jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under februari 2016

Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 februari 2016 16:30


... för nu nu börjar det ta på våra alternativ till att föda barn och frustration varvas stundom med en otrolig tristess. Hur många gånger kan man göra sig redo egentligen?! Det här börjar ju mer och mer likna graviditeten med Ian och den slutade ju som den gjorde...

Nåja, det kan ju fortfarande ändras, men det ska då mycket till för att det ska bli en skottdagsbebis i alla fall. På förmiddagen fördrev vi lite tid med att göra om bollplanket till fiskedamm för barnen. Och de fiskade upp allt möjligt bland sina leksaker.



Och för att få ännu lite tid att gå så for vi till Skövde och åt lunchbuffé på Orient Palace. Ian har varit hemma från förskolan idag för han har blivit så väldigt hes. Vi får se om han kan gå imorgon eller ej, och det blir ingen Familjegympa ikväll.



Men även turen till Skövde gick alldeles för fort och det är mycket dag kvar innan det är dags för sängen. I morgon väntar besök hos barnmorskan, och vem vet, kanske en hinnsvepning... eller sju. ;) /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 februari 2016 07:05

Jag har ju något som jag skulle vilja ha ut... /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 28 februari 2016 18:45

Ja, till och med i badkaret är det helst lek med bilar som gäller för Ian. Piratankan och Nemo får stå och titta på...




Ian
Av Jenny och Jon Sjöberg - 28 februari 2016 06:15

Jag har hämtat ut lite av det som man som gravid erbjuds gratis från olika företag. Roligt tidsfördriv under de sega sista veckorna. Länk finns i menyn till vänster (syns ej i mobilversionen) och vid förfrågan kunde en box hämtas ut även på Kronans Apotek. Självklart är det mycket reklam som följer med i boxarna men även lite gratis av olika slag. Blöjor och våtservetter är bra, men i en av boxarna fanns även några olika varuprover på öronproppar... Att skicka med en liten flaska med vanligt vatten var väl dock kanske väl onödigt. Liberos startbox var den med mest användbart innehåll. Men att kunna hämta ut en valfri body från Kappahl var också uppskattat. Apotek Hjärtats box var den som dröjde längst, runt åtta veckor, men som tur var med intressant innehåll och utskicket från Allt för föräldrar tog också tid. /Jenny



Babyland, vi valde att inte hämta ut på Babyproffsen

(Haklappen från Trygghansa har i efterhand blivit stoppad då knapparna

är lätta att pilla bort och kan då utgöra en kvävningsrisk. En ny går att beställa HÄR.)

 

Lloyds Apotek

 

Apoteksgruppen

 

Liberos startbox

 

 

Apotek Hjärtat

 

Kronans Apotek

 

 

Allt för föräldrar

Av Jenny och Jon Sjöberg - 27 februari 2016 16:13

Ifjol såg jag och Jenny Mora Träsk tillsammans med barnen när de besökte Skövde. Idag var det min tur att göra en repris på detta tillsammans med Ian och Isa. Jenny kände inte alls för att betala en hundring för att sitta obekvämt och smärtsamt på golvet, så det fick bli shopping på stan för henne istället. Vi hade ju hoppats på en förlossning, men det här var ju ett kul andrahandsval.



Men jag hade inget alls emot att själv ta med barnen till detta klassiska band som Mora Träsk faktiskt är. Även om jag saknar Pricken. Nu var sidekicken någon yngre förmåga, men tyckte mig känna igen honom sedan förra året.



Tigerjakten är ju en av de gamla "godingarna" och vi kände igen flertalet av låtarna som spelades. Men mot slutet var båda mina små ganska trötta och sov gott på vägen hem i bilen. /Jon 


Allmänt · Ian · Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 27 februari 2016 15:00

Minns ni årets julklapp 2009? Inte? Det gör jag, för det är den enda av alla "hajpde" julklappar genom åren som jag skaffat. Fast jag köpte den till mig själv redan till min födelsedag i maj samma år. Och det har jag aldrig ångrat, trots att den åsakat mig så mycket smärta och trots att jag inte ser mig själv som någon tvättäkta masochist... Jamen, vad är det nu han pladdrar om? Spikmattan, såklart!


Egentligen vet jag inte hur det kom sig (antagligen hade Jenny ett finger med i spelet, hon brukar ju ha det...), men av någon anledning fick jag för mig att prova på att vara en av 2000-talets "mjukis-fakirer". För det är ju inte en spikmatta ā la tusentals vassa niotums metallspikar, som äkta självplågare med långt skägg brukar ligga på, som vi snackar om nu. Nej, det är bara små plasttaggar spridda på en tygbeklädd skumgummidyna. Men det skulle visa sig vara tillräckligt...



Första gången jag lade mig på min nyinköpta spikmatta (som jag tyckte var i dyraste laget) gjorde det fruktansvärt ont. Och som man har jag ändå en väldigt hög smärttröskel; min fru har ju fött två barn och det tredje är på gång... Skämt åsido stack de små taggarna rejält i ryggen, och där jag låg funderade jag varför detta var en bra idé. Betala dyrt för att ha ont?? Aj aj aj... Men sedan hände nåt. Allt det onda försvann och ersattes av en behaglig värmekänsla som spred sig över hela ryggen. Det var en riktig wow-upplevelse, och när jag sedan klev upp var jag väldigt avslappnad, kände mig piggare än innan och mådde jättebra.


Sedan dess har jag fortsatt att använda min spikmatta, om än sporadiskt. Speciellt när jag haft ont i ryggen eller migrän har det varit skönt att ligga på den. Det har faktiskt hänt flera gånger att jag somnat på mattan, hur otroligt det än kunde ha låtit den där första gången... Hälsoeffekterna av dessa "moderna" spikmattor har väl ifrågasatts och debatterats, och det finns även en uppsjö av märken och modeller. Jag kan bara berätta om mina egna upplevelser, och även om det bara är en placeboeffekt så funkar det nästan alltid för mig. Enda nackdelen har väl varit att när jag somnat på rygg liggande på mattan, har jag ofta snarkat. Fast det har i och för sig mest drabbat Jenny. (Och det här med spikmatta var väl ändå hennes idé från början, eller...? Karma!) /Jon

 


I samarbete med Shaktimattan.se

Av Jenny och Jon Sjöberg - 26 februari 2016 17:00


Ibland lyxar jag till det med Coca-Cola i glas och i den första flaskan råkade jag titta i kapsylen och såg att det stod "Ahhh!". Först trodde jag att det kanske bara var några bokstäver skrivna på måfå, men i en andra flaska fick jag ett nytt meddelande.

Jo, jag är väldigt nyfiken på vad det står i flaskan som väntar i kylskåpet... Meningen med livet? Var regnbågen slutar...?

Coca-Cola lyckas återigen att leverera på ännu ett tillfredställande sätt och jag är bara liiite avundsjuk på en kompis som nyligen fått anställning på Coca Cola Enterprises i England.

Grattis, grattis!

Första gången det lockar att resa iväg utomlands för att hälsa på henne, men väntar tills hon har fått tillgång till ALLT. ;) /Jenny

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards