jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Inlägg publicerade under kategorin Husvagnscamping

Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 juli 2023 07:00

Det fick bli en favorit i repris. Barnen förälskade sig i Hjo Camping ifjol så för första gången sedan vi började campa med husvagnen blev det att vi besökte en camping en andra gång. Hjo ligger ju så nära så att spara in pengar på bränslet är ju inte så dumt. Nu är vi väl ganska bekanta med Hjo, så det kändes kanske inte så nytt men Campingkul.se hade ett roligt program under dagarna som vi var där med eldshow, cirkusskola, hoppborgar och annat. Vi passade också på att hyra båt med kapten och ta oss en tur på Vättern. Mycket intressant att se Hjo från ett annat perspektiv. Dessutom blev vi tipsade om en helt underbart fin strand som vi måste tillbaka till.

Det hade faktiskt slumpat sig som så att vi hade råkat boka exakt samma datum som vi bokat ifjol: 26-29 juli. Märkligt, vilket sammanträffande! Egentligen skulle vi sovit en natt till på campingen, fast vi passade på att bryta upp medan det mesta var torrt och det var ju bara hemfärd och frukost som väntade. Det var skönt att komma hem, vi har det fortfarande lite rörigt efter husrensningen och det är inte riktigt färdigt i källaren. Och som vädret ser ut framöver så kanske vi kan gå igenom allt ett varv till för att ha något att göra...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 7 juni 2023 07:15

Vi har länge pratat om Hörsjöns Camping efter att ha läst flera positiva recensioner om campingen och nu har vi varit där och kan sätta upp en knappnål i Smålandsstenar på campingkartan. Att campingen var liten - faktiskt den minsta vi varit på hittills - visste vi ju innan, fast att den var så mysig överraskade glatt. Lekplatserna på campingen var inte heller stora men barnen roade sig där ändå och precis utanför campingen fanns en större lekplats. Vår campingtomt var väldigt fin, rymlig, i rätt solläge och med lekplatsen just bredvid. Eftersom campingen inte var så stor så var det nära till allt och mitt i alltsammans låg badet där det fanns en stor uppvärmd bassäng med små rutschkanor och två trampoliner på en och tre meter. Badet är kommunägt men campinggäster fick rabatt. Barn under nio år hade dessutom gratis inträde, så det kostade nästan inget att gå in och bada och där fanns också duschar, bastu och annat. Under vår vistelse hade vi enorm tur med vädret: det regnade inte en droppe och var varmt om dagarna och svalt om nätterna. Vi gjorde en utflykt i Smålandsstenar också och såg bland annat domarringarna som givit orten sitt namn, men eftersom vi inte bokat mer än två nätter så höll vi oss mest på campingen.

Besöket blev så kort för vi ville ju till premiären på Sommarland i lördags och sedan hade vi bokat biljetter till Barnens festivaldag i Huskvarna Folkets park på nationaldagen, så vi bröt upp från Hörsjön tidigare för att i god tid vara på plats i Huskvarna och ha ätit och hittat en bra parkering med husvagnen innan.

Den här festivalen var ny för oss men mycket med den lockade, som hoppborgar och framträdande av både Kiana och Theoz. En Angry bird och Bing hade också vägarna förbi och det fanns något för alla. Lin testade t.ex på hinderbanan med käpphäst. Dock var det riktigt varmt så gympapasset hoppade vi över och drog oss till skuggan för en paus just då.

Kiana och Theoz gjorde båda riktigt härliga och medryckande uppträdanden och det var grymt kul för barnen att kunna lägga till dessa artister på listan över kändisar som de sett så långt. För att inte hamna i värsta trafikkaoset när alla skulle hem så lämnade vi lite tidigare, vi hade ju dessutom en bit kvar hem och följande dag väntade ju skola och förskola... Vi kom hem tidigare än vi vågat hoppas på och den här gången hade vi inte lika mycket att packa upp då vi litat på väderprognosen och det torra vädret gjorde ju också att förtältet inte ens var fuktigt.

Om det var mycket som blev knas med vår säsongspremiär där i påskas med trasig bil, sjukdom, gegga, snö och kyla, så var det här verkligen rena semestern. Inga större missöden, om man inte räknar bristen på jordgubbssylt till pannkakorna, och även om husvagnen kommer att få stå uppställd på uppfarten ett tag nu så kommer vi att börja kika på nästa resmål.

En film från resan:

Av Jenny och Jon Sjöberg - 10 april 2023 07:30

Årets husvagnspremiär är redan avklarad - påsken firades på camping i Falköping! Men det var kallt och det var lerigt och vi for hem lite tidigare än tänkt... Dock hade vi gjort allt vi skulle, men vi hade lite oflyt med vädret. Vi hoppades in i det sista att det skulle bli en sådan där fin och varm påsk som det faktiskt kan vara. Så blev det inte. Den blev väl i alla fall hyfsat torr, bortsett från den lilla hagelskuren...

Men det var lerigt på berget och inte så varmt. Värmen i husvagnen höll däremot bra, så vi frös inte där. Fast vi kunde ju inte vara i husvagen hela tiden... Det blev besök på djurparken och lekplatserna på Mösseberg, vi gick campingens tipspromenad, vi tog en promenad på berget och gick bland annat runt Pankasjön. För barnen fanns det en rolig lekplats, även om utegymmet var kul också.

Vi hann med en hel del och faktiskt att Påskharen hade hittat hit också, för just som vi fått upp och kommit på plats så skickade han en hälsning: det fanns en lådtråd att hitta och den ledtråden skulle sägas till personalen i recepetionen och då skulle barnen kanske få någonting...

Denna campingtur blev väldigt annorlunda från de tidigare och fick oss att undra om vi verkligen är husvagnsmänniskor fortfarande. Det var mycket som kändes omständigt istället för avslappnande men å andra sidan kan det ju bero på allt som pågått runt omkring, att det blev svårt att finna lite ro mitt i allt. Men en film från vår tur blev det i alla fall, den 19:e campingen i ordningen.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 augusti 2022 13:15

Vi har campat med husvagn under fyra säsonger och årets sista tur blev ett besök i Varberg och vår 18:e campingplats totalt. Vi höll liv i att bara besöka nya ställen och vi avslutade verkligen denna sommar på topp. Apelviken var jättefin och Varberg hade mycket roligt att erbjuda. Det är en lite dyrare camping men när till exempel poolområdet är gratis sparar vi som är så många in pengar där jämfört med andra campingar som tar entré. Och det blev mååånga bad! Servicehusen var fräscha hela tiden, campingen låg alldeles vid stranden och havet, det fanns en mataffär med stort utbud och rimliga priser, restauranger på området, stort poolområde, bastu och en massa annat. Barnen deltog också i några av barnklubbens aktiviteter som skattjakt, småstjärnorna och vattenstoj. Eftersom vi var i närheten av Ullared blev det ett snabbt besök på Gekås. Vi vandrade runt Varbergs fästning, tittade på kallbadhuset, lekte i Spööökitetsparken och åkte också till Varbergs Tropikarium och tittade på ormar, krokodil, apor, matade sköldpaddan Frej med mera. Att ha det mesta av sommaren bakom oss är förstås ganska vemodigt - det är ju en så lätt och härlig tid! Det känns långt att längta till nästa sommar, men en hel del soliga minnen tar vi med oss in i höstrusket. Och än är ju inte sommaren helt slut, dagarna framöver kommer bara att fyllas på lite mer och mer med rutiner...

Länk: https://youtu.be/_1N2BME449Y

Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 juli 2022 18:45

Nu var det grannkommunens tur att få finbesök. Långa bilresor är inte så uppskattade här så den här gången räckte det med att åka ca 1,7 mil till Hjo Camping. Vi valde plats och dagar med omsorg. Självklart nära lekplats och under dessa dagar väntade dans med enhörningarna Pepp och Popp från Campingkul, en riktig raptor var på besök och för barnen blev det också utomhusbio. Men campingplatsen bjöd på mycket mer, även om den varken hade hoppkudde eller något poolområde (gratis bad på Guldkroksbadet dock). Lekplatsen fick en del uppmärksamhet men även kickbikebanan och förvånande nog även basketplanen - det blev till och med så att vi köpte en riktig basketboll så att de skulle kunna spela. Vi testade och upptäckte i Experimenthuset, åt glass på Moster Elins Glassrestaurang, var i second hand-affärer, åt på Hjogrillen, badade på Guldkroksbadet, några åt rökt sik från Hjo Sik med mera. Det är många fördelar med att campa i en välbekant stad nära hemmet. Inte bara det att restiden blir så kort, sedan är campingplatser som en liten värld i sig och Hjo camping gav en överraskande positiv bild. Det här blev vår 17:e camping totalt och än så länge har vi aldrig varit på samma ställe två gånger, men kanske att det kan bli hit vi återvänder... kanske...

Länk: https://youtu.be/qYC23MnEnr0

Av Jenny och Jon Sjöberg - 19 juli 2022 07:30

I helgen pågick Fallens dagar i Trollhättan så vi for dit med husvagnen. Den ställdes upp på Stenrösets Camping, en fin liten camping som hade både pool, hoppkudde och annat skoj för barnen. Under några av kvällarna for vi till Folkets park och såg Myra Granberg, Newkid och Eric Saade - häftigt med konsert igen! Ett besök på Trollhättans science center Innovatum hann vi också med. Och en film säger mer än ord om en del av vad som hände under Fallens dagar, filmen från Innovatum kommer senare.

Länk: https://youtu.be/L55wVGJV2H8

Av Jenny och Jon Sjöberg - 7 juli 2022 17:45

Husvagnssäsongen är igång för oss för nu har vi varit iväg på sommarens första campingtur. Vi besökte Swecamp Vita Sandar i Mellerud. Vi söker oss gärna till campingplatser med pool eller poolområde och barnens önskemål är oftast hoppkudde. Den här campingen hade hoppkudde och poolområde, men även ett mycket barnvänligt bad i Vänern. Fin sandstrand och mycket långgrunt. På campingen fanns flera lekplatser, ett spelhus, äventyrsgolf och annat. Under en av dagarna skojade clownen Max för och med barnen. Det självklara besöket i Håverud för att beskåda akvedukten där fick vi också med under vår semesterresa.

Länk till filmen: https://youtu.be/HAJnxpGq6d0

Husvagnscamping · Ian · Isa · Lin · Loe · Sia

Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!