jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Inlägg publicerade under kategorin Husvagnscamping

Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 april 2021 06:15

Men längre än till däckfirman för nya däck blev det inte under påkopplingen i förra veckan, och det var ju inte meningen heller. Nu har vagnen fräscha däck och vi sparade ett extra för att ha ifall det skulle råka bli punktering. Ifall... Återstår att se när och om vagnen lämnar uppfarten någon mer gång denna säsong innan vinterförvaring.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 26 mars 2021 05:52

Och visst finns det en längtan att komma iväg någonstans.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 20 september 2020 15:55

Idag ställdes husvagnen in för vinterförvaring och sätter på sitt sätt ett slut för sommaren. Även denna semester så skapade vagnen flera härliga minnen åt oss, men det blev inte lika många turer som vi hade hoppats på. En trasig bil slösade bort dyrbar semestertid och Jon hade inte lika många veckor den här sommaren som tidigare. Men vi är väldigt nöjda med de campingar som vi hann besöka och listan över tips för nästa sommar fylls på allteftersom vi hör talas om någon plats som skulle passa oss. Vi har ju inte varit så långt hemifrån och det lär det nog inte bli nästa sommar heller men vi får väl se... Den 21 mars återser vi husvagnen nästa gång i alla fall.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 8 augusti 2020 09:15

Husvagnen kommer inte att lämna uppfarten mer i år annat än för vinterförvaring, men det hindrade inte barnen från att vilja sova i husvagnen en sista gång i år. Jag och Lin valde istället att sova inne i huset då komforten är något högre där...
Tömning, städning och tvätt av vagnen kommer att ske lite i omgångar då första inställningstiden är först 20 september om vi väljer att ställa in hos samma ägare av lokaler som tidigare.

Men summera årets campingar har vi redan gjort. Ifjol segrade Gustavsvik bland de campingarna som vi besökte då: Strömsnäs Naturcamping, Harge, Ursand, Töreboda, Lidköping och Gustavsvik.

I år blev det bara fyra ställen: Djupadalsbadet i Kumla, Hafsten i Uddevalla, Ekudden i Mariestad och Sannabadet i Fjugesta. Jon hade som vanligt svårt att utse en favorit och ville helst fördela poängen lika mellan alla fyra, men fick slutligen till en lista. Och när alla familjemedlemmar sagt sitt hade vi en solklar, men kanske ändå i förväg lite otippad etta i Sannabadet.

Det trodde nog ingen av oss innan men vi trivdes väldigt bra där och då saknade barnen ändå en hoppkudde. Fast det fanns det ju gott om utrymme för om de nu skulle välja att investera i en sådan.

Nästa år hoppas vi på att komma iväg till fler ställen och att Jon får en längre semester. I år var den inte alls lika lång och sett till den här sena värmen som kom väldigt otajmad. Och nu sitter våra campingnålar ganska samlat på vår campingkarta - vi måste se till att försöka sprida ut våra besöksmål mer, även om långa bilresor inte är så lockande.

Inget är bokat för nästa år, men vi har en lista med några förslag som lockar. Fast till nästa sommar är det ju en evighet så det känns lite deppigt nu... /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 31 juli 2020 08:00

Vi har varit iväg en sväng med husvagnen igen. Och det här blev nog tyvärr sommarens sista resa. Lite trist förstås... Den här gången hamnade vi nästan där vi började årets husvagnssemester, en liten bit ifrån Kumla, i Fjugesta på Sannabadet.

Vi har ju försökt hitta campingar med närhet till poolbad och den här hade en plaskdamm, en större bassäng och en mindre med två vattenrutschbanor. Dessutom fanns lekplats med hinderbana, kiosk med mat, stora härliga grönytor med mera och campingtomten var väldigt rymlig och plats nummer 6 som vi valt var en lyckträff för oss.

Väderprognosen var ju inget vidare men det blev väl inte så illa som befarat, fast en hel del regn föll över oss. Dock blev det en himla massa bad ändå! Och en och annan utflykt som till Stora Holmen i Örebro där vi bland annat passade på att åka Lille Putte-tåget och se vad som fanns där.

Vi var också på biblioteket i Fjugesta och barnen gick tipspromenad och "vann" varsin bok, barnhinderbana i Mullhyttan och besök på den lilla djurparken i Hallagården. Så under våra tre nätter hann vi med en hel del.

Det här blev säsongens fjärde och som det ser ut sista camping för vi känner inte att vi hinner ut något över bara en helg. Vid tillfälle får vi istället städa ur vagnen och snygga till den så den är redo för nästa säsong och för den har vi redan några campingförslag. Återstår att se var vi hamnar då, än har vi ju inte gjort någon repris, även om just Sannabadet är den camping som vi allesammans skulle kunna tänka oss att åka tillbaka till. Barnen saknade bara en hoppkudde...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 26 juli 2020 07:15

Vår nionde camping blev en som inte ligger så långt bort, Ekudden i Mariestad. Men livet på en campingplats skiljer sig mycket från att vara på besök på orten så det blev ändå annorlunda mot en dagsutflykt. Vi har försökt rikta in oss på campingar där det finns tillgång till pool- och/eller bassängbad och här fanns det dessutom möjlighet att bada i Vänern.

Vi tycker om att välja plats själva och här kostade det lite extra men det var det värt. Platsen var väldigt rymlig, nära till servicehuset och lekplatsen och även till hoppkudden. På kvällen kunde vi dessutom se solnedgången från förtältet och vi bjöds på väldigt vackra solnedgångar samtliga kvällar. Det är First Camp som nyligen tagit över Ekudden och barnen deltog i flera utav barnaktiviteterna som ballongdjur, skattjakt, karneval och disco och de fick dessutom träffa maskoten Yessi.

Vi lämnade inte campingen vid så många tillfällen men en utflykt till Norrqvarn och Barnens minikanal blev det och i samma veva lunch på Mandy's Diner. Barnen fick väldigt stora ögon när deras hamburgermål serverades i pappraggarbilar!

Vid ett annat tillfälle var vi in till centrum i Mariestad för lite shopping, lek på lekplatsen vid Karlsholme och glass på torget. Då självklart Kling glass som tillverkas i Mariestad och i år firar 70 år!

Vädret var väl någorlunda på vår sida men vi hade ju inte haft emot några grader varmare. Det var lite för kallt för att uppehålla oss något längre för bad i bassängerna, men det blev trots allt bad där två gånger och en gång i Vänern.

Ekuddens camping ligger väldigt naturskönt men ändå centralt i Mariestad och det finns möjighet att bo närmare receptionen eller ända ute på udden. Lekplatsen skulle ju kunna skojas till lite mer men barnklubben hade flera aktiviter så här under högsäsong och så fanns ju hoppkudden och stora grönytor intill. Städningen av servicehusen fungerade fint och det fanns en återvinningscentral för allt från pant till metall. I ena servicehuset finns också en industridiskmaskin och det är ju väldigt smidigt. För att vara högsäsong var det väldigt lugnt om nätterna och ett underbart läge gav ett väldigt positivt intryck.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 14 juli 2020 09:15

Igår kom vi hem efter ett par dagar i Uddevalla på campingen Hafsten Resort. Det här var en camping som stod med på önskelistan från ifjol så det var kul att komma dit. Vi har ju siktat in oss på campingplatser med poolområde och här fanns det ett stort fint sådant. Dock kostade vattenrutschkanan extra, den kunde ju lika gärna ingå kan vi tycka, men vi löste band för Ian och Isa som ville åka.

Nu var det långt ifrån det varmaste av väder när vi var där så i vattnet där det var 28 grader var det varmare än i luften! Men det blev ändå bad för oss vid tre tillfällen under vår tre nätter långa vistelse. Campingen låg dessutom alldeles vid stranden, men där kände vi bara på vattnet. På ena sidan kunde man välja sandstrand och på den andra gräs och däremellan låg poolområdet. Och i anslutning fanns också lekplats, hoppkudde och annat kul. Tyvärr var lekgrottan coronastängd men det fanns ju en uppsjö av andra aktiviteter på campingen fast vi hade fullt upp ändå.

Vi besökte skalbankarna och där hade vi nog lite väl stora förväntningar mot vad som faktiskt väntade men kunde checka av det också. En tur och retur-tur med skärgårdsbåten Sunningen till Sveriges första badort Gustafsberg passade vi också på att ta. Sedan vandrade vi längs den prisbelönta strandpromenaden och det blev också lek på lekplatsen i Badhusparken i Uddevalla.

Att fiska krabbor hör väl liksom västkusten till så vi tog oss till Lysekil och barnvänliga badet Pinnevik. Barnen tyckte att krabborna var lite läskiga och fiskade inte med något större intresse, men två krabbor för närmare koll fick vi upp. Innan det var vi dagens första besökare på Havets hus. Där fick vi möjlighet att beskåda havsdjuren på närmare håll och även känna på ett par av dem. Spännande!

En av dagarna lunchade vi på Pizzeria Pingvin i Uddevalla. Vi hade ju sett Peter Wahlbecks stand up-nummer om just den här pizzerian så det kändes som ett kul val att äta just där.

Det var väldigt lätt att fylla dagarna och att stanna tre nätter har vi lite som minimum sett till arbetet det tar med packning, förtältsuppsättning med mera för att det inte ska kännas som att man kommer och går i samma veva. Den här campingen var dock dubbelt så dyr som t.ex den i Kumla så vi kunde inte göra oss för bekväma. Men Hafsten var en jättebra camping med ett bra läge nära vattnet och vi valde att boka en plats nära servicehus och nära poolområdet och därifrån hade vi utsikt över vattnet åt båda håll.

Nästa husvagnstur, om det blir någon, är inte inbokad än, men nu ska vi landa lite här hemma igen. Jons semester rinner iväg men nu väntar ju lite varmare väder framåt helgen i alla fall. /Jenny

Husvagnscamping · Ian · Isa · Lin · Loe

Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!