jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 11 maj 2013

Fyra i rad!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 maj 2013 09:09

Vi har knappt vågat skriva något om det för det kan ju bara vara en tillfällighet. Men... Ian har sovit riktigt bra fyra nätter i rad! Han sover inte hela nätter men jag har fått honom att somna om i sin säng när han vaknat. Första natten gick det snabbt, andra natten tog det lite längre tid, tredje natten tog det istället längre tid för honom att somna in på kvällen och han vaknade ju även på natten också. Jag minns inte tiderna från dessa dygn, men så här såg den senaste natten ut.


20.00 Ian somnar efter att ha fått välling i sin säng.

22.30 Han gråter, fast är ändå inte riktigt vaken och somnar om.

03.00 Han vaknar igen och blöjan har läckt. Blöjbyte och han sover vidare i vår säng.

07.00 Ian vaknar för dagen och får välling i sängen.


Det har bara tagit nästan åtta månader för att komma in i vad vi hoppas är nya sovrutiner. För sakta men säkert börjar även vi att återhämta oss efter den här långa tiden av sömnbrist.

Det som är annorlunda är att jag inte ammar honom längre. Han sover täcket, och inte under, utan har bara en filt som han oftast sparkar av sig. Vi har det också mycket mörkare i hans rum nu. Bara lite ledljus för mig när jag kommer in. Att han andas hör vi och ser ändå. Vi lägger honom i sin säng på kvällen och där får han vällingflaskan och där får vi honom att somna. När han vaknar (på natten) försöker jag få honom att somna om i sin säng igen. Och det går till slut...

När han vaknar på morgonen får han välling igen. Men nu blir det ingen mat på natten för honom som tidigare i form av amning. Han är så pass gammal att han ska klara sig utan att äta då, och för övrigt så var vi övertygade om att det mest var fråga om tröstamning i alla fall.

För oss är det förstås jätteskönt att han kommit in i den här ökade sovtiden på natten, fast det betyder inte att han sover mer på dagen. Håller tummarna för att det fortsätter så här!

Nu håller vi ju på att bli av med sömnbristen, återstår gör dock bristen på säng när Ian sover i vår. Det blir inte mycket säng kvar till mig att ligga på. Balanserar på kanten... Hahahaha! /Jenny

Ian
 
 
Nathalié - Mamma till Charlie

Nathalié - Mamma till Charlie

11 maj 2013 11:00

vad skönt! hoppas att det håller i sig nu så ni får chansen att ta igen sömnen. haha, jag brukar också få balansera på kanten. Ludde ska ju ligga uppe vid kuddarna oftast och vissa nätter eller tidiga morgnar rättare sagt så brukar charlie få sova vidare i vår säng, då blir det inte mycket plats över :)

http://yarp.blogg.se

Jenny och Jon Sjöberg

11 maj 2013 11:03

Oj, oj, tänk om Nalle skulle få för sig att ligga i sängen hos oss också... Då blir det som i den där reklamen med föräldrar, flera barn och ett par sankt bernhardshundar... :) Hehehehe! Näej, han får hålla sig i sin BIA-bädd. Att vända på Ian skulle ju gå, men vill ju inte störa honom när han sover och det fungerar ju faktiskt så här också. /Jenny

 
Ingen bild

Helena

11 maj 2013 21:56

Hej Jenny!

Du kanske redan sett det, men jag måste berätta att det finns cola-flaskor som det står Jenny på :)
Så ut och leta nu ;)
Kram på er

Jenny och Jon Sjöberg

11 maj 2013 22:08

Aha! Fler som sett det. Då var det på Maxi som jag fick tips om.
Men tyvärr har jag ju inte sett det själv... Var hittade du?
Måste verkligen ge mig ut på jakt! Kram, kram. /Jenny

 
Ingen bild

Helena

11 maj 2013 22:18

Jag hittade på Wills Hemma, fast jag bor i Skutskär så det blir en bit att åka ;) Men du hittar den nog på närmare håll hoppas jag :)
Visst skulle dom väl köra med det här hela sommaren va? Eller har jag missförstått?!

Jenny och Jon Sjöberg

11 maj 2013 22:38

Okej, då kanske jag har chans på fler ställen, och innan sommaren är slut borde jag väl i alla fall fått tag på EN? :)

Vet dock inte om kampanjen pågår hela sommaren... /Jenny, som finns på en colaflaska nånstans i Sverige

 
Nathalié - Mamma till Charlie

Nathalié - Mamma till Charlie

12 maj 2013 17:36

sv Ja, det var Miniform som BVC rekommenderade, glömde bort namnet men visste det var något med -form, hehe. Har köpt det nu och hoppas på att det ska bli lite bättre.

Hm, de kanske ska fundera på att ha en sådan springlina på hunden när den är ute? Eller helt enkelt inte ha den lös..

http://yarp.blogg.se

Jenny och Jon Sjöberg

12 maj 2013 18:28

Hoppas att det fungerar med Minifom. Jag tyckte att det var svårt att ge innan Ian blev hungrig för när han blev hungrig blev han det direkt...

Jag kan tycka att det är lite grymt att förvänta sig att hunden ska lyssna till inkallningen när den kanske aldrig får träna det. /Jenny

 
Fru Eriksson

Fru Eriksson

12 maj 2013 18:27

Härligt för er :)
/Kram Kram

http://frunsblogg.blogspot.se

Jenny och Jon Sjöberg

12 maj 2013 18:29

Japp, det är det! Fem i rad nu. :) Imorse gick vi ur sängen tjugo i nio. Såååååå skönt! /Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 16 april 07:00


Nu har Lin börjat om simskolan igen och håller till i stora bassängen, och i helgen var vi i badhuset så hon skulle få träna lite mer. Hela familjen var med och simmade och badlekte, men vi satte även Ian, Isa och Loe på att simma några längder och I...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Måndag 15 april 05:45


Efter förra måndagens plus har jag kämpat hårt den här veckan för jag ville verkligen inte ha två plus på raken. Och det blev det inte heller! Att det skulle bli minus visste jag faktiskt redan när jag gick och la mig igår för jag har aldrig gått u...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Söndag 14 april 15:45


Y E L L O W S T O N E     Jag vet inte exakt hur många avsnitt under hur lång tid man måste avklara för att verkligen bingea en serie, men jag tyckte att jag hyfsat fort tog mig igenom avsnitten som fanns ute, dvs. de fyra första säsongerna ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Lördag 13 april 19:00

I eftermiddag besökte vi Fågelviksskolan då det anordnades en massa kul för barn och unga. Bland aktiviteterna fanns tipspromenad, fiskedamm, pyssel, ansiktsmålning, godisregn, möjlighet att testa på diverse sällskapsspel, dansa Just dance, sjunga ka...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Lördag 13 april 09:00


Fastän det fortfarande är ganska kallt händer det saker i trädgården. Det finns blommor och knoppar här och var och det piggar ju verkligen upp. På väg mot rätt håll så att säga... även om vädret för närmsta tiden inte riktigt är med på de noterna. ...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards