jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 10 april 2012

Första kontakten med Försäkringskassan

Av Jenny och Jon Sjöberg - 10 april 2012 13:45

Idag ringde jag till Försäkringskassan för första gången i mitt liv. Och det gick bra förutom att det tog lite tid att komma fram. "Du har plats 486", men lite över hundra handläggare arbetade och väntetiden beräknades "bara" till 17 minuter. Jag ringde för att beställa blanketter och det verkade finnas blanketter för det mesta.

Vi behövde en blankett för att faställa Jons föräldrapenning (min fixade de via telefon), varsin blankett för eventuell föräldrapenning under föräldraträffarna och senare blir det även en blankett för Jons tio dagar i samband med födseln. Men efter det hoppas vi att det ska flyta smidigt med e-legitimationerna. /Jenny

 
 
Heidi

Heidi

10 april 2012 17:38

Jag har precis skickat in blanketter och det ska bli intressant att se om de kommer tillbaka för komplettering eller ej... ;) en grej som blev fel är att barnmorskan inte skrev rätt datum för BF. De ändrade en dag på ultraljudet och det visste nog inte hon, så hon skrev det första. HOPPAS att de kan ta det via telefon. Jag hoppas få beviljat så jag får gå hem 30 maj. =) Jag fick fylla i en blankett och så fick min chef fylla i en där hon typ skrev att det inte gick att omplacera mig till lättare arbetsuppgifter. Någon annan blankett har vi inte fixat med. Å andra sidan tänker vi inte gå i föräldragrupp så det är lugnt med den biten ;) Och min man är sjukskriven till september pga en trasig skuldra (troligtvis) så då borde han inte behöva ta ut några pappadagar i samband med förlossningen. Borde kanske kolla upp det i alla fall... ;) Det är med e-leg är himla smart! Man kan snart fixa ALLT via det tror jag! Ha de bra! =)

http://livetenligtheidi.blogg.se

Jenny och Jon Sjöberg

10 april 2012 17:46

Vi skaffade e-legitimationer för inte så länge sedan för att vi trodde att det mesta skulle kunna skötas den vägen. Men lite telefonkontakt fick det allts bli ändå.
Jag tyckte att det dröjde länge från det att jag skickade in moderskapsintyget tills det att jag fick svar igen, men det hade visst kommit fram.
60 dagar kunde man ta ut innan sa hon till mig, om man vill.
Det är verkligen mycket att hålla reda på - hoppas att vi har allt under kontroll! /Jenny

 
Heidi

Heidi

10 april 2012 18:12

Man KAN få gå hem 60 dagar innan - men de kan neka också. Vet skräckexempel på folk som har fått jobba in i sista veckan... Nu har ju jag ett fysiskt tungt jobb, hemsjukvård med mycket benlindningar och tunga lyft... Och chefen skrev väldigt bra i blanketten. Att det ABSOLUT inte gick att omplacera mig - vilket det inte gör! Vad jobbar du med? Jo, allt går väl inte att fixa fia e-leg men jag tror det är väldigt smidigt sen, med föräldrapenningen och när barnet är sjukt och så. =)

http://livetenligtheidi.blogg.se

Jenny och Jon Sjöberg

10 april 2012 18:17

Hoppas att det löser sig för dig så du får vara hem så länge du vill sista tiden. Tycker att det tar på kroppen redan nu ibland - hur ska det inte kännas sen då??? Alldeles, alldeles underbart...? Nja, vet inte det.
Jag har inte haft någon inkomst under några år (hemma med hund - lång historia...) så i mitt fall blir det grundnivån, men jag blev glad när hon berättade det. Många bäckar små... Fast det känns som om man skulle behöva vara ett supergeni för att nyttja de här dagarna man får tillsammans till max!
Håller tummarna för dig! Det finns ju så mycket att tänka på ändå och förstår att det skulle vara skönt att få igenom detta. /Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 28 mars 08:00


Vi var inte snabbast på´t men hade tur ändå för det fanns ägg kvar... Barnen letade kring Högåskyrkan och ganska snabbt hade barnen hittat varsitt fint Bamse-påskägg.    ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 27 mars 17:30

  Med posten kom en hälsning från Påskharen som meddelade att han tänkte ha vägarna förbi senare. Och så blev det! På eftermiddagen fick barnen syn på honom, men då hade han redan hunnit gömma påskäggen i trädgården. Så efter lite meet & greet f...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 17:15

Igår var det Pippi Långstrump-tema på bibblan och särskilt på sagostunden som hölls på ett annat ställe än i det vanliga runda rummet då uppslutningen var så stor. Lin och Sia, som var pippiklädda, gick bland annat tipspromenad innan de satte sig ner...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 12:45


... blev mycket lyckad och det var länge sedan som alla satt kvar så länge och åt middag. Det fanns allt möjligt att välja på i ost- och kexväg, men också lite godis, salta pinnar, sushi, stekt chilihalloumi med mera.   ...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards