jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under juni 2024

Av Jenny och Jon Sjöberg - Fredag 21 juni 09:30


Midsommarstången är på plats och tårtan är i kylskåpet.

I eftermiddag väntar lekar och annat kul.

Allmänt · Ian · Isa · Lin · Loe · Sia
Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 20 juni 16:45


Igår och idag har Lin äntligen fått vara lite mer på Baggeboskolan än vad det blev vid det förra besöket. Hon längtar efter att få börja på riktigt och dessa dagar av inskolning blev en liten försmak av vad som komma skall. 
Igår var vårdnadshavare med och det blev bland annat en del information till oss medan barnen bekantade sig med allt nytt. Men idag lämnade jag Lin och då fick hon klara sig själv och jag var ju inte direkt saknad. Dessutom fick barnen premiäräta i restaurangen och det hade Lin också längat efter. Midsommarbuffé!

Nu dröjer det dock tills den 19 augusti när skolan börjar om på riktigt för alla barn som det är dags för henne att börja i förskoleklass - och då blir det dessutom att åka buss till och från skolan!

Men under sommaren fick alla barn ett frivilligt bingo för att komma lite mer förberedda till hösten. Det mesta kan dock Lin dock kryssa för direkt för mycket har hon ju kunnat i flera år, men rutan med "knyta sina skor" får förbli okryssad för ett tag. Knytandet har vi dock börjat jobba på och säkert sitter det krysset snart också. /Jenny


Lin
Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 20 juni 16:39

Idag blev det dock att jag tog flera varv på Ånaplan för att komma upp i 5 km och där är det ju inte alls många stigningar att tala om men ändå... /Jenny

 


Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 20 juni 07:00

Det har nästan varit lite roligt att komma mig ut och jogga och jag har fått några fler 5-kilometrar i benen. Det underlättar när det inte gör ont någonstans. Igår slog jag till med ett nytt personbästa. I Rankås var det väldigt mycket upp och ner, så det är förstås lättare när jag kan välja en planare sträcka. /Jenny


Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 19 juni 08:30

av Isa Sjöberg

 


 

Först träffades vi vid kyrkan. Sen åkte vi till flytbastun i Karlsborg och badade i Vättern och bastade. Det var 13 grader i Vättern. Efter det åkte vi och köpte godis, sen åkte vi till Sibylla och åt middag. Efter det åkte vi till Villa Eira Vandrarhem i Stadsparken i Hjo. Vi gick till våra rum och bäddade våra sängar. Sen kunde man duscha eller ha sin mobil. Efter det gick vi ner och körde charader och åt godis. Sen gick vi upp till våra rum igen. Sen skulle vi sova och på morgonen åt vi frukost. Efter frukosten gick vi upp till våra rum och bäddade upp. Sen åkte vi till en kyrka och hade en liten andakt. Efter det åkte vi och körde geocatching och sen åkte vi till Moster Elins glassrestaurang. Efter det åkte vi tillbaka till Tibro. Det var mitt första läger och jag tyckte att det var ett jättekul läger. /Isa


(Bilder lånade från lägrets ledare.)

Ian · Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 18 juni 14:30

Ja, det är väl långt ifrån alla som längtar till tandläkaren, men det gör verkligen Lin. När det väl var dags för senaste besöket hoppade hon snabbt upp i stolen, svarade på några frågor, fixade röntgenplåtarna och valde en fin ring för "besväret". Inga hål eller andra problem i sikte, men hon vill ju gärna tappa första tanden... det såg dock ut att kunna dröja ett bra tag till för henne.


Lin
Av Jenny och Jon Sjöberg - Måndag 17 juni 14:22

På förmiddagen var det Sommarsagostund på biblioteket och jag var där med Lin och Sia. Det fanns också andra aktiviteter som att räkna snäckorna som var gömda här och var och även gå en Mamma Mu-inspirerad tipspromenad. Vi hann med båda två innan sagostunden började.



Efter var det bara iväg hem igen för att fixa lunch till Ian och Isa (och de andra förstås) så de skulle hinna äta innan det var dags för samling för Kyrkhängslägret som de skulle iväg på. Det är bara en övernattning som väntar men dygnet har ett väldigt späckat och roligt schema.

Den här veckan består helt klart av lite av varje innan det är dags att fira midsommar!/Jenny

Ian · Isa · Lin · Sia
Av Jenny och Jon Sjöberg - Måndag 17 juni 07:45

Två plus i rad vid invägningarna ville jag verkligen inte ha så i veckan har jag steppat upp träningen. Jag har börjat jogga utöver min "vanliga" inomhusträning på 30 svettiga minuter.



I onsdags testade jag jogga 2 km. Det tog 10:56 minuter. Sen täntke jag att jag testar coopertest: att springa så långt jag orkar på 12 min.


 


2,3 km är mycket bra för kvinnor i mitt åldersspann och vid första tillfället var jag 40 m ifrån, andra gången 10 meter ifrån och vid tredje gången klarade jag det: 2,35 km på 12 min.


 

Igår ville jag dock kombinera den vanliga träningen med att jogga lite längre, så vi for till Rankås och jag gav mig ut i det gula spåret, ett spår som visade sig vara lite av en bergochdalbana. Vid målgång tyckte dock appen att jag bara gjort 4,8 km så jag yrade runt lite till för att verkligen få ihop 5 km och när jag klarat det visade appen 29:09. Trodde ju aldrig att jag skulle klara 5 km under en halvtimme!



Att träna mer utomhus var ju mitt nyårslöfte så nu har det till viss del börjat att infrias, men sådan träning där hemmet lämnas fungerar inte alltid då barnen förstås inte går att lämnas hursomhelst, så inomhusträningen måste fortsätta för att bibehålla den rutinen. 

Men gav den extra träningen någon utdelning då?

45 veckor senare. 315 dagar. Träning varje dag. Och ännu lite mer träning under senaste veckan.

Jomenvisst blev det minus vid dagens invägning. Hela -1,5 kg under senaste veckan och totalt -27,4kg!

Och där var alltså delmålet på -27,4 kg fixat. Mot slutmålet och det är -30,4 kg. Det vore ju roligt att klara det innan det gått ett år. Men 3 kg är mycket nu. /Jenny

 


Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards