jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 7 juli 2015

Av Jenny och Jon Sjöberg - 7 juli 2015 14:00


Visserligen ett par veckor efter den riktiga ettårsdagen, men idag fanns barnläkaren på plats. Isas siffror togs och så blev det även vaccinering. Hon väger 10610 gram och är 75,5 cm lång. Hon fortsätter att följa sin kurva bra, och väger alltså runt 0,5 kg mer än Ian vid samma tillfälle. Nu ska man ju inte jämföra, men jag kan inte hjälpa att glutta på Ians siffror ändå. Vid barnens tidigare sprutor har det alltid blivit att en spruta skjutits i taget, men nu kunde båda tas samtidigt. Många tårar och Ian kom in för att trösta genom att sjunga ABC-låten. Gullungen! Någon som däremot inte var så vidare gullig var barnläkaren. Han frågade mig nämligen när det var dags. Och han är inte den första på sistone som undrat över min "graviditet". Människor som jag inte har träffat på flera år frågar, människor som jag känner frågar, släkt frågar och alla andra tittar på magen. Kanske inte alla andra, men bra många andra och allesammans är de övertygade om att jag måste vara gravid i sjunde månaden eller senare... Det blir pinsamt för den som frågar och känns ju inte så bra för mig att höra heller. Med Ian (och även Isa...) blev magen väldigt stor och den förlossningen slutade med snitt och efter det blev aldrig magen sig lik igen. Nu ska jag ärligt säga att jag verkligen inte har gjort så mycket åt det hela heller. Inte tränat eller så, men samtidigt har det varit mitt val. Ebba von Sydow har skrivit mycket träffande om det hela i inlägget Fråga ALDRIG, förstått?, ett inlägg som kom till efter att hon fick gratulationer till en graviditet efter att bara ha lagt ut en bild där hon i somliga andras ögon såg gravid ut. Jag kan tycka att det är himla fräckt av folk att utgå ifrån att man är gravid bara så där! Varför säga något överhuvudtaget liksom. Förr eller senare kommer det ju att visa sig vilket ändå - om nu folk är så jävla intresserade. Men nu handlade ju inlägget om Isas kontroll och hon mår så bra så och växer som hon ska vår lilla älskade tjej. Förra gången reagerade hon dock lite negativt på sprutorna och vi fick ta till Alvedon på kvällen, så vi får väl se hur det går. /Jenny

Isa

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards