jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 8 oktober 2015

Av Jenny och Jon Sjöberg - 8 oktober 2015 17:30

Eftersom Ian går måndag till torsdag så är hans andra vecka som förskolebarn nu avklarad. Det här blev den första "riktiga" och den började väl så där. Det första som står på programmet när han börjar vid halv nio är samlingen och det har verkligen inte varit någon favorit. Han har inte blivit ledsen - bara helt ovillig att vara med... Så de första dagarna stannade jag kvar med Isa under samlingen, men så fort den var över så kunde jag bara lämna honom och det ska ha fungerat. Igår kunde jag sitta på en stol strax utanför samlingsrummet och idag gjorde jag helt enkelt så att jag lämnade honom. För igår märkte jag av att det mer kändes som att han drev med mig, att han fick "makt" över mig och kunde hålla mig kvar tills det var dags för lek då jag inte var intressant längre.

Men även om jag inte var där så länge idag för att lämna Ian så hann jag även uppfatta något som en fröken sa utan att kanske tänka sig för eller att tänka på att jag var i rummet. Och under resten av förmiddagen grubblade jag fram och tillbaka på det här och när jag hämtade Ian tvekade jag om ifall jag skulle ta upp det eller ej. Det slutade med att jag gjorde det och nu får de ta itu med det. För min del känns det bra att ha sagt något.




Nästa torsdag är det dags för Ljusvandring i Tibro och förskolan hade uppmanat till att ta med en barnmatsburk för att barnen skulle göra en ljuslykta till arrangemanget. I Barnens glödande park ska förskolebarnens hundratals lyktor skapa magi. Jag lämnade in en burk, men att pyssla har inte varit Ians grej och igår hade han vägrat. Så jag hade väl inte så stora förväntningar men idag så! En fröken visade upp en lykta som Ian ska ha gjort, så det var kul.

Något annat som var överraskande roligt var att igår kom äntligen sms:et som berättade att skolfotografierna fanns att titta på på nätet. Det tog nästan fyra veckor från själva fotograferingen, en fotografering som inte alls var den lättaste, för Ian var inte det minsta intresserad av att hamna på bild. Då hade han inte börjat på förskolan och allt var nytt och det underlättade inte. Jag hade dessutom med mig Isa med mera, med mera. Jag hade inte alls några större förhoppningar på att bilderna skulle blivit okej. Jag hade fel. Det fanns tre bilder på Ian och en bild på hans grupp Ankorna - och vi gillade allesammans! Det gick inte att välja så det fick bli en (dyr...) beställning av allesammans. Undrar vilket fantastiskt fotoredigeringsprogram de egentligen använde...? /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 8 oktober 2015 17:15


Nappflaska i glas från Philips Avent, Bambino Puré Pot, Unilever Neutral Sköljmedel och Tvättmedel för känslig hud, NaturalCycles, Barnkit från Folksam och LOPPImagasin Babylove.



Innehållet i blogbagen från LOPPI hade den här gången temat Babylove och kanske att vi var lite för gravida och att Isa är lite för stor för att allt skulle passa oss helt den här gången. Nappflaskan i glas från Philips Avent med en dinapp för att lättare kombinera amning och flaska hade kanske kunnat hjälpa oss när jag slutade amma Isa. Hon ville ju inte alls ta flaska i början och vi fick "lura" henne genom att först pumpa ur bröstmjölk för att sedan övergå till välling.

Den lilla plastburken från Bambino är tänkt för bland annat puréer men här testade vi den som burk till Isa med smått och gott för henne att plocka med. Russin, kex och fruktbitar och att ha en egen burk blev väldigt uppskattat. 



Tvätten går ju inte att komma undan och fler barn ökar tvättberget. Nu försöker vi att hålla undan så att det inte blir några mängder men visst går maskinen flera gånger i veckan. Sedan tidigare använder vi ett tvättmedel som är miljömärkt med Svanen och även märkt av Astma- och allergiförbundet. Neutrals tvättmedel och sköjmedel för känslig hud har samma märkningar (ej Svanen på sköjmedlet). Vi är ju vana vid flytande tvättmedel annars så det var knappt vi hittade doseringsfacket. ;)

Och ja, tvätten blir ren och nej, den luktar inte så där sommarfriskt parfymerat, men istället så får man tillbaka det som inte märks: barnen blir mindre utsatta för sådant som i det långa loppet kanske inte är bra för dem. Och Ian som förlöstes med snitt och vars pappa har astma kanske har en högre risk, med just detta i åtanke kände jag att amning var ännu viktigare med honom.



Förpackningen från Folksam med plåster, brännskadegel och annat bra att ha till hands om olyckan är framme har vi fått tidigare och som tur är har innehållet inte kommit så mycket till användning. Men det är väldigt smidigt att ha i skötväskan, bilen, barnvagnen eller på något annat ställe där den finns att tillgå. Båda barnen är försäkrade hos Folksam och vi tecknade även en utökad gravidförsäkring hos dem. Vi har ju hund, bil och hus där också så vi är lite Folksamfrälsta. Sedan finns det säkert de som är billigare.

NaturalCycles var det väldigt nära att jag började testa efter Isa. Fast med båda barnen har min cykel inte kommit igång så länge som jag haft amningen igång och inte långt därefter blev vi ju gravida igen, så jag hann aldrig med. Men utifrån det jag hört och läst så verkar det vara en bra metod för att få koll på sina fertila perioder på ett hormonfritt sätt. Helt klart ett alternativ för framtiden. Att man får en gratis månad på hemsidan kände jag till och trodde att det nu skulle bli något längre gratiserbjudande som följde med blogbagen. Men istället var det med ett rabatterat erbjudande som gällde för ett år. Lite snopet. Jag har läst att någon mer skrivit att de blivit lite besvikna på detta, för på bara en månad är det ju inte alla gånger så lätt att få kläm på sin cykel.

I förra blogbagen så var inte tidningen med men nu fick jag det nya numret av LOPPImagasin med många läsvärda artiklar, ett antal tävlingar (sugen på den om ett presentkort på GlamMom...) och flera rabattkuponger. Jag läste bland annat reportaget om Claudia Galli Concha och det var inte utan att man tänkte tillbaka på hur smidigt det var, eller i alla fall kunde vara, med ett barn. I hennes familj vaknar de 8.00, hon ammar bebisen och sen sover bebisen vidare till 11.00 Inte för att Ian nånsin sov så bra, men...


Jag tackar så mycket för att jag fick vara med i den här utdelningen och hoppas på fler chanser. Vill du också ta chansen på kommande blogbags så är det här förutsättningarna för att ansöka: Villkor för att mottaga blogbag är att du har en blogg med minst 200 st unika besök per vecka och/eller ett Instagramkonto med öppen profil med minst 250 st följare. Håll utkik på Loppi Events Facebooksida: https://www.facebook.com/loppievent/timeline /Jenny



#Aventglasflaska #naturalCyclesnc #folksam #NeutralSE
@bambino_nordic #loppiblogbag #loppiblogbagbabylove

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards