jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 12 oktober 2015

Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 oktober 2015 19:19

Nog reagerade vi lite extra när vi fick tillbaka den här nya, fina sedeln.


Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 oktober 2015 10:45

Vi var på Myrornas i jakt på något annat, men jag kunde ju omöjligt gå förbi de här häftiga kängorna i just precis Isas storlek. De såg helt oanvända ut, men så gör ju många skor i de mindre storlekarna det. /Jenny


  

Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 oktober 2015 10:30

Lastsäkring. Kanske inte ordet på allas läppar, men för mig är det i alla fall en viktig grej. På jobbet - och ibland även hemma - blir det en hel del tunga transporter, och då är det helt avgörande att man kan säkra lasten på ett tryggt sätt.

Man kan ju använda sig av flera metoder och material, men jag föredrar spännband. De går att förankra och dra runt lasten på flera ställen, de är förhållandevis lätta att hantera (jämfört med till exempel kedjor) och det är ganska enkelt att se ifall banden har några skador. Många vet nog inte om det, men nötskador gör att spännbandet förlorar i draghållfasthet. Är väven skadad, speciellt ute i kanterna, kan bandet tappa nästan all sin styrka!

Som jämförelse: Försök dra isär en bit vävtejp (”silvertejp”) enbart genom att hålla ändarna mellan fingertopparna och föra händerna ifrån varandra. Går det trögt? Försök igen, men gör först ett litet jack i sidan på tejpen. Visst gick det lättare? Tänkt er samma sak med ett spännband med brottstyrka 5000 kg. En liten kantskada, och vips kanske bandet brister vid ”bara” 2000 kg…

Bland alla tillverkare av spännband ute i världen (det finns ju några...), snubblade jag av en händelse över företaget Arno. Alla som liksom jag gillar friluftsliv känner väl till den klassiska Arno-remmen, ett mindre spännband för till exempel spritkök. Vad jag däremot inte visste var att detta företag ligger i värmländska Kristinehamn, som vi passerar varje gång vi åker till Karlstad för att se världens bästa (värmländska) hockeylag…



Det visade sig också, efter att ha kikat runt på deras hemsida, att all tillverkning numera sker just i Kristinehamn. Detta faktum gläder mig, då det verkligen inte är vanligt att se ”made in Sweden” på produkter idag. För mig står svensktillverkat fortfarande för kvalitet; att mitt hjärta klappar lite extra för Värmland är ju en annan sak… Så i fortsättningen ska jag inte bara titta efter nötskador på spännbanden, nu blev det också lite mer intressant var de är ifrån! /Jon, i samarbete med Arno

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards