jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 23 december 2015

Nu börjas det, 30+4

Av Jenny och Jon Sjöberg - 23 december 2015 08:00

Efter att ha haft en period där jag mått något bättre, alltså efter att jag slutade spy i vecka 22 och må illa något efter det, fast den dåliga smaken i munnen kommer och går fortfarande. Sen har det ju varit svårt att sova, varit trött men ändå ganska överkomliga gravidåkommor.

Nu känns det dock som att början på besvärligare tider är här. Häromdagen började jag känna av foglossning, har tidigare bara haft känningar när jag legat, men nu när jag går. Det liksom låser sig ibland och är väldigt oskönt. Och nu har brösten börjat läcka också. Det startade när jag var i den här veckan med Isa också. Det känns ganska trist att börja sova med bh och använda amningsinlägg redan... Och det onödigt drömmandet är tillbaka. Jag vill ju bara sova, bortsett från toabesöken, och inte drömma konstigheter. I natt hjälpte jag Ica Nära att förbättra deras lagringsutrymmen...

Under de senaste dagarna har jag och familjen varit på Familjecentralen och barnen fått leka av sig. Men jag har mest hamnat sittande någonstans och inte alls känt mig social. Andra är så duktiga och gör så mycket nu innan jul, men jag orkar inte med något större julstök. Jisses, vad energi till allt möjligt som de har som jag önskar att jag också hade...

Just ett introvert beteende står det om i appen för den här tiden. Där nämns dock att fokus istället riktas mot bebisen, men jag vet inte om jag kommit så långt... Har mest känt för att få vara i fred och slippa andra människors gulliga bebisar (det är ju bebisar överallt!), deras knepiga kommentarer, deras bra kommentarer, deras sätt att tänka, deras sätt att inte tänka osv.

Jag inser ju att det här måste vara steg i graviditeten för jag blev tillbakadragen mot slutet av graviditeten med Isa också. Med de tidigare barnen så är det just de sista 10-12 veckorna som är så jobbiga både fysiskt och psykiskt. Ovissheten i början om missfall och så vidare var ju tuff också, men då var ju i alla fall rörligheten någorlunda. Så skönt det skulle vara om bebisen kom nu, men självklart inte för bebisen som inte är så klar som jag vill att den ska vara för att fort åka hem från BB.

Nu känns allt så klumpigt och än så länge har jag "bara" gått upp fem kilo i vikt. Vilket är väldigt lite för att vara jag, även om det nu fanns att ta på innan. Fast å andra sidan vill jag inte förlora för mycket energi heller, men jag får ju inget craving den här gången. Det vore inte alls dumt att ha ett sug efter något, något som kan stilla lite grann. 

Nu känns det mest som att det inte går att planera något för jag vet inte vad jag orkar, och så kommer det då att vara fram till förlossningen när jag efter den ska bli bunden till amning i minst sex månader. 

Att man inte gillar att vara gravid och att man inte gillar att amma fastän det fungerar får man väl inte säga?! Dels får man väl då höra att man får skylla sig själv och dels att man inte behöver amma. Men det här är ju typ den enda vägen vi måste gå för att få barn - OCH VI VILL HA BARN, det är inte det - samtidigt som jag vet att amning är det bästa för barnet.

Många graviditetskonflikter som pågår i kropp och själ nu... Men nån julstress känner jag inte av i alla fall. Alltid något. Och kanske att vi kan hitta på något skoj för att fördriva den här dan också. /Jenny


I väntan på bebis...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 28 mars 08:00


Vi var inte snabbast på´t men hade tur ändå för det fanns ägg kvar... Barnen letade kring Högåskyrkan och ganska snabbt hade barnen hittat varsitt fint Bamse-påskägg.    ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 27 mars 17:30

  Med posten kom en hälsning från Påskharen som meddelade att han tänkte ha vägarna förbi senare. Och så blev det! På eftermiddagen fick barnen syn på honom, men då hade han redan hunnit gömma påskäggen i trädgården. Så efter lite meet & greet f...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 17:15

Igår var det Pippi Långstrump-tema på bibblan och särskilt på sagostunden som hölls på ett annat ställe än i det vanliga runda rummet då uppslutningen var så stor. Lin och Sia, som var pippiklädda, gick bland annat tipspromenad innan de satte sig ner...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 12:45


... blev mycket lyckad och det var länge sedan som alla satt kvar så länge och åt middag. Det fanns allt möjligt att välja på i ost- och kexväg, men också lite godis, salta pinnar, sushi, stekt chilihalloumi med mera.   ...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards