jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 22 februari 2013

Dessa graviditetskilon...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 22 februari 2013 16:00

Jag kämpar på med att få bort mina kilon som jag drog på mig under graviditeten. Jag råkade ut för än det ena och än det andra när jag väntade barn och (givetvis...) blev det en ordentlig viktuppgång också. När jag blev med barn vägde jag 57 kg, och runt förlossningsdags vägde jag 81 kg. Jag gick alltså upp 24 kilo!

Just efter kejsarsnittet tyckte jag att kilona försvann fortare än vad de gjort på sistone. Att banta ska man inte ge sig på när man ammar, men jag har försökt tänka mer på vad jag stoppar i mig. Försökt hålla mig undan till exempel att äta godis och annat gott på vardagarna. Sedan har det blivit fler och snabbare promenader. Ingen träning i större utsträckning alltså, men så fort det blir läge vill jag ut och jogga igen.

Jag vill träna på egen hand och alla dessa dieter som cirkulerar är inte för mig. Jag tror på mer motion och äta mindre. Sömn är också bra och den biten hänger ju inte på mig just nu... ;) Men jag vägrar sluta dricka Coca-Cola!


 

Jag vägde in på 66,6 kilo imorse.

Fett: 29,4%, muskler: 41,9%, vatten: 49,1%. Ingen aning om vad det betyder...


Mitt BMI ligger på 25,1, precis på gränsen till övervikt.


Imorse stannade vågen på 66,6 kilo. Det är alltså 9,6 kilo kvar - så många kilo som en del går upp under en graviditet har jag kvar! Men om man ska se det positiva i det hela så har jag gått ned 14,4 kilo på fem månader. Sen sägs det visst att man ska låta det ta ett halvår för kroppen att komma tillbaka till ursprungsvikten efter en förlossning. Det kommer jag ju missa, men jag ska kämpa på ändå. 57 är målet och när jag kan komma igång med lite jogging igen kommer det att gå lättare hoppas jag.

Allt bara för att göra om detta när det någon gång blir dags för nästa bebis... Hihihi! /Jenny

 
 
ihemmetslugn

ihemmetslugn

22 februari 2013 18:23

Inte illa alls att lyckas gå ner nästan 15 kg på fem månader. Bra jobbat!
Det tar tid att gå ner i vikt och återfå sin kroppsform och kroppen ändrar sig allt som oftast efter graviditet.
Vad man äter och dricker tror jag inte spelar någon större roll utan snarare hur mycket och hur ofta. Allt handlar ju i grund och botten om in och uttag. Det man stoppar i sig måste man göra sig av med, hamnar man på plus/minus noll går man inte ner, lägger man sig på minus går man ner och plus ja då går man upp.

kramar :)

http://ihemmetslugn.blogspot.se

Jenny och Jon Sjöberg

22 februari 2013 20:25

Tack för uppmuntran! Femton kilo är ju ändå en del, men det är väl det där att jag trodde att det skulle gå mycket fortare.
Men vi fick barn under fel säsong. Idag har det varit glashalt, till och med Nalle med sina klor har haft svårt att få fäste. :)
Lagom är ju trots allt bäst. Dessa dieter att inte äta det, och att äta det, känns bara krångligt i mina ögon, men säkert passar det en del. Vegetariskt har jag ätit i över sexton år nu men det är ju inte av dietskäl. Kram! /Jenny

 
Nathalié - Äntligen gravid! BF 27/3

Nathalié - Äntligen gravid! BF 27/3

22 februari 2013 19:18

Men det är ju skitbra gjort av dig ju! Jag har gått upp 8 kg hittills och nu blir jag skrämd av alla som säger att man går upp jättemycket sista månaden. Har sån fobi för att gå upp i vikt eftersom jag redan är överviktig. Äter gottigheter på helgerna, men annars så försöker jag tänka på vad jag stoppar i mig. Ska ta tag i vikten sen när amningen och allt är klart :)

sv Ja, de nätterna som man faktiskt kan sova ut, de är verkligen guld värda! Fastän det inte händer ofta, så blir man glad över att man faktiskt får de nätterna, haha. Ja, jag och min bm pratade lite om det vid förra besöket och jag har läst om smärtlindringarna som de har på kss, men mitt minne är inte som det ska vara :P. Så jag skulle skriva upp det jag vill fråga om och även skriva upp de olika smärtlindringarna tills nästa besök. Jag glömmer bort direkt jag läst annars.

Namnförslag har vi, både till tjej och kille, men avslöjar bara att det blir en C eller S ;). Bara Jonas familj vet vad vi funderar på för namn, så när den lill* är kläckt så går jag ut med det i bloggen också :).

Men fy vad jobbigt :/. Just kejsarsnitt och speciellt akutsnitt är jag lite rädd för. Vet inte varför men det är nog för jag inte är så påläst om just det. Hoppas ju att min förlossning ska gå någorlunda bra. Har två vänner som fått barn alldeles nyss och de hade båda lite jobbigt i sina förlossningar så är förberedd på att det kan hända även mig.

Har tänkt att jag bara vill ha lustgas, men kommer nog få ta till något annat också om smärtan blir för jobbig.

Hihi, ja man tänker ju lite på det där med "skrocken", att det är på ett visst sätt om det är en pojk eller flicka. Jag har lite blandat, men mest pojktecken när jag läst, så får se om det stämmer eller inte för vår del.

Yarp kommer ifrån filmen Hot Fuzz, haha. En actionkomedi som är från 07 tror jag. Riktigt rolig och det är en gubbe i den filmen som säger "yarp" istället för "yes". Så det kommer därifrån, vet inte varför jag fastnade för det :P.

http://yarp.blogg.se

Jenny och Jon Sjöberg

22 februari 2013 20:37

Man vet ju vad man borde göra för att gå ned i vikt, men det är ju en annan sak att göra det. Vi får väl se om det blir någon Beach 13 för mig eller ej. :)

Sedan så känns det som det varit mycket nog och viss energi har behövts. De första veckorna med Ian var riktigt upp och ned och då slarvade jag en hel del för att fort få upp blodsockret.

Vi läste på en hel del om förlossningar innan, och till viss del hade vi väl nytta av det men det blev ju inte som tänkt. Jag blev till exempel satt på dropp och fick inte äta allt det goda som vi packat med. Fick vid ett tillfälle dricka Cola men den kräktes jag upp. Tror att Ian tryckte ned till det där stället då man lätt blir illamående strax efter... Jag satt fast i CTG:en, Ian hade elektroder (tror de hette så) på huvudet, de kom in och tog blodprov på huvudet på honom då och då... Jag var så himla trött efter alla värkar utan pauser att snittet ändå kom som en lindring. (Min förlossningsberättelse finns här på bloggen om du vill läsa. Jag bad att få förlossningsjournalen utskriven på KSS så jag kunde gå igenom vad som hänt, och om det hänt som jag mindes det. Kan vara kul att ha för på vårt BVC har jag hört att de inte göra det. Kanske är annorlunda där du bor, men när man ändå är på plats så.)

Den filmen har jag inte sett, men hört talas om. Roligt att få en förklaring till namnet. Och nu ska jag köra en gissningstävling med mig själv om vilka namn du/ni valt. Får väl komma på två utav varje då jag inte vet vilket som är till pojke och flicka. :)

Hoppas att du får en trevlig helg! /Jenny

 
Caroline, Längtan efter fler barn

Caroline, Längtan efter fler barn

22 februari 2013 23:29

Jag vet faktiskt inte vad som hände med mig, efter förlossningen rasade jag, 15kg försvann innan jag ens hann blinka och jag fortsatte att rasa. Jag fick en chock när jag ställde mig på vågen och insåg att jag gått upp nästan allt igen, hur gick det till?!

Men nu är det inte lika lätt att gå ner, jag ligger på mina 70kg spelar ingen roll vad jag gör eller vad jag äter, jag fortsätter att gå upp i vikt, nu har jag köpt en crosstrainer så förhoppningsvis ska den hjälpa mig lite, har som mål att nå 60kg.

När jag skrev in mig när jag väntade Elias hade jag redan hunnit gå upp lite, vägde 59kg, jag gick upp 26kg medan jag väntade honom :)

http://caroliinea.vimedbarn.se

Jenny och Jon Sjöberg

23 februari 2013 00:12

Med småbarn är det ju inte så lätt att få in rutinerna som behövs eller få tiden och orken att räcka till till allt det som man vill göra. De små måste ju komma först.

Jag vill komma tillbaka till ursprungsvikten så jag kommer i kläderna i garderoben. Utbudet är inte så stort nu och det tar emot att köpa kläder i större storlek. Dock är jag osäker på om byxorna kommer att passa sen ändå då förlossningsarbetet kan ha breddat höfterna.

Det får vi se då. Det samma gäller ringarna. Jag vill inte förstora dem än förrän jag vet om de passar då igen eller ej. /Jenny

 
Ingen bild

Marianne

23 februari 2013 09:52

Jag gick upp 25kg när jag väntade Jon och hade inte uppnått målvikten när jag blev gravid med Eva,5år senare, så misströsta inte efter 5månader. Ha en trevlig helg hela familjen och njut av det goda livet ger.Kramar från oss.

Jenny och Jon Sjöberg

23 februari 2013 10:38

Jag ska kämpa på i alla fall. Får väl ta på mig all gräsklippning i sommar till exempel.
Jag vill ju både ha kakan och äta den.
Önskar er en trevlig helg också. Dags att planera resa hit snart... :) Kram! /Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 25 april 15:15


Det här aktivitetshäftet fick Loe när han var yngre och vi tyckte att det fungerade bra. Nu är det Lins tur att ta sig igenom aktiviteterna i hennes eget häfte, ett häfte som mest tar upp små bokstäver. I häftet finns diverse övningar där svar ska sk...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 24 april 06:00

Den stora älgvandringen har dragit igång på SVT och till och från har vi livesändningen på. Så igår, på Världsbokdagen, drog jag igång ett älgtema med Lin och Sia. Men vi började på boktemat och såg avsnittet om Världsbokdagen med Greta Gris och så l...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 23 april 07:30


Idag firas Världsbokdagen runtom i världen och vi smygstartade uppmärksammandet redan igår när vi besökte biblioteket för sagostunden. Utöver det vanliga fick alla barnen välja en Pixi-bok att ta med sig hem i present. Böckerna passade vi på att läsa...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Måndag 22 april 15:15

  Lin ville ha en massa småflätor i håret så jag flätade på och satte fast färgglada loomband. Och som om inte det var festligt nog så blev det också en ansiktsmålning!   Efter en tid tog vi ur flätorna och då blev det förstås väldigt vågigt...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Söndag 21 april 08:00

Ian och Isa kämpar vidare med försäljningen ur sina gröna majblommeväskor. Och efter att ha betat av närområdet med dörrknackning har centrum blivit nästa plats för försäljning.     Vid ett av tillfällena var Sia med som "reklampelare" oc...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards