jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 21 juni 2012

Några funderingar...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 21 juni 2012 17:00

Det är många tankar i omlopp nu, många frågeställningar och förhoppningar. Hjärnan har svårt att vila, till och med på natten och drömmarna är oftast helgalna. Men det är väl sådant som hör en graviditet till...


Ska vi välja blöjor från Libero eller Pampers?

Hoppas att förlossningen går bra.

Jag ser verkligen inte fram emot att "ligga på sjukhus".

Marshmallows går att grilla - men går de att koka...?

Är det okej att lägga ut bilder på bebisen sen?

Kommer vi orka blogga överhuvudtaget?

Kan vi glömma allt vad egentid heter sen?

Hur kommer Nalle ta det med en bebis?

Kommer kroppen att återhämta sig fysiskt efter förlossningen?

Varför sparkar bebisen så fruktansvärt mycket? Mår den verkligen bra?

Kommer vi att få till det bra utrymmesmässigt?

Kan man bli vräkt om bebisen gråter hela nätterna?

Hur farligt besprutade är jordgubbarna egentligen?

Måste Jon ha halva sängen, räcker det inte med en liten bit vid fotändan...?

Föräldrapenning - vilken djungel!




Och funderingarna är många, många fler... Den nya vändningen som vårt liv ska ta känns nervös, oviss men samtidigt mycket spännande. Och nu är det snart bara två månader kvar. /Jenny

 
 
Caroline Andersson - Mamma till Elias

Caroline Andersson - Mamma till Elias

21 juni 2012 17:24

Vi fick två olika babybags på bb som båda innehöll blöjor, pampes och libero. Det är väldigt olika vad man tycker när det gäller blöjor, man får helt enkelt prova sig fram, men här hemma har pampers alltid varit favoriten :)

http://caroliinea.bloggplatsen.se

Jenny och Jon Sjöberg

21 juni 2012 17:56

I gravidboxarna som vi fått har det varit övervägande blöjor från Pampers så de marknadsför sig bra. Som du skriver, bara att testa och se... om vi kan byta blöjor överhuvudtaget. ;)
Hoppas att du får en fin midsommar! /Jenny

 
ihemmetslugn

ihemmetslugn

21 juni 2012 19:16

När bebisen kommit så ta gärna med ett plagg/filt som bebisen haft och låt nalle lukta på det så han får känna på den nya doften. Låt han nosa och vara nyfiken men var ändå på er vakt ifall.. (inte för att jag tror något händer men om)

kroppen är makalös på att återhämta sig efter förlossning, graviditet, operation och liknande men det måste få ta tid. Lyssna på kroppen! Gör knipövningar, lyft på rätt sätt och träna när du fått tillåtelse ifrån bm/läkare.
Egentid blir det med all säkerhet mindre av men ni får hjälpa varandra och tillåta varandra att få ha sin egentid medans den andre sköter bebisen. Det ger sig med tiden.

Blöjor finns det en uppsjö av, en hel del föredrar huggies, andra pampers och andra libero men man får helt enkelt testa :)

Kolik/barnskrik kan ingen rå för och det kan man inte bli vräkt för! Är ni dessutom med i hyresgästföreningen så har ni automatiskt stöd därifrån OM det skulle bli något krångel.
Jag som barn hade kolik och magproblem mina första tre år men inte en störningsanmälan eller varning, nada.. bara spår i golvet efter stackars mamma som traskat fram och tillbaka med mig :) (obs skämt!)

Ta en sak i taget vännen och lägg inte onödig energi på det här,mycket löser sig av sig själv.

Kramar och trevlig midsommar.

http://ihemmetslugn.blogspot.com

Jenny och Jon Sjöberg

21 juni 2012 20:12

Det är verkligen många tankar i omlopp nu och den ena konstigare än den andra och alla kanske inte är helt befogade. Men det är klart att jag funderar en del på vad som ska komma.

Det här kommer ju att förändra allt!

Det mesta kommer säkert att gå bra och även om jag skulle vilja vara förberedd på allt så är det ju omöjligt. Allting kan ju hända.

När det gäller Nalle så hoppas jag att tiden kommer att finnas till för honom också för han behöver så mycket. Tänkte att vi framöver skulle ta fram barnvagnen och öva att gå lite med den och honom så att han får vänja sig lite vid det nya. Att det står grejer högt och lågt här har han tagit med ro. Det kommer säkert att gå bra och i början ska ju Jon vara hemma.

Många kvinnor säger att det är så härligt att vara gravid, men jag har inte kommit dit än. Jag känner mig mest klumpig och saknar att kunna röra mig som tidigare. Med det menar jag förstås inte att jag ångrar det här - absolut inte. Men jag trivs inte riktigt i min nya, stora och tunga kropp.

Fast det kanske är bra, något som får mig att längta mer efter förlossningen så att lite av livet kanske kan börja återgå till det vanliga igen.

Listan på mina funderingar hade säkert kunnats göra mycket länge...

I nästa vecka har vi MVC-besök igen, med "vår" barnmorska, det är en annan som håller i föräldraträffarna. Då hoppas jag att det bara för en gång skull ska vara att gå dit och gå hem. Ingen äggvita, inga höga hjärtslag - bara ett rutinbesök.

Men jag ska ta upp det här med baby I:s aktivitet för jag tycker det är sällan att den tar det lugnt. Mest verkar babyn vila när jag sitter vid datorn och knappar på tangentbordet. Kanske för att det är här jag trivs bäst också...? ;)

Kramar till dig! /Jenny

 
Lotta

Lotta

21 juni 2012 20:22

Svar på era frågor: ;)
1; Personligen tycker jag Libero el Huggies är de absolut bästa för de allra minsta :)
2, Klart den gör!!!
3, Maten på "mitt" BB är uuuunderbar o klart värd att stanna länge för ;)
4, Nope!
5, JAAAA!
6, Absolut
7, Jupp...haha ;)
8, Med en bra matte/husse komemr han klara det fint!
9, Det går kanonsnabbt! (eller ja, iaf första gången...)
10, Bebis mår toppen!
11, Ni kommer att prioritera annat än utrymme, så lugn bara ;)
12, Tveksamt :)
13; Avstår att svara pga bristande kunskap
14, Soffan? Haha ;)
15, No shit!?!


Kramar!!!

http://www.esmeralda71.blogg.se

Jenny och Jon Sjöberg

21 juni 2012 20:27

Vi körde en dialog här. Jon läste mina frågor och jag dina svar - många skratt blev det! Skrattar faktiskt fortfarande...

Du får inte svara så bra för då finns risken att jag lägger ut fler funderingar. Och då kanske det blir raka vägen till ett madrasserat rum... ;)

Ha det så gott och många kramar! /Jenny

 
Ingen bild

Lina

22 juni 2012 14:01

Ska vi välja blöjor från Libero eller Pampers
- Det ni får till skänks i början, sedan det som känns bäst. Det kan vara olika från barn till barn.

Hoppas att förlossningen går bra
- Ta det som det kommer och det blir som det blir.

Jag ser verkligen inte fram emot att "ligga på sjukhus".
- Du kommer nog inte uppleva det som att ligga på sjukhus.

Marshmallows går att grilla - men går de att koka...?
- Sannolikt inte.

Är det okej att lägga ut bilder på bebisen sen?
- Ja, om ni tycker att det känns rätt så varför inte.

Kommer vi orka blogga överhuvudtaget?
- Förmodligen kommer ni det eftersom ni sannolikt vill dela med er till hela världen om hur ljuvlig Baby I är.

Kan vi glömma allt vad egentid heter sen?
- Nej. Med planering går allt. Ammar man är det svårare med egentid men allting går. Dock krymper ens egentid avsevärt.

Hur kommer Nalle ta det med en bebis?
- De flesta djur gillar bebisar och beskyddar barnet mot andra.

Kommer kroppen att återhämta sig fysiskt efter förlossningen?
- Det beror på men jag tror att kroppen återhämtar sig bra.

Varför sparkar bebisen så fruktansvärt mycket? Mår den verkligen bra?
- Haha, det gör den säkert. Men det börjar bli tight space så den får ju buffa på där inne.

Kommer vi att få till det bra utrymmesmässigt?
- Vi bor på 45 kvadrat. What can I say. Klart det går om man vill och tänker till lite.

Kan man bli vräkt om bebisen gråter hela nätterna?
- Nej det kan man inte. Och bebisar gråter rätt mycket men man lär sig också tricken efter hand.

Hur farligt besprutade är jordgubbarna egentligen?
- Ingen aning men jordgubbar generellt är galet goda. Min motfråga är hur många liter man kan äta på en vecka.

Måste Jon ha halva sängen, räcker det inte med en liten bit vid fotändan...?
- Jon får inte vara i sängen alls då bebis kommer. Då får han ligga i korgen med Nalle.

Föräldrapenning - vilken djungel!
- Word!

Jenny och Jon Sjöberg

22 juni 2012 15:46

Så härlig du är! :)

Nalles hundkorg är ganska mjuk och Nalle varm så de två får det nog mysigt där. Inte lika mysigt som jag... och sen med bebisen i sängen men ändå.

Blöjfrågan vet vi ju inte mer om än att vi har flest förpackningar från Pampers så vi börjar där.

En del bloggare döljer barnens ansikten och så vidare har vi sett. Men vi vill ju gärna lägga ut bilder, får väl se till att veta var gränsen går bara. Max 450 bilder/dag eller nåt. ;)

Jag hoppas verkligen också att bebisen mår bra och att det inte är den här dygnsrytmen som den kommer ha sen för då får vi vända på dygnet. I natt vet jag inte hur många gånger jag vaknade av sparkar men idag har det varit lugnt.

Dessutom var jag fruktansvärt förbannad på Lotta Bromé inatt för jag drömde att hon höll på och krånglade med mig. Hon ville att jag skulle laga till en konstig maträtt med bland annat rådjurslår. När jag vägrade och sa att jag skulle göra något annat, vegetariskt istället började hon vispa ihop en pannkakssmet. Då blev jag så arg att jag hällde ut den. Ett utdrag ur den drömmen...

Det mesta kommer att gå att lösa framöver och jag hoppas att vi kommer ha energi och i alla fall lite tid till att göra det.

Sjukhusbiten får jag väl ta. På senaste föräldraträffen berättade de att de inte vill att man tar med sig bebisarna ut från avdelningen innan man ska hem på grund av smittorisken. Men Jon får väl avlösa mig om jag börjar känna mig fängslad där.

På frågan om hur många liter jordgubbar jag äter i veckan väljer jag att passa. :) Kan ju avslöja så mycket som att vi köpt jordgubbar för 375 kr den här månaden... Kul att vi för budget över inköpen så man kan titta efter. Men jag ser det som en investering i järn/blod till både mig och bebisen. :)

Tack så mycket för dina svar. Återkommer säkert med fler frågor framöver...

Många kramar till dig! "Hundarna" hälsar också. ;)

 
Ingen bild

Lina

22 juni 2012 16:14

Oroa dig inte för mängden jordgubbar, du är ursäktad för du är gravid. Frågan är bara vilken ursäkt jag ska använda... Hmm...

Tyvärr får jag dock säga att du nog ska vänta dig omvänd dygnsrytm i början för jag tror nästan alla bebisar är vakna mer på natten än på dagen. Drygt i början men sedan vänder det.

Nåväl, nu borde jag inte sitta här. Snarare borde jag som min pappa hade sagt svida om till annat är morgonrock och packa man och barn för att ta bussen till syster med familj. Men ta hand om er allihop!

Jenny och Jon Sjöberg

22 juni 2012 16:54

Förhoppningsvis är det ingen fara med jordgubbar. Men alltid ska det vara något som det ska varnas för. Såg idag på en löpsedel att det stod om "dödsvargarna"...

Någon timmes sömn per dygn när bebisen kommit hoppas jag i alla fall på. Jag fungerar väldigt dåligt utan sömn...

Jag önskar dig en trevlig eftermiddag/kväll hos syster. Hälsa och ha det så bra! /Jenny

 
Annika

Annika

22 juni 2012 19:59

Du kommer troligen skratta år dina frågor om ett halvår. Allt kommer gå så bra såååå Jenny. Från första ögonblick då bebisen ska ut (DÅ ÄR DU SÅ TRÖTT PÅ ATT VARA GRAVID OCH SÅ NYFIKEN PÅ ERAN LILLA BÄBIS, SÅ DU KOMMER FÅ KRAFT SOM EN LEJON HONNA.)

Och allt annat kommer av sig självt i din/eran nya vardag, med blöjor, egentid och allt som hör till, detta sitter i ryggmärgen på något sätt.

TRO PÅ DIG SJÄLV.!


Många lycka till Kramar ifrån en fyra barns mamma som just nu myser med 4:a underbara barn..

http://imittenavmittliv.bloggplatsen.se

Jenny och Jon Sjöberg

22 juni 2012 20:22

Att vara gravid har verkligen kastat omkull det mesta, både fysiskt och psykiskt. Ibland känns allt så overkligt för att i nästa stund kännas mycket verkligt. Får väl också hoppas att "det" finns där någonstans när det är dags.
Vi kramar tillbaka! /Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 28 mars 08:00


Vi var inte snabbast på´t men hade tur ändå för det fanns ägg kvar... Barnen letade kring Högåskyrkan och ganska snabbt hade barnen hittat varsitt fint Bamse-påskägg.    ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 27 mars 17:30

  Med posten kom en hälsning från Påskharen som meddelade att han tänkte ha vägarna förbi senare. Och så blev det! På eftermiddagen fick barnen syn på honom, men då hade han redan hunnit gömma påskäggen i trädgården. Så efter lite meet & greet f...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 17:15

Igår var det Pippi Långstrump-tema på bibblan och särskilt på sagostunden som hölls på ett annat ställe än i det vanliga runda rummet då uppslutningen var så stor. Lin och Sia, som var pippiklädda, gick bland annat tipspromenad innan de satte sig ner...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 12:45


... blev mycket lyckad och det var länge sedan som alla satt kvar så länge och åt middag. Det fanns allt möjligt att välja på i ost- och kexväg, men också lite godis, salta pinnar, sushi, stekt chilihalloumi med mera.   ...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards