jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Inlägg publicerade under kategorin Utflykter

Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 januari 2011 18:16

Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 december 2010 20:40

Igår kom Folke och Marianne hela vägen från Piteå och idag var vi med dem till Ullared. Det blev ett helt oplanerat besök, vi hade egentligen tänkt besöka Osterian i Falköping men det här var ju mycket bättre!

Och även om inte kilometerlånga shoppinglistor var skrivna så hittade vi en del i alla fall. Förstår inte riktigt hur det går till... Men den här Jag ♥ Ullared toppen fick dock inte följa med Marianne hem, hur snygg den än må vara.

Det blev deras första besök, men förhoppningsvis inte det sista för visst gjordes det några fynd... Vilket besök i ordningen det var för vår del vet vi inte riktigt men det var nog det tredje i år.

Och bäst med den här gången var att jag såg både Morgan och Ola-Conny. (VD:en Boris har jag sett en gång för länge sedan.) Både Ola-Conny och Morgan var vid varsin truck när jag "spottade" dem.

Tyvärr, missade Jon Ola-Conny och jag kunde inte med att fotografera honom efter som jag är lite småkär i honom... Men på samma paparazzifoto som Morgan hamnade jag dock!

Innan vi for hem åt vi jättegod mat i en utav restaurangerna som finns på området, och skålade för en toppendag i Ullared! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 december 2010 00:18

Efter besöket på Universeum var det Nalles tur att få det lite nöjsamt. Glad i hågen undersökte han allt han kunde komma över i denna okända storstad. Men efter flertalet människor, bilar och en drös med spårvagnar blev det övermäktigt för honom. Så mycket spännande på en och samma gång!

Jul på Liseberg är jättemysigt. Det är så trevligt att i lugn och ro promenera omkring i nöjesparken och uppleva julstämningen. Extra roligt att det låg snö!

En del attraktioner är öppna även på vintern och är man på Liseberg så är Sagoslottet ett måste. Där inne finns scener från många kända sagor. Under julmarknaden finns ett vackert Tomteland uppbyggt som är mycket charmigt.

Jon visade än en gång prov på sina obefintliga talanger i skytte, den här gången med kork mot pingisboll. Bättre gick det när han kastade ringar på flaskhalsar.

Varm Valhronachoklad med vispgrädde värmde gott när mörkret och kylan smög sig på.

Och de gröna Lisebergskaninerna hade sina juliga kostymer på sig.

Fem miljoner ljus lyser upp Liseberg under marknaden och det finns många fina dekorationer att titta på, både högt och lågt. Det här är en julupplevelse utöver det vanliga för den som inte varit där och är mycket väl värt ett besök.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 10 december 2010 23:33

Glädjande nog vann vi två stycken Göteborgspass Jul i en tävling för en tid sedan, och idag åkte vi till "Sveriges framsida" för att ha skôj.

Första anhalt blev köpcentret Nordstan, där vi hämtade ut våra pass från turistbyrån. Inne i köpcentret var det julpyntat och fint, och kommersen var i full gång.

Även fastän vi varit flera gånger på Liseberg, har vi konstigt nog aldrig varit på Universeum, trots att de ligger alldeles bredvid varandra. Men idag ändrade vi på detta faktum!

Universeum är verkligen en upplevelse för alla sinnen. Här finns allt från kyliga fjällmiljöer till en fuktig och varm regnskog - en levande modell av en sydamerikansk regnskog där vissa djur lever fritt. Apor, grodor, fåglar, anacondor, ödlor... Överallt, i en härlig miljö!

Dagen till ära hade vi våra snygga "I ♥ Göteborg"-t-shirtar, som också var en del av vinsten, på oss. Den röda ibisen var lagom intresserad av våra fotograferingsförsök...

I Kalejdo finns rymdäventyr bland stjärnor, planeter och rymdstation. I Akvariehallen hittade vi rockatanken, där Jon prövade att röra rockorna. En häftig känsla.

Att stå framför någon av de stora fisktankarna var som att själv befinna sig under ytan i det stora blå. Mäktigt!

Innan vi lämnade Universeum och dess härliga miljöer och lärorika aktiviteter, lunchade vi i kaféet. Jenny åt falaflar med pitabröd och grillade grönsaker, och Jon tog en Havets Wallenbergare med romsås och potatis. Smakade jättegott!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 26 november 2010 17:09

Vi for ut till arenan redan på dagen igår för att kolla hur det såg ut. Jag har inte varit där på flera år och hade hunnit glömma hur mäktig den är. Nu var de också i full gång med att göra klart för utomhusrinken där Färjestad ska spela utomhusmatchen på annandagen. Nästan så man blev lite sugen på den om det inte hade varit så fruktansvärt kallt redan nu...

Vi började med ett besök i souvenirshoppen. Jon köpte den gröna mössan och jag den rosa, synd att den inte fanns i lila... Kunde inte hålla oss ifrån att plocka med en flaska Mästarglögg också. Blossa - vad är det?

Det är en härlig känsla att se hockey live! Färjestadarna på ståplats höll igång hela kvällen - fattar inte hur de orkade... Och även några luleåsupportar fanns på plats och de hördes de med. Speciellt han som busvisslade så man trodde att han hade svalt en visselpipa!

Hur gick det då? Jo, FBK vann förstås! 3-0 och det tack vare Marcus Paulsson som gjorde alla målen. Vi fick alltså se ett hattrick. Det blev en härlig kväll och vi satt glada i den lååånga bilkön på vägen tillbaka till hotellet. Hoppas att det inte dröjer lika länge tills jag kommer dit nästa gång... /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 18 november 2010 20:11

Ikväll har vi vandrat omkring i ett vackert upplyst Skövde. Stad i ljus heter arrangemanget som firar femårsjubileum i år.

Överallt i centrala stan finns ljusa, färgglada och vackra installationer, en del även med ljud.

Scandic Billingen har fått en stjärnbeströdd fasad. Vid Hertig Johans torg uppträdde eldslukare och fontänen är flödande av ljus.

På ena väggen på Sankta Helena kyrka projiceras ett vackert bildspel som också är ljudsatt. Mycket läckert!

I parken får besökarna hjälpa till med att hålla fyra hjärtan lysande genom att trycka på en knapp när de slocknar efter olika intervall. Hjärtats rum heter installationen.

Turistbyrån ser ut så här och dekorationen ger byggnaden det uppenbara namnet Pepparkakshus. Nästan så att man vill gå fram och ta sig en tugga!

Stad i ljus är en jättemysig tillställning och var du inte där idag så har du chansen ända tills på lördag. Väl värt ett besök.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 oktober 2010 20:27

Vi hade hela stranden för oss själva! Vi var däremot inte alls särskilt badsugna i den isande vinden och knappa fem grader. Men vi ville kolla hur det ser ut under den här tiden på året.

När man nämner Piteå är det alltid någon som känner någon som känner någon som har varit här eller till Havsbadet.

Längst bort på den långa stranden finns Naturistbadet, men även här var det tomt. Nalle var väl den mest naturistiska där...

Det var ont om vatten och vi kunde gå omkring på sanddyner en bra bit ut från strandkanten. Det är så mjukt och skönt för Nalles leder i sanden - och ser han inte lycklig ut så säg!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 oktober 2010 20:03

Idag blev det en tur in till centrum i Piteå. Vi gick omkring i affärer men även i hamnen och kikade på avstånden till omvärlden.

På Backen ligger en massa affärer och där ligger DollarStore. Vi kunde inte hålla oss, utan kände oss tvungna att gå in en sista gång under vårt besök här uppe. Hoppas att den här kedjan når södra Sverige snart!

I stadsparken finns det olika konstverk att titta på. På den första bilden syns Labyrinten. För att få grön gubbe trycker man på grejen i mitten som kommer från Prisma Teknik och Prisma Teknik ligger i sin tur hemma i Tibro. Känns lite som hemma när man ser de där lite varstans i Sverige. Den vita vackra kyrkan hittar man också i centrum.

Vi fortsatte vandringen genom Stadsparken som har underbart härliga höstfärger nu.

Jenny och Nalle busade i de fantastiskt färgstarka röda bladen i parken. Bäst att passa på för snart faller väl snön här...

Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!