jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 27 augusti 2013

En såg med klös

Av Jenny och Jon Sjöberg - 27 augusti 2013 19:00

Ett av livets stora (okej, små) mysterier är varför det heter tigersåg. Den ser inte ut som en tiger (ingen jag sett på Animal Planet i alla fall), den låter inte som en tiger, och den är minsann inte lika utrotningshotad. Tvärtom verkar det finnas hur många som helst. Jag har länge velat ha en, om inte annat för det coola namnets skull, och i egenskap av husrenoverare slog jag till på en Meec från Jula.



Jag är ju inget proffs och har inte heller deras plånbok. Om jag så vore, hade jag nog valt en tigersåg i en mer röd eller gul-svart nyans... Fast 199 kr är ett helt överkomligt pris för en fågångsanvändare, och det lilla jag har brukat denna budgetversion har jag blivit positivt överraskad. Den hjälpte mig till exempel att på ett snabbt och smidigt sätt ta ned det gamla, fula entrétaket. Men det är inte allt man kan ha den till...



Nalles "badkar" hade lite vassa kanter då jag räddade den från tippen. Det avhjälptes snabbt med metallbladet, som även funkar för sågning i plast. Senare kommer det långa grovsågsbladet väl till pass när det blir dags att ta ned lite grövre grenar över axelhöjd (= motorsågshöjd).

Meec's tigersåg är mycket billig i inköp, liten och smidig och har hittills fungerat nästintill oklanderligt. För småjobb lite då och då passar den fint. Dessutom är den inte lika ful som vissa andra av dess kusiner... Men det är förstås en smaksak. /Jon

 
 
Helena

Helena

28 augusti 2013 09:49

Svar på frågan om sprutor :)
Jag minns när Emma var bebis och fick sina allra första sprutor då skrek hon tills hon tappade andan t.o.m Men hon fick ingen feber efter dom. Däremot fick hon lite feber efter dom sprutor som hon fått efter det.
Jag skäms att säga att jag redan glömt hur Julia reagerade första gången ;) Men jag har för mig att hon fick feber en dag. Det var väldigt kort iaf.
Idag vaknade hon upp alldeles förkyld, men det borde inte ha nåt med sprutorna att göra tycker jag. Eller? :) Jag vet inte alls.

Men jag tror inte man kan vara säker på att barnet kommer klara sig utan feber för att det blev så första gången. Men man kan ju hoppas för barnets skull.

Hoppas det går bra för lille Ian när det är dags. Det är ju så jobbigt för dom små :(

Blev himla sugen på pannkaka efter att ha läst inlägget under. Mums va gott det såg ut.

Ha en fortsatt fin dag!

http://emmalycka.bloggspace.se

Jenny och Jon Sjöberg

28 augusti 2013 13:55

Japp, bara att hoppas att det inte blir något efterspel av sprutorna. Har ju nog med tänderna just nu... Men ledsen lär han bli.

De kanske kan sätta båda sprutorna samtidigt...? När han var mindre var han inte så medveten, och så var pappa med och höll i benen. Nu kanske jag måste ta alltsammans själv. Men det är ett tag kvar.

Hoppas att förkylningen snabbt går över... och att det snart blir pannkaka. :P /Jenny

 
Helena

Helena

28 augusti 2013 15:44

Det blev pannkakor till lunch ;)

På BVC hos oss tar dom båda sprutorna samtidigt. 2 sköterskor som gör det plus en tredje som håller i benen och jag har henne i knät och håller om armarna som dom inte fäktar runt.
Snabbt och smidigt. Hoppas det går att lösa så för er också.

http://emmalycka.bloggspace.se

Jenny och Jon Sjöberg

28 augusti 2013 15:49

Gottigottgott!!!

Det ska ju vara ett läkarbesök, så läkaren kanske kan ge en spruta? Tidigare har det bara varit BVC-sköterskan som "besprutat".
Låter ju bra om barnet kan sitta kvar i knät också. Vid förra besöket tyckte inte Ian om att ligga ned på skötbädden för mätning och på vågen kunde han sitta istället. Det är ju ett tag kvar, får oroa mig lite senare. Men tack för svaren! Kramar. /Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 28 mars 08:00


Vi var inte snabbast på´t men hade tur ändå för det fanns ägg kvar... Barnen letade kring Högåskyrkan och ganska snabbt hade barnen hittat varsitt fint Bamse-påskägg.    ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 27 mars 17:30

  Med posten kom en hälsning från Påskharen som meddelade att han tänkte ha vägarna förbi senare. Och så blev det! På eftermiddagen fick barnen syn på honom, men då hade han redan hunnit gömma påskäggen i trädgården. Så efter lite meet & greet f...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 17:15

Igår var det Pippi Långstrump-tema på bibblan och särskilt på sagostunden som hölls på ett annat ställe än i det vanliga runda rummet då uppslutningen var så stor. Lin och Sia, som var pippiklädda, gick bland annat tipspromenad innan de satte sig ner...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 12:45


... blev mycket lyckad och det var länge sedan som alla satt kvar så länge och åt middag. Det fanns allt möjligt att välja på i ost- och kexväg, men också lite godis, salta pinnar, sushi, stekt chilihalloumi med mera.   ...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards