jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 8 oktober 2012

Av Jenny och Jon Sjöberg - 8 oktober 2012 18:17

"Det ska bli en ramp. Jag lovar..."


Vi insåg snabbt att den lilla trätrappen ut till Nalles trädgård inte skulle vara så bra för honom i längden. Just därför började jag planera för en ramp. En ramp till honom, men också till barnvagnen så att vi smidigare kan ta oss ut och in på promenader. Dessutom för att låta barnvagnen stå utomhus eller på altanen så Ian kan sova i friska luften - för det mår han nog bara gott av.

Virket köpte jag för en tid sedan men annat har kommit ivägen och vädret har inte heller varit det bästa. Regnandet höll ju i sig i flera veckor! Men igår och i förrgår fanns det inga hinder och jag påbörjade arbetet som jag färdigställde på två dagar - precis som jag lovat Jenny. Det har nog aldrig hänt förr att jag hållit mig inom den uppskattade tiden, fast någon gång ska ju vara den första!


Nalle var inte sen att testa rampen för att visa hur man inte ska göra...


Nalle ska nog få kläm på hur man gör snart. Han vet ju inte om hur sjuk han är och ser väl den här rampen som ett hinder, precis som han gör med rampen till bilen som vi envisas med att ställa i vägen för honom. Vi gör vad vi kan för att bespara honom och få mer tid tillsammans.


Övning ger färdighet.


Jag mätte, mätte igen, sågade, mätte igen, hyvlade, mätte igen, skruvade - och gjorde allt precis som man ska göra för att få till en ramp. ;) Nåja, jag har aldrig hävdat att jag är någon Martin Timell, även om jag nog drog fram fler (onödiga?) verktyg än vad han använt i alla sina program tillsammans...

Min tumme är tyvärr mer eller mindre centrerad i handen, men det hindrar inte att jag alltsomoftast slår mig på den... Då blir jag väl i och för sig mer lik "arga snickaren", men denna gång fick det bli ett minimum av hammarslag och desto mer av skruvdragare och trallskruv. Säkrast så.



För att ingen av oss ska halka och slå ihjäl sig när trallen blir blöt eller frostig, tejpade jag fast en halkskyddstejp som jag hoppas ska leva upp till förväntningarna. Det är ju på sätt och vis en handikappramp, men meningen är ju inte att man ska bli mer ofärdig av att gå på den...



Kanske inte ett av världens sju nya underverk, men i stort sett är jag nöjd med mitt arbete. Rampen fyller sin funktion, och det var ju prio ett från allra första början. Men om folket i Äntligen hemma eller Bygglov vill komma och göra det bättre, tänker i alla fall inte jag stå ivägen för dem... /Jon

Av Jenny och Jon Sjöberg - 8 oktober 2012 17:33

Inte i min "gamla" storlek men plaggen är ju inte från någon mammaklädesavdelning i alla fall... Byxor var väl det mest akuta men det blev även en tröja. Tröjan är från H&M - rätt färg samt lång och skön. Jeansen kommer från Gina Tricot. Strecthiga och med midja som inte går rakt in i snittet. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 8 oktober 2012 16:55

Ett leende/skratt/gaser från Ian värmer så otroligt mycket. Men han visar lite mer temperament än så... Att han inte är så mycket för att sova har vi redan nämnt. 

Och vi lär känna vår lilleman bättre och bättre för varje dag som går och ibland är hans humör åt det hetsiga och arga hållet. Hoppas att det är något övergående, även om vi läste någonstans att temperamentet till stor del är medfött.

Hetsig och arg kan han till exempel verka när bröstet inte kommer fram tillräckligt fort när han vill ha mat. Att ha hicka är också något som kan irritera honom.

Att skratta åt de som är sura är väl aldrig särskilt uppskattat men hans sura min är obetalbar...

En söt citron...

Ian
Av Jenny och Jon Sjöberg - 8 oktober 2012 16:40

"Det är nog en leksak" sa brevbäraren när vi kom ut och såg honom försöka trycka in ett paket som klingade i lådan. Och han hade så rätt så! Mer presenter till vårt charmtroll - den här gången från fina Skrivmoster. Tusen tack från oss!

Ian

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards