jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Inlägg publicerade under kategorin Utflykter

Av Jenny och Jon Sjöberg - 19 februari 2023 08:00

Vi hade ju turen att vinna biljetter till hela familjen så vi kunde gå på genrepet på fredagen. Sedan tidigare hade vi tänkt åka dit på lördagen för att gå på Melfesten på torget för att få lite feeling och för att låta barnen se Sommarskuggan och Bolibompadraken. Den riktiga deltävlingen från Lidköping som sändes under lördagskvällen satt vi hemma i soffan och såg. Här kommer en lite längre film från dessa två dagar.

Allmänt · Ian · Isa · Kändisar · Lin · Loe · Sia · Utflykter
Av Jenny och Jon Sjöberg - 18 februari 2023 14:07

Det kändes som att vi nästan bara var hemma och vände för på förmiddagen var vi tillbaka i Lidköping för mer härlig Mello-anda. Den här gången var det Melfest på torget, en slags förfest inför kvällens Melodifestival. Några av kvällens artister intervjuades på scenen och torget var fullt av sponsorer och en hel del människor. SVT Barn-tältet lockade ju förstås, men det fanns tävlingar hos Nordea, Ica och andra också, så även idag blev det en del gratissaker med hem.

Det största dragplåstret för dagens tur till Lisch var dock Sommarskuggan och Bolibompadraken. Den senare är ju en av Sias stora favoriter och hon blev så härligt lycklig när Draken kom ut på scenen för att prata, sjunga och dansa.

Vi har förstås filmat en del från de här dagarna, men det är så mycket material att gå igenom så filmen kommer så småningom.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 18 februari 2023 13:00

Igår kväll var vi i Lidköping då vi turligt nog hade vunnit genrepsbiljetter till HELA familjen. Vi fick själva välja ort och eftersom Lisch bara ligger en timma bort var det ett självklart val. Att Marcus och Martinus som några av barnen är förtjusta i skulle vara där bidrog också. Sedan blev det en rejäl bonus att Dolly Style öppnade showen med Habibi och Farah Abadi som en fjärde gruppmedlem.

Vi fort till Lidköping i god tid, åt på intilligande Donken och sedan blev det lite väntetid i dåligt väder men vi var först i kön (där låste vi upp trofén Checkat in på arenan i Melloappen..) och hann med allt skoj innan festivalen drog igång. Vi fick en del gratissaker och deltog i tävlingar innan vi intog våra platser lagom till att Arantxa Alvarez drog igång förfesten.

20.00 körde vi och fick se Paul Rey, Casanovas, Melanie Wehbe, Nordman, Laurell, Ida-Lova och Marcus & Martinus framföra sina bidrag. Mäktigt! Dolly Style öppnade som sagt, men även Afro-Dite (dock utan en krasslig Blossom Tainton) framförde också ett mellanaktsnummer. Jesper Rönndahl och Farah Abadi roade också friskt mellan numren, en del var roligt och en del mindre roligt.

Det blev förstås en lite längre dag och aningen senare i säng, men vi hoppas att barnen tyckte att det var värt att göra så här och få chansen att se hur en inspelning gick till. Det var i början lite klurigt att förklara för dem att det här bara var en repetition och att finalisterna inte skulle gå till final på riktigt men till slut tror vi att de förstod det. Vilka som verkligen vinner vet vi om några timmar och vi har alla våra favoriter men det känns som att Marcus och Martinus är en given favorit.

Ian · Isa · Kändisar · Lin · Loe · Sia · Utflykter · Vi vann
Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 september 2022 06:00

Det var ett tag sedan sist vi var i Falköping, men eftersom jag fick en remiss till sjukhuset där åkte vi dit när de äldre barnen åkt till skolan. Jag släppte av Jenny, Lin och Sia av på parkeringen vid Bredablick och de gick till Mössebergs lekplats och djurpark och fikade, lekte och tittade på djuren medan jag var på undersökning.

Efteråt mötte jag upp dem i djurparken och följde med Lin upp i det 35 meter höga utkikstornet - precis som jag gjorde med Isa när hon var ungefär lika gammal. Tyvärr var vädret lite disigt och småruggigt denna dag, så utsikten var inte så fin som den skulle kunna vara från platåberget men Lin kämpade på bra både uppför och nedför de drygt 200 trappstegen. Vi lämnade Falköping och hann med några ärenden i Skövde också (bland annat EKO:-) innan vi återvände hem igen. /Jon

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 augusti 2022 08:30

I Skövde Kulturfabriks lokaler pågår just nu utställningen om LasseMajas Detektivbyrå. Det är en familjeutställning med gott om utrymme för stora och små att leka runt bland de olika cirkusvagnarna. Utställningen baseras på boken om cirkusmysteriet och det går även att lösa en klurig uppgift där chiffersnurran kommer till användning. Efter en del knepande och knåpande löste vi vem som gjort det... och det var inte ballongflickan som i boken vi just läst ut. Utan det var...

Efter besöket for vi vidare till Boulognerskogen för att äntligen uppleva den nya lekplatsen där. Och den var ju verkligen jättefin! Feriearbetare från Skövde kommun var turligt nog på plats på grönytan bredvid med diverse aktiviteter och Isa och Lin passade på att bli ansiktsmålade. De fick självklart välja motiv själva och Isa valde en metallicfjäril medan Lin valde... en slags hulk/clown/mexikansk fribrottare. Men det var den hon ville ha.
Badkläderna var också packade och det är svårt att hindra våra barn från att bada. 22 grader i luften och 20 grader i vattnet - men det gjorde detsamma - de skulle i! Och blöt, blötare, blötast blev de.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 6 augusti 2022 07:45

Det har faktiskt bara blivit tre besök totalt på Skara Sommarland fastän vi har säsongskort, men det är lite medvetet också då vi drar oss för att åka dit när vi vet att vi bara kommer att köa bort tiden. Vi trodde faktiskt inte att det var så många som firade midsommarafton på Sommarland som det var och då föll en hel del i badlandet bort. Vi hade hoppats på mer bad för Loe efter att han då just blivit av med gipset. Det har vi dock kompenserat för nu, då vi varit på ett besök med en massa bad när vi anade att det skulle vara lugnare i vattenparken i och med det halvbra vädret. En del semesterfirare var ju där förstås, men Loe - och alla andra - fick nu möjlighet att åka så mycket mer och det fanns tid kvar till tivolidelen också. Ett litet trist besked var dock att det inte blir något Scary Sommarland i år heller, utan först nästa år...

Länk: https://youtu.be/6pbbSS7_EpA

Av Jenny och Jon Sjöberg - 4 augusti 2022 07:00

Hittills hade vi bara tältat några gånger på tomten, men denna sommar var det hög tid att ta med barnen ut i "vildmarken" - även om det nu bara innebar en kortare resa till Hultets vildmarkscamping i Rankås, men ändå. De yngsta flickorna fick stanna hemma med mamma, medan Ian, Isa och Loe fick hjälpa till med all packning och lastning. Deras cyklar var också med, så vi hivade upp hela konkarongen på släpet och drog iväg. Väl på plats fick barnen hjälpa till med förberedelser av själva tältplatsen (många kottar och pinnar blev plockade) och medan jag satte upp tältet fick de cykla på den stora öppna ytan bredvid och därefter leka i skogen och den närliggande torrmyren. Det var svårt att slita dem därifrån när det sedan var dags att "flytta in".

När vi gjort färdigt vårt bo för natten, gav vi oss ut på upptäcksfärd i omgivningen. Med kikare, förstoringsglas och lupp i högsta hugg tittade vi på stort och smått, plockade ett och annat skräp, pratade om allemansrätten, småkryp, fåglar och växter, och för en liten kort stund lyckades jag faktiskt få dem att babbla om annat än TV-spel... När vi lekt naturmuppar ett tag, gick vi tillbaka till tältet, läste ur några böcker och åt lite gott. När skymningen lagt sig gjorde vi detsamma, och trots lite smånervöst tjatter och glatt stojande i sovsäckarna somnade alla tre ganska snart och sov gott hela natten lång.

På morgonen hann jag plocka bort allt utom innertältet innan sömntutorna började vakna så smått. Efter allt var återställt - "inte störa, inte förstöra" - åkte vi hem och åt frukost. Jag hoppas att denna upplevelse gav mersmak och att vi snart är ute nån annan närliggande vildmark för nya äventyr. Och kanske, kanske får jag nån gång se någon av mina små stadsbarn tävla i Wild Kids... nääe, bara roligt att de vill följa med mig ut i spenaten! /Jon

Länk till youtube-filmen: https://youtu.be/tZworuK7DoE

Ian · Isa · Loe · Utflykter
Av Jenny och Jon Sjöberg - 20 juli 2022 07:00

Besöket på upptäckarvänliga Innovatum i Trollhättan fick bli till en liten avstickarfilm från vår campingfilm. På Innovatum finns mycket att se och göra, och trots att vi var där i nästan tre timmar flög tiden förbi och vi var på väg därifrån flera gånger när vi hindrades av något som lockade vår nyfikenhet. Innovatum blev som en utflykt utöver campandet och fick därför en egen film.

Länk: https://youtu.be/vMqoDGf6onc

Ian · Isa · Lin · Loe · Sia · Utflykter

Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!