jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Inlägg publicerade under kategorin Utflykter

Av Jenny och Jon Sjöberg - 29 juli 2017 16:00

Idag bar det av till Falköping och Mösseberg. På platåberget fick jag med mig Isa upp i det 35 meter höga utsiktstornet från 1902. (Ian hade redan följt med mig en gång tidigare och var mer inriktad på lekplatsen.) Isa var jätteduktig och knatade glatt uppför de 192 trappstegen, utan att klaga en enda gång. Tvärtom sa hon "det här är häftigt, pappa" och det märktes att hon tyckte att det var spännande.

På massor av tegelstenarna i spiraltrappan hade människor klottrat ned namn och årtal, så det syntes tydligt att tornet varit välbesökt genom åren. Väl uppe var vi dock helt ensamma, och vi passade på att beundra utsikten över "schlätta", 350 meter över havet. Isa gick lika snällt ned hela vägen och det var riktigt roligt att få göra en sån här pappa-dotter-grej, utan att hennes bröder stal uppmärksamheten.

Efteråt gick vi runt i den fina djurparken, barnen fick leka av sig och ha roligt på de välordnade lekplatserna, vi fikade medhavd fika och tittade på djuren - inte minst på det söta marsvinet Isa! De mörka molnen tornade upp sig och vi hann precis tillbaka till bilen före regnet. Innan vi lämnade Falköping hann vi in på Lidl för bland annat en Minion-tårta till eftermiddagsfikat. En aviserad bilolycka mellan Skövde och Falköping fick oss att välja en alternativ väg över Skara, vilket spontant ledde oss till "Donken" för ett par Happy Meals till barnen och annan mat till oss vuxna (ja vaddå, det är ju trots allt semester...). Det blev en riktigt fin halvdagsutflykt och även om regnet var välbehövligt så är jag glad att vi hann njuta av Mösseberg utan att bli blöta. /Jon

Av Jenny och Jon Sjöberg - 20 juli 2017 14:32

Efter två och en halv timme med en massa lek i de många olika hoppborgarna på Hagaland dröjde det inte länge innan tre barn somnade i bilen hem. Men oj, så roligt de haft det!

Vi hittade det här stället ifjol och det är vi väldigt glada för. Platsen ligger bara cirka 40 min hemifrån. Det är nära från parkeringen och på området är allt väldigt samlat, det finns toaletter, vatten att dricka, en kiosk med allt från mat till godis, en lekplats och så den otroliga variationen på hoppborgar!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 19 juli 2017 08:00

Igår hade Loe tid för återbesök på barnsjukhuset i Göteborg. Vi har ju anat att allt gick som det skulle efter hypospadioperationen, men ändå skönt att få det bekräftat. Och det fick vi väldigt snart efter att vi kommit in på undersökningen. Det tog inte ens en kvart. Tiden vi fick (som vi försökte ändra) var mitt på dagen och även mitt i sommaren så det var svårt att planera in något före eller efter. Liseberg är ju en favorit, men verkligen inte mitt under högsäsong, för att stå och köa bort tiden med barnen är ingen höjdare.

Istället blev det att vi började på IKEA och där passade det bra med en tidig lunch innan vi for mot sjukhuset och där passade vi på att besöka Lydias trädgård så barnen fick leka av sig lite där. Det var en liten oas mitt i alltsammans för de som besöker och bor på sjukhuset, men ingen vill ju ha sjuka barn. Och det var omöjligt att inte låta tankarna gå åt det hållet... I det stora hela kom vi väldigt lindrigt undan och det känner vi en enorm tacksamhet för.

Efter det lugnande beskedet på sjukhuset irrade vi oss vidare till Slottskogen, en plats vi aldrig tidigare besökt och som vi inte heller hittade till i första taget. Vi hade läst om djurpark och lekplats innan och tyckte att det skulle passa bra i det fina vädret.
Men nu var samtliga lite trötta och avstånden i parken större än vi räknat med. Isa och Loe åkte lite snålskjuts i vagnen och Ian kämpade på bra till fots. Vi började med att titta på knubbsälarna och utrotningshotade humboldtpingviner för att sedan ta vägen genom djurparken till den stora lekplatsen Plikta. Den 15 meter långa lekvalen var en av de roligare lekaktiviteterna.

Vi hade bara möjlighet att uppleva en liten del av vad Slottskogen har att erbjuda innan vi behövde åka hemåt. Men det hade lätt gått att tillbringa en heldag där.
På hemvägen gjorde vi ett stopp i Alingsås där vi åt pizza och lät barnen springa av sig i Nolhagaparken. Ett område inte helt olikt det i Slottskogen, fast i mindre format och med mindre antal djur. Men i och med att allt var mer samlat så passade det oss bättre.

Bilturen var stundom lite seg på samtliga håll, men sömn och energipåfyllning underlättade förstås och vi kom inte hem alltför sent ändå. Det blev en händelserik dag på många sätt, och att Loe fick positivt besked på sjukhuset var förstås viktigast, så nästa gång vi åker till Göteborg så hoppas vi att det är för att besöka Liseberg.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 5 juli 2017 06:30

Till skogs för blåbär och smultron och så vidare till Karlsborg för pumptrackbana med barnen på kickbikes, ett par lekplatser, god mat, dessa broöppningar, lotterier, mjukglass, strandhäng med hängmatta och koll i de spännande bokholkarna, stenplockning vid fyren på Vanäsudde med mera. Det var inte svårt att fördriva en dag i Karlsborg. Bilderna får tala lite för sig själva.

Men nej, det nya moset på Kanalkiosken kommer inte i närheten av deras gamla goda. Det här var smörigt med bitar och ingen vidare smak alls. Och kanske att det inte var idel nöjda miner på alla hela tiden, men det är det väl ingen som inbillar sig heller. I skogen hade Isa bekymmer med myrorna och Ian var inte alls så förtjust i pumptrackbanans gupp. Loe han var däremot med på det mesta, fast under minigolfen sov han som skönt var.

I det stora hela fick vi i alla fall en jättefin dag!

Allmänt · Ian · Isa · Loe · Utflykter
Av Jenny och Jon Sjöberg - 14 februari 2017 19:39

Vi går ut hårt det här sportlovet. Idag for vi tidigt imorse iväg till Karlstad där vi stod och hängde på låset till Leos Lekland. Därinne var det ju inte svårt att göra av med den uppdämda energin från bilresan med en massa roliga saker. Efter det stoppet for vi vidare till IKEA och där passade vi på att äta och fika. Det var helt klart läge för att fylla på med energi. Vi valde dessutom att åka till just Karlstad eftersom de inte har sportlov där förrän vecka 9 och det var väldigt lagom med människor i omlopp. Under hela vårt besök i Inger och Lasse Sandbergs Sagovärld på Värmlands Museum var vi alldeles ensamma! Och det var där vi avslutade besöket till ett Karlstad som verkligen levde upp till sola i Karlstad, fast det verkar ju ha varit riktigt fint väder på många ställen runtom i landet i dag. På muséet blev det även att vi hamnade på ett helt oplanerat alla hjärtans dag-pyssel med barnen i kulturverkstaden. Varsitt papphjärta på pinne fixade de till och de fick även med sig två små plastdjur som pris i bokstavsjakten hos Spöket Laban, Labolina, Lilla Anna, Långa Farbrorn och alla de andra i den mysiga utställningen. Vi var på väg att besöka sagovärlden i höstas strax innan den skulle avslutas, men kom inte iväg men upptäckte nyligen att den blivit så populär att den kommer att fortsätta hela detta året ut. I de tre rummen fanns mycket att titta på och olika saker att göra och bland det charmigaste var att sitta i Långa Farbrorns stora gröna hatt och titta på film. På hemvägen ville Jon också stanna till i Kristinehamn för att kika på Picasso-skulpturen som han länge velat göra. Och självklart fanns det utrymme för det också. Det blev en väldigt händelserik och fin alla hjärtans dag tillsammans med de vi älskar mest! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 5 januari 2017 15:06

Vi har ju faktiskt inte besökt alla guldkorn som finns i vårt närområde men idag kan vi bocka av Barnens hus i Tidaholm, och då var inte det här någon av leksaksbutikerna med samma namn, utan ett ställe som blev mycket billigare att besöka.

70 kr i entré per person och sedan var det fritt fram att roa sig i alla de många rummen med stor temavariation - allt från dinosaurierum till aula med maskeradkläder! Här var det uppbyggt av mest trä och tyg och kändes inte alls plastigt på något vis. Mycket fantasi och många utav figuerna som fanns avmålade på väggarna eller på tavlorna kändes igen.

Vi startade med att måla träfiguren man fick i entréavgiften innan vi utforskade samtliga rum. Ian valde Blixten och Isa en siluett av Hello Kitty.

När Ian och Isa sen fick välja vilket rum de ville tillbaka till så valde inte helt oväntat Ian bilrummet, medan Isa överraskade och ville till rummet med riddarborgarna... Och vi väljer att komma tillbaka till alltsammans någon gång framöver!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 22 december 2016 22:41

Ja, men självklart har vi besökt Liseberg och den fina julmarknaden där även denna säsong. Lite trist att komma hem till spöregn när man fått upp julstämningen någorlunda i alla fall.

Det känns ju lite som att vara i en egen värld och det är många intryck att ta in. Härliga dofter, fina saker att titta på, vackra ljusen, den tjusigt smyckade parken - ja, mycket helt enkelt. Och just Jul på Liseberg passar ju oss med små barn bra då många utav de attraktionerna har öppet då också. Barnen åkte själva en del och det som de inte fick åka själva på följde Jon med på.

Isa är ju helt olik Ian när det kommer till kaninerna och hon vill gärna se dem och hade inget emot alls att krama om dem. Ian är väl lite mer förnuftig där och vet att man inte ska springa fram hursomhelst till djur som man inte känner.

Och så blev det en stor dag för Loe som redan vid dryga nio månader fixade körkort!

Det allra första vi gjorde när vi kom in på nöjesfältet var att besöka Tomten i hans fina verkstad. Barnen skrev sina önskelistor och vad Isa önskar sig har vi inte riktigt fått grepp om. Nu var det visst någon gubbe... Men Ian är klar med sitt och det är två saker: en surfplatta och en Paw Patroller. Återstår att se om detta är något Tomten fixar.

Men som sagt, lite synd på julstämningen att höra regnet smattra. Vi skulle ha stannat på Liseberg... /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 24 oktober 2016 19:45

Veckan då Jon jobbade mer än vanligt behövde vägas upp med något roligt så idag har vi varit i Göteborg. Och för att göra det extra kul för barnen så premiäråkte vi tåg tillsammans med dem.

Det var ju inte igår som vi åkte tåg heller precis, men även nu när vi var fler fungerade det ändå ganska bra. Barnens spänning över tågresan övergick väl mot slutet till lite rastlöshet, men det var helt klart hanterbart.

Målet för resan var att besöka Alfons Åbergs Kulturhus som ligger på gångavstånd från Centralstationen i Göteborg. Det var verkligen jättenära!

Vi hade aldrig tidigare varit här, men eftersom Alfons är en favorit hemmavid så kände vi att halva resan var vunnen eftersom igenkänningsfaktorn var hög. Och även om de inte skulle känt till Alfons, Milla och de andra så fanns det så otroligt mycket roligt att göra där som fungerade ändå.

Vi vuxna tyckte också att det här var ett fantastiskt fint ställe och gjort precis så där roligt, uppfinningsrikt, barnvänligt och färgglatt som det ska vara för barn. En liten nackdel var att man inte fick ta med barnvagnar in, men det visste vi innan... och sen hade de inte Coca-Cola i caféet... ;)

Kulturhusets skojigheter fanns uppdelat på två våningar och det fanns tågbanor, bilbanor, Duplo och annat kul där uppe och mer aktiverande lek där nere med barnkök, rutschkana, labyrint, en minibiosalong och så två små affärer för försäljningslek. Och så en massa, massa mer!

Vi passade också på att gå på två av teaterföreställningarna som spelades upp. "Listigt, Alfons Åberg" och "Vem spökar, Alfons Åberg?" framfördes som enmansteater som fängslade barnen, och att de skulle sitta still och titta tvivlade vi ju på. Men föreställningarna var kvartslånga och perfekt tajmade för att hålla barnens intresse uppe. Sedan fick barnen komma fram och krama Alfons och både Ian och Isa klampade fram för detta.

När vi åkt till Göteborg har det ju nästan alltid varit för att besöka Liseberg eller Universeum, men nu ville vi testa något annat och det är vi glada över att vi gjorde. Vi tillbringade lite drygt fyra timmar i Alfons hus!

För att få lite frisk luft i väntan på att tåget skulle avgå hem så besökte vi Trädgårdsföreningen och tog en snabb sväng in i parken och gjorde ett stopp på den charmigt gröna lekplatsen där.

Vi lämnade ett mörkt och regnigt Tibro tidigt i morse och det var precis detsamma som rådde när vi kom hem nu ikväll. Men i Göteborg sken solen och vi fick ett jättebra res- och uteväder och fick med oss många fina minnen hem. /Jenny

Ian · Isa · Loe · Utflykter

Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!