jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under december 2019

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 december 2019 12:00


Det gick lite snabbt när jag skulle topsa öronen efter dusch i söndagskväll. Och nej, man ska inte köra in bomullspinnar i örat. Men nu gjorde jag det och om det var bomull på toppen eller ej får förbli ett mysterium för det var inget jag kollade innan.

Men jag känner att det känns konstigt och drar ut pinnen och hittar ingen mjuk topp. Jon kikar men ser inget, sen ser han och sen ser han inget och sen ser han... Och jag tycker att det känns konstigt. I måndags var jag och Lin på Familjecentralen som ligger bredvid BVC och jag ber vår sköterska titta. Hon säger att hon ser något vitt och jag får följa med för att försöka spola ut det och trots ett par försök så kommer inget.

Hon tror att toppen kan sitta fast i vax och tycker att jag ska testa revaxör. Jag gör så men det känns konstigt fortfarande.

Igår eftermiddag var jag på ett otroligt smärtsamt besök på Vårdcentralen efter att ha fått tid där. Två sköterskor, en under upplärning kikar och båda ser något vitt men som sitter långt in och de hämtat en läkare. Läkaren kommer och han är inte lika övertygad.

Jag förflyttas till ett annat rum där jag får hålla i sköterskans hand eftersom det skulle komma att göra ont. Och ont så in helvete gör det! Och två gånger dessutom. Efter andra gången får jag lägga mig ner på britsen för jag känner att jag håller på att svimma. Blod kommer ur örat också.

Men fortfarande oklart om någon "främmande kropp" finns där eller ej så idag har jag via remiss varit på sjukhuset i Skövde för besök på Öronmottagningen. Där fann läkaren blod i hörselgången och på trumhinnan men när hon försökte suga bort det började det blöda igen och hon kunde inte helt säkert säga om det var hål på trumhinnan eller ej.

Men någon tops hittade hon i alla fall inte.

Det vita som andra innan sett i örat var kalk från öronproblem som jag haft som barn och som var vanligt och inte skulle påverka hörseln. Men hon vill ändå ta reda på om det finns någon skada på trumhinnan men i nuläget är den för irriterad så jag ska lindra med droppar under en vecka innan det blir återbesök.

Men så rörigt det blev och oj, så ont det gjorde när de var i örat och rev. I Skövde användes bara en sug och det var mer överkomligt.

Kanhända att det var så att det aldrig fanns så mycket bomull på toppen som jag använde och att det var så att plastpinnen rev på trumhinnan och gjorde att det kändes obehagligt... och lägg till att det här med kalklagringar i örat inte var så känt bland vårdpersonal... /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 10 december 2019 17:02

I eftermiddag drog 17 stycken JAS 39 Gripen från F7 Såtenäs

över oss under den traditionella julgransflygningen.


Av Jenny och Jon Sjöberg - 9 december 2019 17:30


Återupplivat en gammal klassiker!

Ian · Isa · Lin · Loe
Av Jenny och Jon Sjöberg - 8 december 2019 12:45


Ute regnar det, så temat har verkligen varit vatten denna helg. Igår blev det extra bad för hela familjen efter simskolan och idag var Ians innebandy inställd så vi passade på att åka skridskor i ishallen istället. Barnen föredrar ju helt klart vatten, men det är ju inte så dumt att försöka lära sig att åka på is också. Den här gången satte vi Lin i en pulka så kunde hon vara med på ett smidigt sätt också.


Allmänt · Ian · Isa · Lin · Loe
Av Jenny och Jon Sjöberg - 7 december 2019 17:15


Imorse fanns det återigen ett brev från nissen. Men utanför dörren stod det två par skor, nissens och det rosa paret tillhörde Nisselina. Nisselina är Juliens kompis och de hade roat sig med att baka pepparkakor inatt. Dessutom hade de lämnat en stor påse med innehåll för barnen att fixa pepparkakshus. Och just pepparkakshustillverkning blev eftermiddagens mysiga tillställning. Brevet öppnade vi redan på morgonen men på förmiddagen hade Ian och Isa först simskola och efter den så passade vi på att bada allesammans igen. Så att sitta ner med husen passade bra efter den aktiva förmiddagen.


Ian · Isa · Lin · Loe · Nissen Julien
Av Jenny och Jon Sjöberg - 6 december 2019 14:16


Ny t-shirt från KPA från deras kampanj

där uttrycket att spela som tjejer ska vändas till något positivt!

#spelasomtjejer

Av Jenny och Jon Sjöberg - 6 december 2019 12:45


Vi har på sistone gjort några beställningar från Apotea som levererats av Early Bird tillsammans med morgontidningen. Och det har ju varit väldigt smidigt! Hoppas att fler företag erbjuder det alternativet.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 5 december 2019 07:03

Idag ska strömmen brytas igen. Hoppas att de blir klara tidigare och att det här var sista gången nu. Många timerar att ställa om efteråt nu i och med all julbelysning men jag och Lin kommer klara oss bra under tiden ändå och de andra är ju i förskola och skola större delar av avbrottet. /Jenny

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards