jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 13 oktober 2017

Som mest 90 dagar kvar

Av Jenny och Jon Sjöberg - 13 oktober 2017 07:11

Det är både fördelar och nackdelar med att de övriga tre barnen tar upp så mycket tid. Nu går det inte alls att ha samma koll på bebisens rörelser, vilken vecka och dag vi befinner oss i (utan app...) eller var bebisen är i utvecklingen...
När man inte har så mycket annat runt omkring är det väldigt lätt att gå upp i en graviditetet. Med Ian var ju allt så nytt och den tiden såg helt annorlunda ut. Nu måste ju barnen utanför livmodern komma i första hand.
Bland nackdelarna finns ju då att möjligheterna till att vila, som säkert skulle vara välbehövligt, knappt inte alls finns om dagarna då det ofta går i ett. Visst finns det flera gravidåkommor där, även om att ha sluppit ifrån gravidillamåendet och allt som medföljde med det var en otrolig lättnad.
Men magen är ju väldigt klumpig, det är svårt att sova, sammandragningarna är tuffa, jag känner av foglossning med mera. Nu skulle det ju kunna vara betydligt värre och det här känns ändå överkomligt. Jag orkar cykla med Isa och Loe i cykelkärran när vi ska något längre, även om det är svettigt.
Att jag redan nu befinner mig i vecka 28 (27+0) kom nästan som en överraskning när appen meddelade det.


Och i och med det planerade snittet är det som mest 90 dagar kvar. Jag har tid på sjukhuset och då ska jag få mer information. Tanken på snitt känns fortfarande sådär, även om kontrollfreaket i mig gillar tanken på att veta exakt när det kommer ske. Planeringen innan med saker och vila kan ju komma att läggas upp på ett helt annat sätt nu.

Fast datumet för då det är tänkt kommer vi nog att hålla för oss själva när vi får reda på det.
Om bebisen inte får för sig något annat förstås. Vid RUL sa de med stor säkerhet att det är en tjej (men jag ska självklart fråga igen) och Isa är ju den av de tre där värkarna satte igång på egen hand på utsatt dag och som dessutom vägde mest. Den här bebisen kanske kan slå det...? Enligt appen så skulle bebisen med stora chanser klara en eventuell förlossning nu och det känns tryggt att veta ändå, även om den ska hålla sig därinne ett bra tag till.


På tal om drömmar så besvärar de i alla fall mig om nätterna. Minns flera stycken när jag vaknar på morgonen men det mest otroliga var nog härom natten. Under dagen innan hade jag sett en kvinna som jag inte kunde placera, hon såg bekant ut men jag brydde mig inte mer om det då. På natten drömde jag om henne och där listade jag även ut vem hon var, vad hon hette och varför jag kände igen henne. Det var nästan lite kusligt.
Det känns nästan lite overkligt att veta att inte långt efter nyår så har vi en bebis. För lite drygt fem år sedan hade vi inte ett enda barn och då kommer vi att ha fyra! Alla är ju planerade, men ändå. Och det är klart att längtan finns där, även om den inte kan ta lika stor plats nu.
Det är bara att hoppas att tiden fortsätter att rulla på och att en inte alltför svår tid framöver väntar. Inom kort är det höstlov och då ska vi hitta på lite roliga saker och sedan har vi fått ett startdatum för Isa och inskolningen på förskolan. Det känns bra att veta att hon kommer att gå en tid innan jul för sedan får vi se hur länge hon och Ian får stanna hemma när bebisen kommer. Ryktas ju om ett RS-virus-år...
Men en sak i taget. Först helg! /Jenny

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 16 april 07:00


Nu har Lin börjat om simskolan igen och håller till i stora bassängen, och i helgen var vi i badhuset så hon skulle få träna lite mer. Hela familjen var med och simmade och badlekte, men vi satte även Ian, Isa och Loe på att simma några längder och I...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Måndag 15 april 05:45


Efter förra måndagens plus har jag kämpat hårt den här veckan för jag ville verkligen inte ha två plus på raken. Och det blev det inte heller! Att det skulle bli minus visste jag faktiskt redan när jag gick och la mig igår för jag har aldrig gått u...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Söndag 14 april 15:45


Y E L L O W S T O N E     Jag vet inte exakt hur många avsnitt under hur lång tid man måste avklara för att verkligen bingea en serie, men jag tyckte att jag hyfsat fort tog mig igenom avsnitten som fanns ute, dvs. de fyra första säsongerna ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Lördag 13 april 19:00

I eftermiddag besökte vi Fågelviksskolan då det anordnades en massa kul för barn och unga. Bland aktiviteterna fanns tipspromenad, fiskedamm, pyssel, ansiktsmålning, godisregn, möjlighet att testa på diverse sällskapsspel, dansa Just dance, sjunga ka...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Lördag 13 april 09:00


Fastän det fortfarande är ganska kallt händer det saker i trädgården. Det finns blommor och knoppar här och var och det piggar ju verkligen upp. På väg mot rätt håll så att säga... även om vädret för närmsta tiden inte riktigt är med på de noterna. ...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards