jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under april 2017

Av Jenny och Jon Sjöberg - 20 april 2017 10:45

Påsklovet lämnade även lite utrymme till lite sytid. Min hushållssymaskin havererade totalt för ett tag sedan och jag fick då skaffa en ny. Den har jag inte hunnit bekanta mig så mycket med än, men hoppas att vi kommer att umgås mer framöver. Och för att sy behövs tyger så jag köpte två stycken som jag tyckte såg så fina ut. Av tyget i rosa med härliga motiv blev det en klänning till Isa och där använde jag den nya maskinen till att fålla med. Men till multirostyget använde jag bara overlocken som jag rullfållade på. Jo, det fick bli ett nattlinne av det tyget. Älskar tyget men är lite osäker på uppmärksamheten som det skulle innebära. En mössa och en bystöverdel till en topp räckte tyget till också. Isas klänning blev riktigt charmig och jag nöjd med mitt nattlinne som jag sydde ifrån egna mått. Blev allt lite smått förälskad i det här härliga rostyget. /Jenny 


Av Jenny och Jon Sjöberg - 19 april 2017 19:49

Det kan ju vara det kylslagna vädret som gör att Maja och Ninja Blåmes inte ha någon större brådska med att få klart sitt bo. Under de ungefär fyra dagarna som de hållit på har det inte blivit mer än så här.



Det är lite svårt att se men vi tror att det är mossa för det verkar vara det som är det övervägande vanligaste materialet att grunda med. I skrivande stund håller en av fåglarna på att putsa sig och gör sig klar för sängen, vi tror att det är Maja som tillbringar nätterna i holken. Fågeln kurar ihop sig som en boll och har än så länge valt samma hörn att ligga på.



Vi har försökt få de båda på en och samma bild, men det har ju inte varit det lättaste. Och hane och hona är väldigt lika varandra. Hanen ska dock vara aningen blåare. Homosexualitet förekommer bland just blåmesar - och vem vet, de kanske har sett vår prideflagga och känt sig välkomna här. Så Maja kanske är en Mike...



På den här bilden tycker vi i alla fall att det ser ut som att blåmesen till vänster har en kraftigare blå nyans. Fast som sagt, jättesvårt att se. Det är hursomhelst ganska rogivande att ha dem här och de är väldigt spännande att titta på. Och blir det nu ägg och ungar så kommer det bli ännu mer intressant! Det är ljud på TV-holken också och kanske att vi då kommer att kunna höra hur de små låter.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 19 april 2017 06:38

I den här familjen har ingen av oss exakt samma färg på ögonen.

 

Allmänt · Ian · Isa · Loe
Av Jenny och Jon Sjöberg - 18 april 2017 10:14

Det flöt på riktigt bra under morgonen och barnen var medgörliga. Vädret lätt, med torrt och sol, fast kallt och Jon fick t.ex skrapa rutorna. Ian lämnades in på förskolan och lekte i väntan på att samlingen skullle börja och Loe och Isa lekte i sandlådan utanför under tiden. Det går väldigt smidigt att lämna Ian och det är så skönt. Jag, Isa och Loe var en stund hemma i trädgården innan vi gick in. Jag är lite orolig för fröerna jag sådde nu när det varit så kallt. Men gräslöken från ifjol ser ut att må gott i alla fall och rädisorna verkar ha kommit upp. Blåmesarna har varit i farten hela morgonen och nu har de, eller honan Maja då, fixat lite mer med boet. Jag tyckte att det var läge för Isa att vara lite störst och först nu när hon haft Ian hemma så länge och hon gillar ju att pyssla så det fick det bli. Lite klistrande av pärlor i en ask och så pysslade hon en av favoriterna från den härliga filmen Trolls: Cloud Guy. Förmiddagen har rullat på lugnt och bra! /Jenny

 


 

 

 

 

Allmänt · Isa · Loe
Av Jenny och Jon Sjöberg - 17 april 2017 20:16

Maja och Ninja Blåmes har väl inte haft någon större fart med bobyggandet under dagen, men den vi misstänker är honan har varit där inne en del och hackat och haft sig. Men mellan 2-14 dagar kan visst byggandet ta. Lite mer material har kommit på plats och det ser ut som att natten kommer att tillbringas i holken.


Av Jenny och Jon Sjöberg - 17 april 2017 16:22

Men i och med den röda måndagen så blir ju veckan kortare i alla fall. Vi började dagen med att testa på att steka vårt frukostbröd. Det var något vi aldrig gjort tidigare, men det får bli fler gånger då brödet var gott och det faktiskt gick fort. Degen var lätt att få ihop och det var med bakpulver i. Det får nog bli en omgång till kvällsmat också!



På förmiddagen cyklade Ian och Isa med oss på en liten promenad när det var dags för Loe att sova. Tacogömma till lunch, lite sytid för mig och lek med pappa för barnen och på eftermiddagen var barnens elbil färdigladdad och vi tog en premiärtur. Ian körde först och han har aningen bättre koll på det hela och såg väl mer eller mindre vettskrämd ut när han åkte med Isa... Loe har ju ratt på barnvagnen han.



Blåmesparet som var så intresserat av vår TV-holk igår höll det intresset uppe och idag har det varit ännu mer aktivitet där och de har släpat in mer material. Men det går lite långsamt med byggandet tycker vi, fast det är mycket spännande att följa och nu verkar det ju lovande med holkgäster.



Vi har redan döpt blåmesarna i alla fall och de heter Maja och Ninja och det skulle ju var roligt för oss och även för barnen att få ta del av familjen Blåmes. Vi har passat på att läsa på en del om våra nya gäster och genomsnittliga kullstorleken ligger mellan 6-12 ägg.



Men imorgon är det vardag igen och förskola för Ian, jobb för Jon och så får vi se vad jag, Isa och Loe hittar på. På kvällen är det i alla fall dags för tredje springet i Rankås. /Jenny

Allmänt · Ian · Isa · Loe · TV-holken
Av Jenny och Jon Sjöberg - 17 april 2017 07:45

Min viktresa pågår och måndag betyder invägning. Långledigheter är extra farliga för då är frestelserna oftas större och dessutom många fler. Och visst skulle det vara så lätt att bara ge efter men jag har försökt att hålla mitt motto med att äta mindre och röra mig mer.

Det gav utdelning igen.

Nu väger jag det lägsta jag gjort sedan någon gång under graviditeten med Ian under 2012. Men för att väga vad jag vägde när vi försökte bli gravida med honom måste jag tappa ytterligare ca 10 kilo, och det känns inte som att det är rimligt i nuvarande livssituation.

Idag har jag gått ner 27,3 kg! Mitt nuvarande mål är i nuläget "bara" 2,7 kg bort, fast känns det inte bra när jag når dit så får jag väl flytta det.
Om jag bara kunde ta bort de återstående kilona på mammamagen så kanske det skulle bli bra, för det är där den segaste vikten sitter. Men det är ju där de där tre älskade ungarna har bott ganska tätt efter varandra och åtminstone två av dem gjorde ju sig mer hemmastadda än nödvändigt.

Jag är glad över att jag hittat något som fortsätter att fungera och jag kör vidare. Att lägga upp ett rutinmässigt schema fungerar ju inte, tyvärr. Motionstiden får bli när det passar och i veckan kommer det att bli lite svårare då Jon ska jobba över en del.

Men idag unnar jag mig nog lite extra och tar ut en slappardag. Imorgon är det ju vardag igen med allt vad det innebär. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 16 april 2017 18:49

Vi hade ju nästan börjat ge upp hoppet om att vi skulle få några gäster i vår TV-holk, men så idag visade ett par blåsmesar ett stort intresse. Och de lämnade även lite material efter sig, men när just det hände såg vi inte tyvärr. När vi fick se att det låg något där på holkens golv väntade vi länge på att något mer skulle hända, men där tog det stopp. Hände det något som skrämde dem? Ändrade de sig? Vi hoppas att de kommer tillbaka för det skulle vara så spännande och intressant att följa.


Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards