jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 3 mars 2016

Reuse your blues

Av Jenny och Jon Sjöberg - 3 mars 2016 07:00

Ibland köper jag det reklamen säljer, särskilt om det handlar om att återanvända saker. Cubus (som för övrigt inte har sponsrat detta inlägg) har en drive just nu tillsammans med Myrorna: "Reuse your blues". Om man lämnar in sina gamla jeans får man 25 % rabatt på ett par nya. De gamla återanvänds, antingen säljs de som second hand eller återvinns på andra sätt beroende på skick.

Jag råkade ha ett par gamla trasiga jeans liggande i garderoben, som av nån outgrundlig anledning också verkat ha krympt ett par, tre storlekar bara av att göra just det... Sedan jag kollat upp lite mer om Cubus, deras uttalade engagemang för arbetsvillkor och miljö (och eftersom jag bara hade i praktiken ett enda par jeans som passade...) blev det faktiskt en tur till affären. Och tro't eller ej, jag hittade ett nytt par som passade och bäst av allt: de var gjorda i ekologisk bomull! Toppen tycker jag, för just textilproduktion kan annars vara väldigt resurskrävande (mycket vatten används bland annat) och miljöbelastande på många andra sätt.



Bäst är såklart fortfarande att lappa, laga, byta och köpa begagnat, det gäller för övrigt nästan allt. Men jag har letat länge den senaste tiden på olika second hand-butiker utan att hitta några byxor som passar. Nu har jag åtminstone två par, varav ett helt nytt, att visa mig ute i och mitt samvete är inte helt nedtyngt för det. En win-win situation med andra ord. Förhoppningsvis kommer mitt gamla par, det jag lämnade in alltså, att sluta krympa utan någon som helst anledning (...) och komma till glädje hos en ny ägare. /Jon

 
 
Oslofru

Oslofru

3 mars 2016 07:11

Godmorgon! Hoppas du får en underbar dag :D

http://oslofru.com

Jenny och Jon Sjöberg

3 mars 2016 08:07

Detsamma. /Jon

 
Skrivmoster

Skrivmoster

3 mars 2016 09:10

"Delad glädje är dubbel glädje!" Låter som ett bra win-win-tillfälle! :)

Ha det gott! Inget är som väntans tider ....
Kram!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Jenny och Jon Sjöberg

3 mars 2016 11:52

Ett bra initiativ. Tyvärr var utbudet av ekologiska jeans begränsat till en modell, men någonstans ska man ju börja. :)

I dessa väntans tider har vi nyss sett på teve om den nye lille prinsen. Det har ju inte dämpat vår längtan, precis... Kramar till er båda! /Jon

 
Ingen bild

Linda

3 mars 2016 16:10

Mycket bra tänkt tycker jag! Krympande jeans är inte att leka med heller. ;)

Självaste kungafamiljen hann alltså före... Nu får han väl ändå lägga på ett kol där inne! :)

Linda

Jenny och Jon Sjöberg

3 mars 2016 18:21

Ja, jag tycker att det borde finnas någon varningslapp, så att man vet att det är spontankrympande jeans man köper. ;)

Loe verkar lite för laidback just nu. Han har det väl alldeles för bekvämt därinne för att vilja komma ut. Men kvällen är ung... /Jon

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 25 april 15:15


Det här aktivitetshäftet fick Loe när han var yngre och vi tyckte att det fungerade bra. Nu är det Lins tur att ta sig igenom aktiviteterna i hennes eget häfte, ett häfte som mest tar upp små bokstäver. I häftet finns diverse övningar där svar ska sk...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 24 april 06:00

Den stora älgvandringen har dragit igång på SVT och till och från har vi livesändningen på. Så igår, på Världsbokdagen, drog jag igång ett älgtema med Lin och Sia. Men vi började på boktemat och såg avsnittet om Världsbokdagen med Greta Gris och så l...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 23 april 07:30


Idag firas Världsbokdagen runtom i världen och vi smygstartade uppmärksammandet redan igår när vi besökte biblioteket för sagostunden. Utöver det vanliga fick alla barnen välja en Pixi-bok att ta med sig hem i present. Böckerna passade vi på att läsa...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Måndag 22 april 15:15

  Lin ville ha en massa småflätor i håret så jag flätade på och satte fast färgglada loomband. Och som om inte det var festligt nog så blev det också en ansiktsmålning!   Efter en tid tog vi ur flätorna och då blev det förstås väldigt vågigt...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Söndag 21 april 08:00

Ian och Isa kämpar vidare med försäljningen ur sina gröna majblommeväskor. Och efter att ha betat av närområdet med dörrknackning har centrum blivit nästa plats för försäljning.     Vid ett av tillfällena var Sia med som "reklampelare" oc...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards