jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under oktober 2015

Av Jenny och Jon Sjöberg - 27 oktober 2015 08:45


I tidningen har det nu börjat annonseras för att vaccinera sig då influensatider närmar sig. Jon har gjort det tidigare år då han har "neuromuskulär sjukdom som påverkar andningen", det vill säga astma. Och allvarligt sjuk har han ju inte blivit någon gång, fast man vet ju inte hur han klarat sig utan heller.

Men nu är jag gravid och med förlossning under den här perioden så är risken större. De andra barnen är födda på sommaren/sensommaren så då har det inte känts aktuellt. Med Ian fick vi dock åka in till akuten när han var knappt fyra månader för att det misstänktes RS-virus. Och det är ju verkligen något som vi fruktar nu. Jag vill ju inte riskera att smitta bebisen.

Jag vill ju inte vara sjuk innan heller, och särskilt inte allvarligt. Att immunförsvaret är sämre under graviditet och amning har jag upptäckt tidigare då jag lättare blivit förkyld. Än så länge har jag dock klarat mig, ta i trä.

Dessutom har vi ju Ian på förskola nu och det känns som en högre risk, så jag velar lite i mitt beslut. Man kan ju inte isolera sig helt heller, men det är så obehagligt och hjärtskärande när de riktigt små är sjuka. Och att vara sjuk själv är inget vidare tillstånd när man har två barn som inte riktigt väljer att dra ner på tempot då...

Det är ett tag kvar tills jag har besök hos barnmorskan och kan kanske bolla det här med henne då. Och tänka en del innan på det själv också. Jag vet faktiskt inte åt vilket håll det lutar. Känns ju som en "enkel" grej att göra för att slippa bli sjuk. Men tills dess:

Hur har ni gjort? Hur tänker ni göra? Vad bör man göra...? /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 26 oktober 2015 10:00

Juleskum är jul. Clementiner är jul. Och nu har Cloetta kombinerat de båda. Fungerar väl så där. Originalet är ju svårslaget, men ett bra sätt att få i sig frukt på... ;)


Av Jenny och Jon Sjöberg - 25 oktober 2015 18:21

Isas första besök i det stora varuhuset i Ullared är avklarat. För idag har vi varit där och trängts med flera andra shoppare. Men vi var nog inställda på ännu fler människor... Lite av varje blev funnet och det var roligt att vara tillbaka efter en längre tids uppehåll. Det blev bland annat en adventskalender med miniböcker med Bamse till Isa. Hon blir ju som tokig bara hon ser Bamse så nu får hon något att bli glad över under större delen av decembers dagar. /Jenny

Allmänt · Ian · Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 24 oktober 2015 20:42

Idag var det klädbytardag i Tibro och jag for dit för att köa in. Men jag orkade inte vara kvar så länge då jag sedan tidigare vet att kassakön kan bli riktigt lång. Jag hittade ändå en del som jag blev väldigt nöjd med. Billiga Superfit-skor, ABC-pussel, Bamse-kläder till Isa med mera. Efter en tidig lunch blev det faktiskt att vi hann tillbaka en gång till innan de stängde och då blev det en Polarn O. Pyret-overall till Ian och därmed är hans vintergarderob klar, Isas likaså.
Vi for vidare till Skövde och var runt i lite olika affärer innan vi for upp på Billingen där vi mötte upp med familjen Wadström för att gå Halloweenvandringen som anordnades av Lions. Ian borde ha sovit under dagen för han var trött, och det här var inte riktigt hans grej så han var väl inte på rätt humör för vandringen. Isa tyckte nog om detta desto mer och särskilt några lakanspöken som lekte tittut. Och jag och Jon gillade det förstås, annars skulle vi ju inte åkt dit... ;) En lagom lång vandring med barntipspromenad och lagom skrämmande stopp längs vägen och vi passade dessutom på att gå medan det fortfarande var hyfsat ljust. En trevlig eftermiddag med trevligt sällskap. /Jenny


 

Av Jenny och Jon Sjöberg - 23 oktober 2015 15:45

De senaste dagarna har i det större perspektivet varit omvälvande på många sätt och riktningen är oroväckande. Mycket hat. Mycket våld. Med eller utan förklaringar och motiv. Och denna trångsynthet och mer öppna främlingsfientlighet som råder skrämmer. Rädsla, hat och ekonomiskt tänk går före viljan att hjälpa. Vad är det som skrämmer så fruktansvärt med en annan människas hudfärg att det begränsar medmänskligheten? Vad kostar då ett liv, ni som vet? Vad är det som gör att hat kan gå före kärlek? Vi ska tänka på våra egna - vad det nu innefattar, för jag vet inte? Är det de som är blonda och blåögda och har ett son-efternamn? Är det de som inte fått fly hals över huvud från sina hem? I Sverige har vi fått växa upp i fred, med en hyfsad välfärd och vi har fler möjligheter än många andra, men ändå är detta något som vi inte ska kunna dela med oss av. Jag är långt ifrån stolt över det som sker människor emellan just nu i detta land, och även aningen rädd.

Trevlig helg... trots allt. /Jenny


Allmänt · Ian · Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 22 oktober 2015 14:00

Barnen var lite sega ur sängen imorse, men nu har jag fått lite rutin på de här förskolemorgnarna och vi kom till förskolan i tid. Isa blev väldigt rosa...



... och Ian vägrade att ha på sig jacka. Mössa och fingervantar skulle han ha, men absolut ingen jacka. Och eftersom det trots allt var runt tio plusgrader så fick det väl gå då. Det gäller ju att välja sina fajter...



Lämningen gick väl okej och jag och Isa gick hem för att damma, dammsuga, fylla på fågelfrön, ställa fram soptunnorna, hämta in ved, förbereda för en ny brasa och ändå ha tid över för att ta oss till kyrkans öppna förskola.

I tisdags var vi en sväng till Familjecentralen så då kom vi ut lite också. Så skönt när orken börjat komma tillbaka och oron för att må illa och kanske kräkas börjar ge med sig. BVC ligger i samma lokaler och det var egentligen dit som jag hade ärende för vi behövde D-droppar och jag passade på att boka tid för Isas 1,5-årskontroll framöver. Gillar ju att planera ju!



Vi var en stund i kyrkan, men det är skönt att få lite lugn på dagen så vi gick efter en stund, så jag fick lite tid för mig själv när Isa sov och innan Ian skulle hämtas. Det här var sista dagen innan höstlovet och idag kunde vi även ta med oss Ians ljuslykta hem som han gjort. Jon har inte sett den (det var ju omöjligt att hitta just Ians på Ljusvandringen) så Ian har gjort en present av den och ska ge den till Jon när han kommer hem från jobbet.



Det här med att ha förskolebarn är ju nytt för oss och idag har vi lärt oss att svarta överdragsbyxor lätt kan försvinna... Vi har också fått papper från Skolinspektionen där vi i ett formulär ska tycka till om förskolan.



I förskolans oktoberbrev står det att det ska bli föräldramöte i november - vårt första. Känns nästan lite stort. Och sedan ska det bli luciatåg också, men hur det skulle utformas var inte bestämt än. Men barnlussetåg kan ju vara så otroligt charmiga! När jag berättade om detta för Ian så var ju hans reaktion inte helt oväntat: "Jag vill inte!". Vi får väl titta på de andra barnen då... Men nu tar vi höstlov, också det första som föräldrar. /Jenny

Allmänt · Ian · Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 21 oktober 2015 18:15

Jag hade en gång en båt. Med segel och ruff och köl. Men det var för länge sedan, och dessutom var det pappas båt... Däremot ägde jag faktiskt en liten öppen plastbåt med en tiohästars utombordsmotor en gång i tiden. Den båten saknar jag faktiskt, för i den gav jag mig ut på små fiskeäventyr och upptäcksresor längs Piteälven och Svensbyfjärden, som älven rinner ut i innan den når Bottenviken. Mer om dessa berättelser i min kommande biografi. (Fast bege er inte till bokhandeln än, det lär dröja innan jag ens börjar skriva den!)


Jag har, precis som med de mesta andra saker, en kluven syn på det här med vatten. Inte dricksvatten då, utan sjöar och hav, och att vara ute på dessa i båt. För jag är lite av en dubbelnatur. Å ena sidan gillar jag att hålla mig på land, ute i skog och mark trivs jag som... fisken i vatten. Men jag har mer och mer även börjat uppskatta båtlivet, och har alltid varit fascinerad av hur människor använt sig av vattenvägarna för att nå sina mål. Alltifrån de tidiga sjöfararna, som gav sig ut på det okända blå trots att folk varnade dem för att de förr eller senare skulle trilla över kanten, och trots att de inte hade en aning om hur länge de skulle behöva segla för att nå land igen, ej heller vad för jäkelskap som väntade dem ifall de någonsin kom fram. Alltifrån dem, till dagens moderna havskappseglare som fullkomligen flyger fram och knappt nuddar vågorna i sina supersnabba (och säkert superdyra) katamaraner. Men frågan är, vilken båt drömmer jag om?


Tja, precis som med bilar så är det ju en djungel. Sommartid kan man till exempel här i Karlsborg ta en promenad i hamnen och beskåda den skruttigaste lilla gistna ekan, den charmiga fiskebåten med tufftufftuff-inombordaren, trollingbåten med fler spön än ett piggsvin, vidare förbi den vrålsnabba motorbåten till "titta vad mycket pengar jag har"-lyxyatchen och den lika vräkiga segelbåten, som sällan och aldrig lämnar hamnen eller hissar segel, bara släpas fram då och då genom "skillsmässodiket" (som en del kallar Göta kanal)...


Som sagt, en sjögräsdjungel. Men, ibland vore faktiskt en segelbåt roligt att ha. Bara havet, vågorna och vinden. Och så jag, ensam. För min kära fru är inte mycket för båtar, så hon lär ju inte följa med... Men det är samtidigt en hel del pyssel och bekymmer med en segelbåt.



Just nu skulle jag nog hellre äga en motorbåt, det känns enklare på många sätt. Men då kommer miljö- och ekonomiaspekten in, bränslet är dyrt och skapar en hel del utsläpp och andra miljöproblem. Fast utvecklingen går ju sakta framåt även där, så snart kanske man kan puttra fram (eller blåsa på) med lite godare samvete, med solen i ögonen och vågorna i håret. Allt det här är givetvis bara dagdrömmar man kan ha när man står och packar fallskärmar regniga höstdagar. Det slutar nog med den där gamla ekan trots allt. Då får man i alla fall sitta i lugn och ro... /Jon


I ett flytande samarbete med Lerkils båtvarv

Av Jenny och Jon Sjöberg - 21 oktober 2015 18:15

I affären hittade jag en kul grej: rosa mjölkpaket! Bakom detta färgval ligger någonting allvarligt, nämligen kampanjen för bröstcancer, Rosa Bandet.



När man köper denna mjölk går en krona till Cancerfonden, vilket gör mjölken lite extra god. Men inte nog med det, i affären satt också den här skylten... 



Ett jättebra initiativ, tycker jag! Antalet jordbruk minskar ju i Sverige, och mjölkbönder är tyvärr också hårt utsatta av konkurrensen från utlandet. För mig är det självklart att köpa svensk mjölk och andra svenska jordbruksprodukter för att stötta våra bönder och hålla landskapen öppna. Vad gör då en krona extra? En liten nackdel är att kampanjen endast gäller enlitersmjölk, för i vår småbarnsfamilj brukar vi mest köpa de större mjölkpaketen. Men som sagt, det här är mjölk som gör gott på flera sätt. /Jon

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards