jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 1 oktober 2015

Inskolningen avklarad...?

Av Jenny och Jon Sjöberg - 1 oktober 2015 20:30


En vecka var beräknad till inskolning och nu är den över, för enligt personalen så var det inte nödvändigt att Ian kom in imorgon. De tyckte inte att det behövdes, även om vi innan varit inställda på fem dagar. När det blir "på riktigt" ska han gå måndag till torsdag 8.30-12.15, så några fredagsrutiner missar han ju ändå inte. Och det är ju bra att de tycker att han verkar fixa det hela ändå.

Och för att lite kort sammanfatta inskolningen så är väl både jag och Jon förvånade över att det gått så pass bra. Nästan så man anar ett bakslag i nästa vecka istället... I måndags var det utedag och då var jag med honom och redan då fungerade det att lämna honom vissa stunder och på tisdagen var Jon med men då sa Jon att Ian varit lite oroligare. Då var det även dags för första lunchen på förskolan och Jon var med och åt. Det är många nya rutiner att hålla reda på, men de får Ian nog snart kläm på.

På onsdagen hade jag räknat med att göra som på måndagen: att vara där fast gå undan då och då. Men efter samlingen, när leken kommit igång runt nio, så sa fröknarna att jag skulle gå iväg en sväng. Jag gick hem för de skulle ringa om det var något. Men de ringde aldrig, så när det närmade sig ordinare sluttid gick jag tillbaka. Då satt Ian och åt och allt hade gått bra. Här hemma gick tiden lite långsamt, men för att inte bara sitta och vänta på eventuellt telefonsamtal så passade vi på att städa, tvätta och annat.

Idag lämnade jag Ian efter morgonsamlingen och gick hem igen. Även idag blev det att jag inte behövde komma tillbaka förrän han skulle hämtas. Personalen berättade dock att han vid något tillfälle hade blivit ledsen när det var dags för någon gruppaktivitet. De sa inget om ifall han hade frågade efter mig och Jon eller om han hade velat hem och de hade lyckats trösta honom. Att han blivit ledsen var lite jobbigt att höra, men det känns väldigt bra att veta att de kan trösta honom då. Vi kan ju inte komma springandes för allt.

När jag kom idag satt han vid matbordet och såg väldigt nöjd ut och när han skulle slänga tvättlappen fick jag följa med för "jag ska visa dig hur man gör, mamma". Men som sagt väldigt många nya rutiner och när de väl sitter kommer det kanske en trygghetskänsla. I det stora hela tycker vi att den första veckan gått bra och viktigast är att Ian vill tillbaka till förskolan, för även om han inte trivs med vissa moment som morgonsamlingen, så verkar han tycka att det är jättekul med all lek. Skönt för oss, skönt för honom. /Jenny

Ian
 
 
Ingen bild

Linda

2 oktober 2015 13:10

Det låter ju mestadels bra. Spännande för Ian, och er andra också kan jag tro. Han vänjer sig snart när det väl drar igång på riktigt, som sagt. :)

Linda

Jenny och Jon Sjöberg

2 oktober 2015 14:27

Nu känns det lite långt till måndag men jag hoppas att han inte ska ha glömt allting. /Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 18 april 16:00


Lin och Sia har tillverkat glitterflaskor, ett enkelt men väldigt fascinerande pyssel. I genomskinliga plastflaskor hällde vi olika sorters färgat glitter och diverse småsaker som stjärnor och annat roligt innan vi fyllde upp flaskorna med vatten. Ko...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 17 april 07:30

  Det här pysslet imponerade faktiskt lite på Lin när vi gjorde det, för det var något som hon inte sett innan. Och vid första kollen på utskriften ser allt huller om buller ut, men efter målning och vikning sker det magiska. För i en vinkel bli...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 16 april 15:30


... och så var det inte mer. Och det var inte bara vädret. Kråkfåglar har varit på det igen. Får väl köpa penséer eller nåt istället då...   ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 16 april 07:00


Nu har Lin börjat om simskolan igen och håller till i stora bassängen, och i helgen var vi i badhuset så hon skulle få träna lite mer. Hela familjen var med och simmade och badlekte, men vi satte även Ian, Isa och Loe på att simma några längder och I...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Måndag 15 april 05:45


Efter förra måndagens plus har jag kämpat hårt den här veckan för jag ville verkligen inte ha två plus på raken. Och det blev det inte heller! Att det skulle bli minus visste jag faktiskt redan när jag gick och la mig igår för jag har aldrig gått u...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards