jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under juni 2015

Av Jenny och Jon Sjöberg - 8 juni 2015 20:45

Under eftermiddagen försökte jag att få barnen att hjälpa till med att städa lekstugan. Och det gick väl så där. Att plaska i vattnet gick i alla fall hem. Det blev hursomhelst någorlunda fint och en bättre ordning... som de raserade tre sekunder senare. ;)



När jag ändå var i städartagen så fick det bli en liten genomgång av bilen också när Jon kom hem. Och det var väldigt många saker som jag inte godkänt som jag hittade där. Jon hade ställt in bland annat en dunk spolarvätska, en dunk med olja, en snöskyffel, det låg gamla vindrutetorkarblad och sedan hade han visst hunnit smyga undan en del annat innan jag hann upptäcka dem och förfäras. Hahaha!

Att städa bilen väckte en hel del minnen för jag kan säga exakt när vi gjorde det senast. Det var den 26 juni och jag var höggravid och i städningen började jag få värkar, men i och med att jag sedan innan hade ont överallt så var det svårt att avgöra att det var just värkar.

När vi vilade efter jobbet, Jon och Ian slumrade, låg jag istället och tittade på väckarklockan och kunde ganska snart se att jag fick de smärtsamma tillfällena med jämna mellanrum.

Några timmar senare blev det en tur till förlossningen - i nystädad bil! - liggandes i sätet och med en fruktansvärd smärta helt olik någon annan jag någonsin upplevt. Men värkarna blev en Isa. ♥ /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 8 juni 2015 06:30

Jajamän, vi tittar ofta på Bolibompa och dricker egen drakjuice!


Av Jenny och Jon Sjöberg - 7 juni 2015 19:53


Festivalens sista uppochnedvända dag var idag och vi var dit en sväng på förmiddagen. Det var marknad med lokala företagare och tillställningen Bilar och Bågar där flera fina fordon visades upp för allmänheten.

På marknaden fick Ian syn på grävskopor och monstertruckar så det blev en mössa och en t-shirt med dessa motiv på. Han pratade om att sova i mössan, men det blev inte så fast han hade plaggen på sig större delen av eftermiddagen. 



I ett utav festivaltälten skedde det fotografering inför kommande kommunguide. Vi får väl se om våra busungar kommer med på ett hörn eller ej. Fotade blev de i alla fall och det av samma fotograf, Frans Nilsson, som fotade oss allesammans under Diggiloo 2013. Han kom faktiskt ihåg oss.


 


Den här gången blev det bara barnen som hamnade i hans lins. Isa är förresten lika gammal nu som Ian var på Diggiloo, också på Ånaplan.

På bilutställningen tog vi oss ett litet steg närmare 999 i vår jakt på registreringsskyltar. I vår platespottning har vi nu sett 580.



På utställningen fanns flertalet fordon, olika modeller och färger, men den första bilen vi möttes av var passande nog en som låg UppåNer.



Jag tycker att det är vemodigt att festivalen nu är slut för det har varit så roligt med den extra mängden människor som varit i omlopp i vårt område och lyxen att ha en festival som är gratis att bara gå och besöka så där. Bara att längta till nästa år även om det är fler evenemang på gång även framöver på Ånaplan. /Jenny


Allmänt · Ian · Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 6 juni 2015 21:30


Ja, det pågår ju faktiskt en festival några hundra meter härifrån, UppåNer-festivalen. En riktig folkfest där kommunens alla hörn håller i trådarna för att få till några härliga dagar på festplatsen Ånaplan. Tillställningen lockar flera besökare och programpunkterna är oerhört varierande.



I eftermiddag tog jag mig dit med barnen (Jon tvingades till jobb idag...) och det fanns en hel del att titta på, att delta i och även några mattält att besöka. Jag köpte varsin flaska Tibrovatten till barnen. Vatten på flaska är väl inte det mest miljövänliga men pengarna gick till arbetet för ett renare vatten i Syrien.



Imorgon är festivalens sista dag för allmänheten då det är skolornas dag på måndag. Under söndagen arrangeras fordonsutställningen Bilar och Bågar, lokala företag håller marknad, modevisning och musikframträdanden för att bara nämna några höjdpunkter.

Den här festivaldagen avslutas med ett härligt framträdande: Elvis In Concert - konsert med Henrik Åberg & The Promised Band! Han sjunger ju riktigt bra och det var en upplevelse att få höra och se.

Jag var dit en vända och tog några bilder, men vi hör konserten bra från trädgården också. /Jenny


 

  


#ånaplan #uppåner

Ian · Isa · Kändisar
Av Jenny och Jon Sjöberg - 6 juni 2015 19:29


Idag firar vi Sverige - ett Sverige för förståelse, empati och kärlek!

Allmänt · Ian · Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 5 juni 2015 17:23


Nu har en del växter fått rabattavgränsare och på de tråkiga brunnslocken i betong står det nu krukor med blommor. Jag har ingen aning om vad blommorna heter, men de är lila så de passar in bra.



Vi har också fått ordning vid sandlådan, även om sandlådan är för liten för de båda barnen och Ians alla plastfordon... Idag har lekstugan fått ett litet tralldäck som ska fungera som uteservering på café och restaurang, eller vad det nu blir.


  


Det tar sig på vår lista, på den senaste av våra listor då alltså för det finns några fler. Postlådan ska flyttas, gräset ska klippas med mera. Jon var förresten på föreläsning om mindfulness i veckan och coachen där sa att listor var jättebra för att stressa ner. Om jag hade varit där hade jag frågat hur många listor det i så fall gäller för jag har ju några stycken... ;) Snart är det en mindre i alla fall. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 5 juni 2015 08:15

I augusti släpps en fjärde bok i Femtio nyanser-serien. Boken heter Grey - Femtio nyanser enligt Christian och är berättad ur Mr. Greys synvinkel. Boken går att förhandsbeställa hos Adlibris och förväntas skickas ut under vecka 33.


Klicka HÄR för förhandsbeställning, men finns på andra ställen också. 


Jag har läst de övriga böckerna och även om det inte är nobelprislitteratur så var det ändå snusklockande läsning. ;) Så det är inte helt omöjligt att jag någon gång tar mig an den här uppföljaren. /Jenny

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards