jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under april 2015

Av Jenny och Jon Sjöberg - 3 april 2015 21:24

I första hand ska jag få till en mössa som är fin och passar Isa, men kommer nog att göra en till mig själv också. Jag tycker att modellen är så charmig! /Jenny


Av Jenny och Jon Sjöberg - 3 april 2015 17:00

På förmiddagen blev det en promenad till lekplatsen där vi och andra familjer bestämt träff lite under "kom om du vill, vi är där". Flera familjer slöt upp i det härliga långfredagsvädret. Vi började med en liten picknick.



Efter en stunds lek gick vi hem. Under dagen har Ian målat våra påskägg och jag har äntligen fått några frö i jord.


 


Men dagens största grej för barnen var äggjakten. Det var Ian som skötte letandet men Isa hängde glatt på.

Fastän det är röd dag hade det faktiskt kommit post idag - från Påskharen. Påskharen skrev om hur busig han var, och att han hade gömt två stora ägg.


 


Med brevet fanns det en bild, en ledtråd. Och vid den ledtråden fanns nästa bildledtråd och så vidare. Ian fick leta på toaletten, i trädgården, i studsmattan, i lekstugan, på Isas rum, på sitt rum och i lekrummet för att slutligen hitta äggen som vi gömt i tvättmaskinen.


  

 


Isa fick en söt liten docka och Ian fick lastbilen Mack från Bilar. Han kände självklart genast igen den. Lastbilens trailer gick dessutom att öppna och där inne fanns Blixtens vrå under tävlingarna samt några fler bilar.


    


Ian är ju så förtjust i Bilar så den här lastbilen passade fint till hans Bilarsamling. Ian ville leka en stund med bilarna, men vi har självklart varit ute en del idag också. Så himla härligt väder! Och det är mycket dag kvar denna långa fredag. /Jenny 

Av Jenny och Jon Sjöberg - 2 april 2015 17:30


Kinderägg med bortskurna lock fyllda med vitchokladmousse och aprikosmarmelad för att efterlikna riktiga ägg - smaskens! Riktigt tjusiga att titta på också.



Det finns ett recept här, men för mig räckte inte fyllningen riktigt till åtta ägg så jag fick göra lite extra. Jag använde mig av aprikosmarmelad på squeezyflaska och tyckte att det fungerade fint och blev lättare. Jättegoda! Kanske något för påskmiddagen, om man nu står ut med fler ägg...? De här är i alla fall de godaste jag ätit! /Jenny


Av Jenny och Jon Sjöberg - 2 april 2015 17:15

I morse for vi iväg till ICA Maxi för att handla lite innan de övriga affärerna hunnit öppna. Det är mycket lugnare då, särskilt en dag som denna. Ian insisterade på att ta med sig sin Thomas tåget-ryggsäck med små Bilar-bilarna i och sin plånbok med två guldpengar. För pengarna köpte han såpbubblor och en liten plastbåt att ha i badkaret. Eftersom det gick så smärtfritt att handla och även att köpa jord efteråt så gjorde vi repris av en favorit - åka till Resecentrum för att fika och titta på allt därikring. Ian tog med sin ryggsäck och såg väldigt resklar ut med sin lätta packning. Vi fikade, åkte hiss och rulltrappa, tittade på bussar och framförallt på flera tåg.


  

Av Jenny och Jon Sjöberg - 2 april 2015 12:00

Det är ett uttryck som jag använt många gånger, men aldrig i dess rätta sammanhang. För visst är det med golfspel som de flesta av oss förknippar dessa ord. Och golf har jag aldrig testat på. Någon spelomgång på wii:et och minigolf är det närmsta jag kommit. Det verkar ju annars vara en mycket intressant sport, med en egen "kultur" som jag aldrig satt mig in i. Jag gillar precisionsdelen, men inte det långsamma upplägget som sporten medför. Jag håller nog mer med Mark Twain: "Golf är en trevlig promenad som blir förstörd av sporten".


Att lyckas med att få bollen i hålet från tee är väldigt imponerande, men inte något som jag ser att jag någonsin kommer att göra. Inte ens att stå och slå utslag kommer att komma i min väg, inte inom det närmsta i alla fall. Golf är inte en sport som jag kommit nära någon gång. Det närmsta är väl de golfbollar som jag letade som barn i och omkring banan hos min moster. Det var roligt och spännande!


Överhuvudtaget så känner jag väldigt få som golfar, fast vi har några fina banor inte alls långt härifrån. Inte i klass med populärare banor i landet och inte med de utomlands. Så någon semesterresa som inkluderar golfspel lär jag inte åka på, däremot är jag övertygad om att de riktigt inbitna skulle uppskatta det. Om de vill spela även under vinterhalvåret är de ju så illa tvungna att bege sig till gröna gräsmattor. Jag skulle gott och väl nöja mig med att ha fått se en golfbana och kanske hoppa ner i en bunker.



När det kommer till golfresor så är Sunbirdie en av världens ledande arrangörer. Det är ett helsvenskt företag med säte i Stockholm som kan hjälpa dig med att beställa ditt livs mest minnesvärda golfresa. Om jag nu skulle besöka en golfbana i samband med en utlandsresa så skulle jag vilja besöka en i Spanien. Om nu en oinvigd får klampa in hursomhelst. Jag har hört flera som åkt till Spanien för att slå ihop sol och bad med golf och är nöjda med att nå så fina banor inom så överkomlig restid.



Nyligen har jag lärt mig att golfanläggningen Mar Menor, mitt på Costa Calida, är riktigt i toppklass och lämnar få golfare missnöjda. Självklart har Sunbirdie med detta golfparadis i sitt utbud! /Jenny 

Av Jenny och Jon Sjöberg - 2 april 2015 07:45

Nu är fröerna här! Sedan ifjol har jag några kvar, men i år ska det bli nyheternas år så någon slags randig rödbeta, djungelgurka, nån sorts citrongurka, tomat med choklad, chili som ser ut som små klockor och annat intressant ska odlas.

Inte säkert att något av det jag sår kommer upp, men då får jag väl plantera fröpåsen i odlingsbädden istället så jag får något att titta på. Jag brukar ju ändå inte vara någon storätare av det vi odlar, gillar mest det fascinerande med att se något växa.

Och så har jag reserverat mig för ett eventuellt lokalt missväxtår. /Jenny


 

   

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards