jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under januari 2015

Av Jenny och Jon Sjöberg - 17 januari 2015 13:00

Jon låste sin mobil, en iPhone 4S, med guidad åtkomst för att använda när Ian är och leker med någon app i mobilen. Men när Jon skulle slå in koden han valt för att låsa upp telefonen så gick det inte att se alla siffror.

Nu gick det att lösa genom att stänga av och starta om mobilen. Tur det. Vi trodde att det bara var något tillfälligt fel med hans mobil. Men precis samma sak hände när jag testade på min mobil, en telefon av samma modell.

Nu hade jag ju Jons krångel i minnet och valde en kod med de siffrorna som syntes ifall det skulle bli likadant. Mycket märkligt, men måste ju vara någon bugg någonstans...

Guidad åtkomst i appar är ju en toppengrej när man inte vill att barnen ska ändra inställningar, låsa mobilen med mera, utan bara hålla sig till det som är valt åt dem. /Jenny


Av Jenny och Jon Sjöberg - 17 januari 2015 12:45

Nappanvändning kan störa amningen. Men amningen kan störa flaskmatning också vad det verkar. Vi har försökt ge Isa välling och ersättning via flaska men hon har varit helt ointresserad och det har mer blivit att vi hällt i henne än att hon har sugit. Hon har fått olika sorters välling i flaska, och vi har även testat ersättning. Vi har testat olika nappar på flaskorna. Vi har testat ge i mugg. Och så vidare. Det senaste i raden som vi testar är att jag pumpar ur och sen får hon bröstmjölken i flaska i stället. Det har fungerat bäst så långt, men inte helt perfekt. Jag vill försöka komma ifrån amningen helt. Mitt val, mitt beslut. Men om hon inte tar flaskan känns det svårt. Nu får hon gröt på kvällen men det blir amning på natten och morgonen. Om vi kan ta till flaska på kvällen och natten så kanske det blir lättare för henne att sova hela natten, när hon i alla fall inte behöver vakna för amningsnärheten. /Jenny


Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 16 januari 2015 18:17

Ian har en grön sköldpadda som lyser upp en stjärnhimmel i mörkret och går allt som det ska så har Isa snart en också. Jag har velat ha en till henne sedan vi för ett tag sedan flyttade in spjälsängen på hennes rum och hon sover första biten av natten där. Jag köpte en sköldpaddsnattlampa på Tradera, en rosa, och den kostade 159 kr. Fraktfritt också. Det måste väl vara billigt...? Det ligger fler ute ifall någon mer är intresserad. Den blåa är dock en tjuga dyrare. Jag swishade betalningen och hoppas på snabb leverans. Nästan så man undrar hur de kan vara så billiga... /Jenny


Av Jenny och Jon Sjöberg - 16 januari 2015 09:00

Jag har fått höra att jag kliar ögonen på ett speciellt sätt.

Men det finns fler som är speciella... /Jenny


 

Isa
Av Jenny och Jon Sjöberg - 15 januari 2015 21:15

För jag vet inte vilken gång i ordningen gör jag ett försök att skriva ett inlägg. De tidigare har mest känts fåniga, opassande eller har inte alls haft någon poäng. Antagligen kommer inte det här inlägget att bli mycket bättre det heller. Men som Peter LeMarc sjunger "nåt måste ut, ut ur min kropp". Det blir inte bra när det känns för nära och för mycket.

Men att sammanfatta allt som kom över mig igår, och som fortsätter att komma, är för svårt och fortfarande råder stor förvirring. För en ung människa blev det himmelen istället för fortsatt tid på jorden.

Beskedet har tagit mig hårdare än jag trodde och jag har gråtit och tänkt mycket på alla som drabbats av det tråkiga som hänt. Och fastän jag grät varje gång, besökte jag personens Facebook-sida om och om igen. Jag såg alla hjärtan, läste allt fint som skrevs, såg alla bilder. 

Idag var jag i kyrkan med barnen på öppna förskolan. Det var inte många där och för att tystnaden inte skulle komma till tals pratade jag mer än jag tänkt. Det hjälpte. Det förträngde. Fast sångstundsmattan påminde...

Ian lekte, vi hade sångstund, fikade och jag pysslade. Jag försökte liksom att upprätthålla ordningen. Försökte att få det att kännas som vanligt. Men det är inte som vanligt, och för många kommer det aldrig att bli det mer igen. /Jenny


Av Jenny och Jon Sjöberg - 14 januari 2015 12:30

Ett telefonsamtal. Chock. Förvirring. Sorg. Tårar. Många tårar. Var det så fruktansvärt? Så fruktansvärt att... Jag trodde att allt var bra. Men vad visste jag... Kanske borde jag någon gång...? Nu råder nedstämdhet. Men alla minnena är ljusa. Kontraster. Och den eviga frågan: varför. Inte för att svaret skulle göra någon skillnad nu.

För sent. /Jenny

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards