jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under januari 2015

Av Jenny och Jon Sjöberg - 22 januari 2015 19:17

Det har inte känts som någon idé att nämna att det snöat, för lika fort har snön försvunnit igen. Men nu ser den faktiskt ut att bli kvar i några dagar till i alla fall. Det är inte ett jättetjockt täcke men tillräckligt mycket för att irritera när man ska skjuta barnvagn framåt och i samma veva få med hunden. Några skottade trottoarer är ju knappast att tala om där vi går...

Jon skulle ha jobbat över idag så vi var inställda på det men som tur var kunde han komma ifrån tidigare. Det firade vi med ett besök i vår trädgård. Ja, det är ju faktiskt januari - fattigaste månaden. Barnbidraget gick till en pelletspall och när den 25:e infaller på en söndag så får Jon lön först måndagen därpå. Det gör ju januari ännu längre och tråkigare alltså.
Men att vistas i vår egen trädgård är gratis, så länge inte banken börjar kräva ut amortering på det sättet också...


 

   


Vi pulsade runt i snön, kastade bollar och snöbollar åt Nalle, som är den som njuter mest av allt det vita. Vi uppskattar det också, för hellre en ren och blöt hund som kommer in, än en lerig och blöt hund... Isa blev trött av friluftslivet och somnade innan vi kommit in igen.


  


Firandet av att slippa eventuell läggning osv. på egen hand fortsatte med en smulpaj med blåbär. Vi hade tagit upp blåbär ur frysen till smoothies häromdagen och fick några över. Och pajen blev nyttig - blåbär och havregryn... bland allt det andra...


 


Nu är inte Jon ledig på fredagarna längre som han var i fjol under hela hösten/vintern, och helgen blir inte alls lika lång nu. Det är förstås tråkigt, men i morgon är det i alla fall helg. Och ikväll är det Familjen Annorlunda. /Jenny

Allmänt · Ian · Isa · Nalle
Av Jenny och Jon Sjöberg - 21 januari 2015 11:45

Farligt, farligt goda...



Här finns ett recept som gav ett smaskigt resultat.

Särskilt om man valde att göra dubbel sats. ;)

Av Jenny och Jon Sjöberg - 20 januari 2015 15:45

En liten tanke som följer mig är att jag ska fortsätta försöka hänga med i teknikens framfart och försöka lära mig nyheter i den mån det är möjligt och passar. Nu kommer det ju en massa påhitt och alla är inte alls så genomtänkta och gör inte så stor nytta dock...

Det senaste som jag givit mig in på är Swish. Först var jag tveksam i och med att det är pengar inblandade - vem vill ha hela kontot stulet?! Även om den som skulle komma över vårt konto inte skulle ta sig längre än till Skultorp för pengarna...



Men än så länge har jag bara positivt att säga om Swish. Det är ju ett supersmidigt betalsätt och i och med att man kan se att betalningen genomförts med en gång känns det riktigt bra att använda. Swish går enkelt utryckt ut på att man skickar pengar genom att använda mobilnumret. Och det är antagligen inte mindre säkert än något annat alternativ.

Jag har betalat varor till säljare på Tradera via Swish, jag betalade med Swish när jag handlade i en butik och jag har även fått pengar insatta för det jag sålt.

Som sagt riktigt smidigt och när vi i julas gick ihop några stycken för att köpa present till ledarna på öppna förskolan var det ett mycket bra sätt att skicka pengar till den som skulle stå för inköp. Hon slapp då jaga runt efter kontanter från folk.

Jag rekommenderar Swish. Eller er att testa på något som ni inte gjort tidigare. /Jenny 

Av Jenny och Jon Sjöberg - 20 januari 2015 15:30

Jenny: Föredrar de båda var för sig.

Jon: Gillar dom!


Popcorners från Estrella.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 19 januari 2015 13:30

Någonstans längs småbarnsförälderlivet snappade vi upp tipset att ha en plastpåse med mjöl i frysen. Den kan komma väl till pass för att kyla bulor som uppstår när små barn skadar sig. Mjölpåsen blir inte lika obehagligt kall som is och formar sig lätt efter svullnaden. Ett smart och enkelt tips att ha till hands för att lindra, med förhoppning om att den aldrig behöver användas förstås. 


Av Jenny och Jon Sjöberg - 19 januari 2015 13:15


Majoriteten väljer att äta lösgodiset som finns i skålen till vänster, alltså alternativ 1. Inte så konstigt egentligen, Jon har ju ganska bra smak. /Hälsningar från fru Jon Sjöberg


Av Jenny och Jon Sjöberg - 18 januari 2015 18:00


Det blev min 25:e gång som jag var iväg och lämnade blod nu i veckan och det uppmärksammades med att jag tilldelades en silverpin. Om du kan, vill och har möjlighet så bli gärna blodgivare du också: http://geblod.nu/regionsvaljaren/ Ett lätt sätt att göra stor skillnad om du kan och får. Just nu var behovet av blod extra stort. /Jon

Av Jenny och Jon Sjöberg - 18 januari 2015 17:45

... och jag känner mig långt ifrån redo för måndag igen. Den här veckan förändrade livet för många och ett liv försvann. Oväntat. Tungt. Stor saknad och samtidigt obegripligt. Hjärnan har fått mycket övertid... Men att omforma tankar till ord hjälper. På dagbokssidorna nämner jag det som hänt.

Inte så nära, men inte så långt ifrån ändå. Och livet går vidare, men inte för alla, inte än. Det blir morgon, om och om igen, och inget kan återge ett liv.

Torktumlaren brännskadade tvätten igår. Kontraster. Det innehållet gick att ersätta. Men ändå en ilska över att det finns det som inte går att rå över. En ilska blandad med sorg. /Jenny


Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards