jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 30 december 2014

Ångrar besöket hos Sparadiset

Av Jenny och Jon Sjöberg - 30 december 2014 20:00

Fyrverkerier må vara fint att titta på men i slutändan tycker jag ändå inte att smällare och raketer är värt det om man ser till det lidande som de orsakar för människor och djur. Jag tycker också att det är så onödigt att skjuta upp pengar så där - ge bort dem till något vettigt istället!

Men det är tillåtet att smälla och det finns butiker som säljer. Att det bara är vissa dagar som det är tillåtet att smälla på följs dåligt och all beröm till de affärer som väljer att avstå från att sälja.

Sparadiset heter en butik här i närheten som jag besökt en gång och tills alldeles nyligen gillat på Facebook. Deras senaste bemötande av kritik har fått mig att ändra uppfattning om dem och nu tänker jag aldrig mer sätta min fot där.

De gick ut med att de till nyår skulle sälja raketer. Ja, ja, det fick väl gå då. Personer protesterade på FB-sidan som man har rätt att göra. Men det var just en kommentar från butikens sida som jag inte alls uppskattar - och nu gillar jag dem inte längre.



Den kändes så provocerande och onödig av en seriös butik. Nu var jag ju ingen av deras storkunder men för mig är det i alla fall viktigt att ta avstånd på ett sätt som passar mig och mina principer. Smällare är onödiga och Sparadisets varor kan jag gott klara mig utan.

Sedan kan man ju störa sig på deras sätt att räkna ("250 miljoner varje år vilket är 50 miljarder i moms") eller att skriva på också ("ha en härlig nyår", som det står på FB-sidan), men det är ju en annan femma. ;)

Det finns små saker som man kan göra för att underlätta för djur och människor och det behöver inte vara stora saker. Man kan avstå från att avfyra raketer som skrämmer djur och skadar människor. Man kan sluta säga negerboll och istället använda chokladboll. Det må vara samma sak, men det första alternativet sårar människor och då kan man lätt säga chokladboll istället.

Det spelar ingen roll om man alltid sagt negerboll för hur skulle det se ut i världen om det såg ut som det alltid har gjort. Allt behöver inte handla om att fortsätta i samma banor eller att tjäna pengar. Det var inte bättre förr och det är inte bra nu heller, men det kan bli bättre - särskilt om människor börjar visa varandra mer hänsyn!

Det finns många små saker som i det stora hela gör skillnad och det här inlägget ska ju egentligen inte behöva skrivas utan folk borde förstå bättre ändå. Men nu är inlägget skrivet och publicerat och har väl inte större genomslagskraft än mitt ogillande av en Facebook-sida, men jag ska då försöka lära mina barn att inte använda sådant som kan såra andra. Sedan om de gör det eller ej hänger ju mycket på mig och mitt ansvar som förälder. /Jenny

 
 
Ingen bild

Eva

30 december 2014 20:33

Håller fullständigt med Dej ang raketer o smällare. I vår tuffa värld borde pengarna kunna komma till nytta på annat sätt.
Stort TACK för paketet - brev följer.
Nyårskram till Er alla.

Jenny och Jon Sjöberg

30 december 2014 21:40

Det finns så många andra sätt som jag tycker är bättre för att fira in ett nytt år. Sätt som inte orsakar andra lidande eller är slöseri.
Jag har läst att en kommun helt förbjudit smällare, kanske kan det bli kommuner som följer efter...
Paketet var bara något litet för att visa vår uppskattning. Nyårskramar tillbaka! /Jenny

 
Ingen bild

Mia

1 januari 2015 10:32

Nej, inte ska väl vi Svenskar säga negerboll, inte ska väl vi ha skolavslutningar i skolan som kommunen där jag bor slutat med, inte ska väl vi ha pepparkaksgubbar i luciatågen, inte ska väl svenska barn klä ut sig till påskkärringar och härma muslimska kvinnors klädsel, inte ska väl vi köra ut flyktingar i obygden när dom vill bo i städer som det står om i tidningen idag, inte ska väl jag gå ut och säga ifrån när det är ungar som plockar ur vår soptunna i jakt på burkar och flaskor. Nej, vi måste lära att visa hänsyn. Anser att vi ska hjälpa människor som behöver skydd, men låt mig få ha mina svenska seder kvar. För övrigt anser jag inte att den finska befolkningen är några pinnar men likförbannat har jag bakat Finska pinnar till jul, och ja, jag gjorde negerbollar också. Vi kanske borde förbjuda latin, portugisiska och spanska språk också, där heter mörk man Negro.

Jenny och Jon Sjöberg

1 januari 2015 14:49

Jag tycker inte att det handlar om att man som just svensk bör utesluta något som sårar andra, utan man ska göra det som medmänniska. Sedan finns det gränser för hur långt man ska dra saker. De som tagit upp det här med pepparkaksgubbar/gummar, finska pinnar osv är de som vill förlöjliga en i övrigt viktig fråga. Hårklyverier som hör hemma i sandlådan, om ens där.
Sedan tror jag att de flesta av skolbarnen mest är intresserade av att få sommarlov och för dem kvittar det lika var avslutningen sker. Märkligt att många av deras föräldrar plöstligt blir så väldigt religiösa just då. Undrar om de verkligen är kyrkans mest frekventa besökare under resten av året också...? Men självklart ska svenska traditioner (sådana med någorlunda vettig grund, inte för att många av dem är särskilt genomsvenska ändå...) inte behöva hamna grundlöst åt sidan.
Är det sådant som sårar kan man välja att ändra för det finns oändligt många svenska ord och att hitta passande synonymer är ingen större utmaning - annars kan det ju för just utmaningens skull bli det.
Som du skriver är det viktigt att ge människor som behöver det skydd, och erbjuda det som är möjligt, men allt inom de ramar som det är möjligt - och det är mycket som är det om folk bara är villiga att anstänga sig lite. /Jenny

 
Ingen bild

Mia

1 januari 2015 18:33

Hårklyveri eller inte så är det ett faktum att pepparkaksgubbar/gummor inte tillåts på många förskolor i landet, kan du förklara varför?? Skolavslutning i kyrkan är en tradition som vi haft i det här landet väldigt länge, och det brukar aldrig predikas några guds ord just vid dessa tillfällen och jag och säkert många med mig tycker det är en fin tradition. kan du förklara varför vissa kommuner slutat med det?? att vi ställer upp och hjälper folk på flykt måste inte betyda att vi ska lägga ner våra svenska traditioner, känner inte till något annat land som agerar likadant. Om vi skulle bli tvungna att fly till en annan kultur så tror jag inte dom skulle ändra sina sedvänjor för våran skull och inget jag skulle vilja heller. Att Sverige blivet ett mångkulturellt land betyder inte att vi Svenskar inte får lov att följa våra gamla traditioner utan att behöva bli kallad rasister.

Jenny och Jon Sjöberg

1 januari 2015 20:43

Jag tror inte alls att det är många som känner sig kränkta av vare sig pepparkaksgubbe/gumma och finsk pinne i jämförelse med negerboll. Och det är det som jag menar med att fokus flyttas från vad som är poängen. Det finns ju gränser för hur politiskt korrekt man kan försöka vara. Så varför pepparkaksgubbar inte tillåts här och var i landet får du ta med de kommunerna om du känner att det här är en viktig fråga för dig. Jag kan inte svara för hur man gör i Farsta, Enköping, Uppsala eller var detta nu gäller.
Vad är då meningen med att hålla skolavslutningen i Guds hus om ändå inte några ord från Bibeln ska läsas/talas, eller att det inte ska sjungas några psalmer? Då är det ju bara fråga om vilken byggnad som helst, och den är annars öppen för alla så gott som när som helst.
Inlägget handlar fortfarande om att visa hänsyn och det gör man inte genom att säga negerboll eller fyra av raketer som skrämmer människor och djur.
Och om seden på något vis är fel/orättvis/kränkande eller av någon annan negativ form så tycker jag visst att vi eller andra länder borde ändra på den. Man ska inte så stenhårt hålla fast vid det som varit som inte är bra, och som går att ändra på till det bättre.
Och bara för att det är "våra gamla traditioner" så behöver inte det betyda att de ligger rätt i tiden för ett modernt samhälle. /Jenny

 
Julia

Julia

2 januari 2015 13:24

Här tänkte jag gå in och lägga en kommentar om att statusarna från sidan verkade väldigt oseriösa...men tappade orden lite när jag såg resterande kommentarer. Ja...vad säger man :)

http://juliaberg.se

Jenny och Jon Sjöberg

2 januari 2015 13:43

Ja, ibland behövs det inte många ord för att irritera och ibland behövs det kanske för många för att få fram det man menar... ;) /Jenny

 
Ingen bild

Mia

2 januari 2015 16:55

Bara ett sista svar, kyrkan eller Guds hus om du vill kan besökas utan psalmer eller guds ord. Det anordnas många konserer i kyrkor som har en underbar akustik, kyrkor har öppnats för papperslösa/hemlösa, vid något tillfälle vid storhelger har illa utsatta kvinnor kunnat få en fristad när kvinnojouren är fullbelagd och som tidigare nämnts vid skolavsl. Skjutning av smällare är ett jävla skit både för djur och folk och ang. negerboll så har den alltid hetat så för mig och fortsätter så i mitt hem, men så klart respekterar jag chokladboll ute i offentligheten jag är inte dum på det viset. Men jag finner mig inte i att jag som föddes in i Svenska kyrkan helt plötsligt måste anpassa mig efter andras religioner, jag lägger mig inte deras seder och bruk så då kan dom strunta i mina utan att ta illa upp, jag respekterar dom som människor men jag delar inte deras religion och tro.

Jenny och Jon Sjöberg

2 januari 2015 18:46

Men då har det ju ingenting att göra med att avslutningen hålls i kyrkan eller ej, då skulle det ju lika gärna fungera var som helst. I grund och botten så är det ändå en religiös plats. Och vad har egentligen skola med religion att göra?
Sedan är det ännu mer märkligt att du inte säger negerboll offentligt. Om du inte gör det så beror det väl då på att du vet om att det inte är riktigt rätt. Eller vad hände med: Du skall inte vittna falskt mot din nästa...
För om man nu ska följa en bok som skrevs för alldeles för länge sedan och som behöver en rejäl uppfräschning så är det mycket som ska ske på annat sätt.
Bara för att man föds in i något behöver det inte vara rätt. Barn och djur föds in i orättvisor... Det finns traditioner men alla traditioner är inte av godo, thy vissa är av ondo och då skall den intelligenta och empatiska människan bryta ner dem och fördomarna därikring. Allt för att samverka mot ett paradis på jorden och bruka och vårda allt som lever där. Skrivet med en glimt i ögat...
Man måste anpassa sig under livets gång och det är människorna som inte vill göra det, utan som väljer att leva kvar i inpräntade negativa övertygelser som kommer att bli en fara. De som inte vågar ändra på sig. För ibland krävs det inte särskilt mycket förändring för att göra stor skillnad. Jag väljer att inte säga negerboll - och en himla massa annat också! /Jenny

"Vår kamp för frihet och rättvisa var en gemensam insats... Det ligger i dina händer att skapa en bättre värld för alla som lever i den." /Nelson Mandela

 
Ingen bild

mia

2 januari 2015 19:58

hujedamej..........................

Jenny och Jon Sjöberg

2 januari 2015 20:46

Tjillevippen! /Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 18 april 16:00


Lin och Sia har tillverkat glitterflaskor, ett enkelt men väldigt fascinerande pyssel. I genomskinliga plastflaskor hällde vi olika sorters färgat glitter och diverse småsaker som stjärnor och annat roligt innan vi fyllde upp flaskorna med vatten. Ko...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 17 april 07:30

  Det här pysslet imponerade faktiskt lite på Lin när vi gjorde det, för det var något som hon inte sett innan. Och vid första kollen på utskriften ser allt huller om buller ut, men efter målning och vikning sker det magiska. För i en vinkel bli...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 16 april 15:30


... och så var det inte mer. Och det var inte bara vädret. Kråkfåglar har varit på det igen. Får väl köpa penséer eller nåt istället då...   ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 16 april 07:00


Nu har Lin börjat om simskolan igen och håller till i stora bassängen, och i helgen var vi i badhuset så hon skulle få träna lite mer. Hela familjen var med och simmade och badlekte, men vi satte även Ian, Isa och Loe på att simma några längder och I...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Måndag 15 april 05:45


Efter förra måndagens plus har jag kämpat hårt den här veckan för jag ville verkligen inte ha två plus på raken. Och det blev det inte heller! Att det skulle bli minus visste jag faktiskt redan när jag gick och la mig igår för jag har aldrig gått u...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2014 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards