jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 20 maj 2014

34+4

Av Jenny och Jon Sjöberg - 20 maj 2014 11:35

MVC-besök igen och den här gången med förlossningssamtal. Vi hade innan antecknat en och annan fundering som vi har. Mycket kretsar kring riskerna med kejsarsnittet och möjligheterna till att kunna genomföra en vaginal förlossning den här gången. Det är ju helt omöjligt att säga hur det kommer gå, men förhoppningen är förstås att komma hem med livmoder i behåll - och med en bebis förstås. En bebis som nu är ruckbar, den verkar alltså vilja vara på väg åt rätt håll. Det känns ju bra. Bebisens hjärtslag fortsätter att ligga runt 140, sf-måttet var 34 cm, mitt blodtryck såg fint ut och efter besöket var jag på provtagningen och lämnade blod. Mitt järnvärde var ju lågt förra gången för jag slarvar ju med järntabletter. Har värdet sjunkit ännu mer få jag väl göra ett nytt försök för att i alla fall må bättre efter förlossningen. Nästa MVC-besök är planerat till den 5 juni. /Jenny

 
 
skrivmoster

skrivmoster

20 maj 2014 21:00

Jag har provat på båda "metoderna" och det gick bra med det. Fast helst vill man ju veta vad det blir ... snittet blev akut.
Nu känns det som att det är nära ... och det blir spännande att få höra om det blir en lillebror eller lillasyster. Jag lutar åt lillebror men jag har ju haft fel förr!! :)

Värmen är på väg igen och det är härligt att sommaren kommer! Vi ska prova på sommaren i norr så småningom. Kram till er och må gott!!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

Jenny och Jon Sjöberg

20 maj 2014 21:53

Min bm lugnade mig en hel del och gjorde det klart för mig att min kropp hade gjort sig redo för en vaginal förlossning med Ian. Jag hade ju öppnats de där berömda 10 centrimetrarna osv. Men det var Ian som inte orkade, och ett snitt blev nödvändigt för hans skull. Vi får nog vara tacksamma över att han var så pass pigg som han var när han väl kom ut. Men jag kan ju inte hjälpa att tro att det slutat annorlunda om de satt igång förlossningen tidigare. Han föddes ju på 18:e dagen efter bf.
Vi siktar på en vaginal förlossning men värkarbetet bör bli etablerat naturligt då det kan vara farligt med värkstimulerande eftersom värkarna kan bli för kraftiga och snittet kan brista.
(Och ett andra snitt gör dessutom att det vid en tredje graviditet är ofrånkomligt med ett tredje snitt för då vågar man inte riskera något. Så det känns lite avgörande.)
För min del får gärna förlossningen starta nu för jag är så less på den här magen. Jag har ju känt av trycket nedåt så det är svårt att röra mig och blir så lätt kissnödig. Men risken finns att det inte blir bebis förrän den 11 juli.

Det ska bli skönt med bättre väder igen. Gräset växer alldeles för bra när det regnat som det gjort. ;) Kramar! /Jenny

 
Malin

Malin

20 maj 2014 21:17

Jag skall till barnmorskan på torsdag :) får se hur mina värden är!
Förstår att du slarvar med järnet , dom e tusan inte roliga över huvud taget.
Kramar

http://starchild88.bloggplatsen.se

Jenny och Jon Sjöberg

20 maj 2014 21:38

Hoppas att du får bra svar. Min bm sa ju att järntabletterna är för min egen skull, bebisen tar ju det den behöver, vilket jag i och för sig visste. Hade det varit på annat sätt hade jag förstås tagit dem. Jag är mest förvånad över att sockret håller sig bra med tanke på att jag dricker cola redan till frukost. :) Kramar! /Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 28 mars 08:00


Vi var inte snabbast på´t men hade tur ändå för det fanns ägg kvar... Barnen letade kring Högåskyrkan och ganska snabbt hade barnen hittat varsitt fint Bamse-påskägg.    ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 27 mars 17:30

  Med posten kom en hälsning från Påskharen som meddelade att han tänkte ha vägarna förbi senare. Och så blev det! På eftermiddagen fick barnen syn på honom, men då hade han redan hunnit gömma påskäggen i trädgården. Så efter lite meet & greet f...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 17:15

Igår var det Pippi Långstrump-tema på bibblan och särskilt på sagostunden som hölls på ett annat ställe än i det vanliga runda rummet då uppslutningen var så stor. Lin och Sia, som var pippiklädda, gick bland annat tipspromenad innan de satte sig ner...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 12:45


... blev mycket lyckad och det var länge sedan som alla satt kvar så länge och åt middag. Det fanns allt möjligt att välja på i ost- och kexväg, men också lite godis, salta pinnar, sushi, stekt chilihalloumi med mera.   ...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards