jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 3 januari 2014

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

Av Jenny och Jon Sjöberg - 3 januari 2014 12:30

Det är inte ofta jag ser bio nuförtiden, av självklara skäl. Ännu mer sällan ser jag biofilmer som baserats på böcker, också av självklara skäl. (Jag läser sällan böcker, och de jag läser, läser jag så väldigt långsamt...)

På nyårsdagen var jag dock på bio med mina föräldrar (händer ju inte heller så ofta), och vi såg Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.



När jag hörde att Robert Gustafsson skulle spela rollen som Allan Karlsson, blev jag lite orolig. Jag såg framför mig hans överdrivna "gubb-karaktärer" från till exempel Gustafsson 3 tr., fast jag blev glatt överraskad. Han gör en väldigt nedtonad hundraåring (flera pluspoäng för sminket!), som likt Forrest Gump reser genom världshistorien - och påverkar den.

Boken innehåller många fler äventyr än vad som ryms på knappt två timmar film, och en del av storyn har ändrats för att bättre passa formatet. Ändå räcker det och blir över för att bli en riktigt underhållande rulle, väl värd att se. Flera bra skådisar, men bäst i mina ögon är David Wiberg som Benny, den velige korvkioskinnehavaren med 920 högskolepoäng som är "nästan" väldigt många saker. 

Det var roligt att gå på bio igen, och vi var alla tre nöjda med filmen. Mina föräldrar tyckte dock att ljudet var lite för högt, och att det small lite väl ofta. Men så handlar ju också filmen om en väldigt speciell man, som älskar att spränga saker i luften... /Jon

 
 
Caroline, 20år och blivande tvåbarnsmamma

Caroline, 20år och blivande tvåbarnsmamma

3 januari 2014 14:45

Vi såg den igår och jag som personligen inte gillar svenska filmer speciellt tyckte faktiskt den var rätt så bra. Tyckte det blev lite långdraget mot slutet men det kan bero på den fulla bio salongen, varma och dåliga luften, dåliga sittplatser och obekväma stolar! :)

http://fames.se/caroline

Jenny och Jon Sjöberg

3 januari 2014 14:51

Jag har ju läst boken, först av oss här i gänget att göra det. Minns att jag gillade den, men kommer inte ihåg handlingen alls.
Nu blev det inte bio i en stor salong eftersom de såg en textad version men salongen var nog ok ändå, fastän den var liten.
Jag får väl vänta tills den kommer på DVD... /Jenny

 
Malin

Malin

3 januari 2014 17:36

Åh jag har hört så mkt om den, måste se den verkligen :D
Kramar

http://starchild88.bloggplatsen.se

Jenny och Jon Sjöberg

3 januari 2014 17:51

Passa på medan du kan! :) /Jenny

 
ihemmetslugn

ihemmetslugn

4 januari 2014 21:55

Vi ska försöka komma iväg och se denna på bio, lite extra roligt nu =)

http://ihemmetslugn.blogspot.se

Jenny och Jon Sjöberg

5 januari 2014 09:15

Berätta vad ni tyckte om den. :) /Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 28 mars 08:00


Vi var inte snabbast på´t men hade tur ändå för det fanns ägg kvar... Barnen letade kring Högåskyrkan och ganska snabbt hade barnen hittat varsitt fint Bamse-påskägg.    ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 27 mars 17:30

  Med posten kom en hälsning från Påskharen som meddelade att han tänkte ha vägarna förbi senare. Och så blev det! På eftermiddagen fick barnen syn på honom, men då hade han redan hunnit gömma påskäggen i trädgården. Så efter lite meet & greet f...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 17:15

Igår var det Pippi Långstrump-tema på bibblan och särskilt på sagostunden som hölls på ett annat ställe än i det vanliga runda rummet då uppslutningen var så stor. Lin och Sia, som var pippiklädda, gick bland annat tipspromenad innan de satte sig ner...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 12:45


... blev mycket lyckad och det var länge sedan som alla satt kvar så länge och åt middag. Det fanns allt möjligt att välja på i ost- och kexväg, men också lite godis, salta pinnar, sushi, stekt chilihalloumi med mera.   ...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards