jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 20 oktober 2013

Sytt

Av Jenny och Jon Sjöberg - 20 oktober 2013 20:00

När jag väntade Ian sydde jag några mössor för det var ett mycket roligt tidsfördriv. De syddes i flera olika storlekar och Jon och Ian var så söta när de hade på sig matchande.


Jon och Ian för länge sedan...


Men sedan kom det av sig med allt vad sömnad heter. När pysselrummet stod färdigt i källaren väcktes suget igen, men tiden fanns ju aldrig till. Och inte kunskapen heller för den delen.

Att få barn har däremot öppnat många nya bekantskapsdörrar och bakom en av dessa dörrar bor Anna och hennes familj.


Anna i sin syateljé.


Hennes ena dotter Jasmin är bara några månader äldre än Ian, och dessutom väntar de tillskott i januari. Tidigare i veckan följde jag med henne och köpte lite tyger och idag var jag hemma hos henne. Hon visade hur man syr en barntröja.

Jag försökte lyssna så uppmärksamt som jag bara kunde, tacksam för att hon ville hjälpa mig. Min hjärna kokade nästan ett par gånger, särskilt rörigt blev det när det kom till muddningen. Den biten känns inte alls så självklar, men jag får öva vidare så kanske det sitter så småningom.

Anna är självlärd och jag är jätteimponerad. Med hennes hjälp känns det som att jag fick ett litet försprång för att kunna sy själv. Och faktiskt att det redan idag blev en tröja färdig!


Tröjan som jag sytt till Ian!


Nu hade ju Anna betydligt större koll på sina maskiner än vad jag har. Vår overlock krånglar lite och jag har inte tvillingnålar på min vanliga maskin. Men det ska det investeras i nu för det skulle nog fungera även på min gamla maskin.

Hur som helst så var det jättekul att vara lite kreativ och skapa något. Givetvis gick det lättare när jag hade någon som visade och någon att fråga men jag får väl försöka lite på egen hand så får vi se hur det går. Viljan finns! /Jenny

 
 
Ingen bild

Anna

20 oktober 2013 20:54

jag hoppas jag förklara så du kommer det igen.. och som jag sa du är jätte duktig!!! jag är ingen mästare heller på att sy.. man lär sej nya saker hela tiden!! :-)

Jenny och Jon Sjöberg

21 oktober 2013 05:10

Jag hade jättekul och är så glad över att du tog dig tiden att visa mig. Det var roligt att se hur självklart det var för dig, såg så lätt ut. Jag ska fortsätta att öva. Förhoppningsvis redan idag medan kunskaperna är någorlunda fräscha. Tack igen! /Jenny

 
Fru P

Fru P

20 oktober 2013 21:00

Va duktig du är den ser ju jättefin ut! Personligen har jag trängt in symaskinen längst in i både förrådet och samvetet ;)

http://frupblog.wordpress.com

Jenny och Jon Sjöberg

21 oktober 2013 05:20

Jag provsydde en tröja på egen hand kvällen innan. Det såg ut som en tröja men jag gjorde allt mycket omständigare. Sedan saknade den en viktig funktion: att kunna få huvudet igenom halsöppningen... Mina maskiner står framme i källaren men där är jag knappt. Jag har ju ett fint pysselrum. Men det ska rivas så småningom för att flyttas till tvättstugan. Bäst att passa på innan det blir rörigt. /Jenny

 
Nathalié - Mamma till Charlie

Nathalié - Mamma till Charlie

20 oktober 2013 21:43

vad roligt att sy egna barnkläder! finns ju så mycket roliga tyger :)

http://thelifeofyarp.wordpress.com

Jenny och Jon Sjöberg

21 oktober 2013 05:14

Och har man bara riktigt fina tyger behöver inte sömmarna granskas så noga... ;)
Sett ett fint med vilda djur och ett med lösgodis som jag ska kika efter. Heter det fototryck...? Hur som helst finns det många snygga med det. /Jenny

 
Ingen bild

Eva

21 oktober 2013 07:42

Det där fixar Du lätt! Du har viljan, fantasin o kreativiteten, o mer behövs inte. Kanske dags att bygga ut garderoben?

Jenny och Jon Sjöberg

21 oktober 2013 08:07

Det hoppas jag också. :) Det såg då väldigt enkelt ut när Anna la ihop och sydde bitarna. Men så har hon ju hållit på ett tag. Fast någonstans ska man ju börja!
Genom att blogga får jag ett visst utlopp för min kreativitet men här fick man ju ett konkret resultat. /Jenny

 
Caroline, 20år och blivande tvåbarnsmamma

Caroline, 20år och blivande tvåbarnsmamma

21 oktober 2013 10:03

Med Elias frågade vi aldrig, men nu när vi redan har mycket saker så kan det var skönt att veta av den anledningen att man kanske vill köpa något i en annan färg. Sen ska vi även tapetsera det stora sovrummet och göra det till barnrum, så då kan det vara bra att veta så man vet vad man kan välja för tapeter.

Jag har valt att inte skriva ut i bloggen om varför jag gjorde fostervattensprov, men det var för att fastställa faderskapet redan nu under graviditeten. Då jag blev våldtagen i samband med att jag blev gravid har det inte varit 100% säkert att Jimmy var pappan, så jag pratade med familjerätten som fixade så jag fick göra faderskapstest redan under graviditeten för att kunna få svar redan nu. Att jag valt att inte skriva om det än är för att det är Elias pappa det handlar om och för att en anmälan är gjord och jag vet inte hur det skulle kunna påverka utredningen. Det är så pass känsligt för oss alla, men någon dag kanske jag känner mig redo att dela med mig. :)

http://fames.se/caroline

Jenny och Jon Sjöberg

21 oktober 2013 15:05

Jag minns knappt hur många ultraljud vi fick/tvingades att göra med Ian och vi försökte få reda på könet varenda gång. Men icke då! Jag tyckte att det räckte med överraskningar i samband med graviditeten och förlossning ändå. Nu hade vi ju namnförslag för både pojke och flicka klara sedan långt innan han blev till.
Då är det inte jag som haft dålig koll då, för jag kikar ju in lite då och då hos dig men fick aldrig någon förklaring. Trodde att det kanske var sjukdomsrelaterat. Men det här var ju betydligt mer dramatiskt. Det hade jag verkligen ingen aning om utifrån det jag läst. Då förstår jag att du hamnat i en jättesvår sits. Hoppas att du ändå mår så bra som du kan under graviditeten. Kramar! /Jenny

 
Caroline, 20år och blivande tvåbarnsmamma

Caroline, 20år och blivande tvåbarnsmamma

21 oktober 2013 10:05

Glömde svara på en sak, vi vet inte om det är en Pojke eller flicka, dom försökte kolla vid ultraljudet men h*n låg med benen i vägen så det blir en överraskning. Men jag ska försöka prata med min barnmorska här i bollnäs, dom har ju ultraljudsmaskin där också och se om hon kanske kan försöka kolla :)

http://fames.se/caroline

Jenny och Jon Sjöberg

21 oktober 2013 15:00

En del vill ju inte veta men de som vill veta och inte får kan ju bli besvikna de också.
Hoppas att ni får hjälp om det nu är det ni vill! Kram. /Jenny

 
ihemmetslugn

ihemmetslugn

21 oktober 2013 13:18

Ny tävling på bloggen igen, kanske något som passar denna gång? :)

http://ihemmetslugn.blogspot.se

Jenny och Jon Sjöberg

21 oktober 2013 14:59

Det kanske det är. Kikar in och kollar. :) /Jenny

 
Ingen bild

Linda

22 oktober 2013 15:30

Vad fint! Kul att kunna sy egna kläder (fast till Ian då). Bra hjärngympa också antar jag.

Jenny och Jon Sjöberg

22 oktober 2013 15:40

Och lite hjärngympa behövs vid vår ålder. Nu går det bara utför... ;) /Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 17 april 07:30

  Det här pysslet imponerade faktiskt lite på Lin när vi gjorde det, för det var något som hon inte sett innan. Och vid första kollen på utskriften ser allt huller om buller ut, men efter målning och vikning sker det magiska. För i en vinkel bli...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 16 april 15:30


... och så var det inte mer. Och det var inte bara vädret. Kråkfåglar har varit på det igen. Får väl köpa penséer eller nåt istället då...   ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 16 april 07:00


Nu har Lin börjat om simskolan igen och håller till i stora bassängen, och i helgen var vi i badhuset så hon skulle få träna lite mer. Hela familjen var med och simmade och badlekte, men vi satte även Ian, Isa och Loe på att simma några längder och I...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Måndag 15 april 05:45


Efter förra måndagens plus har jag kämpat hårt den här veckan för jag ville verkligen inte ha två plus på raken. Och det blev det inte heller! Att det skulle bli minus visste jag faktiskt redan när jag gick och la mig igår för jag har aldrig gått u...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Söndag 14 april 15:45


Y E L L O W S T O N E     Jag vet inte exakt hur många avsnitt under hur lång tid man måste avklara för att verkligen bingea en serie, men jag tyckte att jag hyfsat fort tog mig igenom avsnitten som fanns ute, dvs. de fyra första säsongerna ...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards