jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 17 september 2013

Trilogin: Femtio nyanser

Av Jenny och Jon Sjöberg - 17 september 2013 20:15



Ja, nu har jag läst ut den sista boken om Anastasia och Christian. Jag skrev en liten recension när jag läst ut första boken, men efter andra blev det inte av, så nu flyter handlingen i de sista böckerna ihop lite. Jag kastade mig genast på sista boken istället.

Efter Femtio nyanser av honom var jag sugen på att läsa mer för att få reda på hur det skulle gå. Men läsningen av andra boken, Femtio nyanser av mörker, var lite av en transportsträcka - och sex, sex, sex. Det var inte så intressant till slut, även om jag inte kunde hjälpa att vilja läsa vidare ändå.

Jag fann det bakomliggande intressant och blev gripen av Christians tragiska barndom. Förklaringen till allt. 

Språket är inte det bästa, författaren använder en hel del upprepningar. Vet inte hur många gånger jag läste att han morrade, att hon himlade med ögonen och bet sig i läppen, att han skulle bli rasande, hon slagen gul och blå för att inte tala om "tjôtet" om Anas inre gudinna... Men för mig flöt det ändå på ganska bra.

I tredje boken, Femtio nyanser av frihet, fick annat än sex större plats (även om det ofta var med det som det slutade ändå, men det är väl härligt när personer fortfarande blir så otroligt tända på varandra även efter att ha varit tillsammans ett tag). För att inte avslöja något så är dessa saker som inträffar mer spännande och det var den dramatiken som fick mig att läsa så fort jag fick chansen.

Det är inte så illa av en småbarnsförälder att ha läst ut dessa tegelstenar på så kort tid. ;) Böckerna var ändå mellan 530-600 sidor långa. Fast flera av gångerna som jag låg och läste borde jag nog ha sovit istället, men det var roligt att läsa något som jag verkligen ville läsa. Och nu känns det faktiskt lite tomt.


 

Castade för Fifty shades of Grey - the movie. ;)


Det ska bli film av första boken och rollen som Ana gick till Dakota Johnson och den färgstarke Christian ska spelas av Charlie Hunnam. Hur det kommer att fungera återstår att se. Henne har jag inte sett i något, och Charlie Hunnam har jag inte sett i något annat än i rollen som Nathan Maloney i tv-serien Queer as folk, och det var femton år sedan. Och där spelade han en söt kille i tonåren... Ingen karismatisk och lynnig affärsman med femtio nyanser.

Dock är jag tveksam till att jag kommer se filmen, men man ska aldrig säga aldrig. Tills känslan av tomhet försvinner kan jag i alla fall få viss sinnesfrid av att Femtio-serien slutade som den gjorde. /Jenny

 
 
Ingen bild

Ida

18 september 2013 09:53

Rekommenderar att titta på Sons of Anarchy så kommer du förstå att han passar perfekt som Christian Grey :-)

Jenny och Jon Sjöberg

18 september 2013 11:48

Det kanske jag skulle göra! :) Tack för tipset. Fast i slutändan kanske jag är för pryd för att se filmen ändå. Fniss... /Jenny

 
Ingen bild

Ida

20 september 2013 09:37

Ja, det är ju inte utan att man undrar hur de ska göra för att få filmen lite mer "rumsren" :-)

Jenny och Jon Sjöberg

20 september 2013 09:44

De kanske kommer att lämna mycket åt fantasin? Sedan kan jag tänka mig att skådespelarna inte vill visa så mycket av sig själva som det står i boken heller. /Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 28 mars 08:00


Vi var inte snabbast på´t men hade tur ändå för det fanns ägg kvar... Barnen letade kring Högåskyrkan och ganska snabbt hade barnen hittat varsitt fint Bamse-påskägg.    ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 27 mars 17:30

  Med posten kom en hälsning från Påskharen som meddelade att han tänkte ha vägarna förbi senare. Och så blev det! På eftermiddagen fick barnen syn på honom, men då hade han redan hunnit gömma påskäggen i trädgården. Så efter lite meet & greet f...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 17:15

Igår var det Pippi Långstrump-tema på bibblan och särskilt på sagostunden som hölls på ett annat ställe än i det vanliga runda rummet då uppslutningen var så stor. Lin och Sia, som var pippiklädda, gick bland annat tipspromenad innan de satte sig ner...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 12:45


... blev mycket lyckad och det var länge sedan som alla satt kvar så länge och åt middag. Det fanns allt möjligt att välja på i ost- och kexväg, men också lite godis, salta pinnar, sushi, stekt chilihalloumi med mera.   ...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards