jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 11 augusti 2013

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 augusti 2013 22:13

I helgen hade vi tänkt få sockeln på framsidan färdigmålad, men denna planering hade jag visst glömt att ta upp med vädergudarna som tydligen ville annat...

Igår målade jag. När jag började var det fint väder men fick avbryta för det kom en störtskur. Nåja, tänkte jag, det är ju en dag imorgon också.

Men inte heller idag hade jag vädret på min sida och idag gick det ännu värre!

Solen sken och det hade torkat upp och jag började måla men igår satt i alla fall färgen kvar där jag målat (även om jag måste snygga till på några ställen...).

Jag hann måla en del men så drog en åskskur in och blötte ner mig och allt annat och det gick inte att fortsätta. Jäklar vad sur jag var! Tappade verkligen humöret när jag insåg att allt det jag målat blivit förstört. Lugnade mig dock efter en dusch, men det är inte det minsta skoj att se det som man jobbat hårt med gå om intet...

Färgen rann iväg allt eftersom regnet öste ner. Slöseri med tid, färg, ork och jag var inte alls särskilt glad. Tidigare hade jag dessutom insett att dekorationsstenarna som vi köpte igår inte skulle räcka. Inte min husjobbsdag idag alls. /Jenny


På den plana ytan vid räcket hade jag målat klart, men den färgen försvann helt med regnet, på sidan av trappen rann regnet ner och trappen är randig och sedan räckte inte stenarna till för att täcka hela den tänkta ytan. Vissa dagar alltså...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 augusti 2013 22:00

Det är en rätt man inte äter varje dag precis. Inte här i alla fall. Vet inte varför för det är ju faktiskt ganska gott och lätt att göra.


Ian på sin skördetröska/trehjuling.


Jag och Ian drog ut i trädgården med hans "skördetröska" och bärgade lite purjolök och några morötter till matlagningen. Men sedan somnade han och jag fick tillaga rätten själv...

Nu gjorde vi en grön variant och bytte ut skinkan mot vegetariska tärningar á la bacon. Det smakade förstås extra gott med egenodlad purjolök och nykokta färska morötter till. Men allt orkade vi inte äta upp så det blev några matlådor till Jon.

Receptet följdes inte helt slaviskt och originalet finns här och vårt följer nedan (hoppade bland annat över salt för att Ian skulle provsmaka). /Jenny




Makaronilåda

ca 4 portioner


Ingredienser:
4 dl okokta idealmakaroner
Några små egenodlade purjolökar
Smör att steka i
240 gram tärningar á la bacon


Ingredienser till äggstanningen:
4 st ägg
3 dl mjölk
1 krm svartpeppar
2-3 dl riven ost


Gör så här:
Koka makaronerna i 8 minuter. Skölj under tiden purjolöken och hacka den i bitar.

Hetta upp en stekpanna med lite smör och stek purjolöken några minuter.
Låt fuskbaconbitarna steka med purjolöken ett par minuter.
När makaronerna är klara, häll dem i stekpannan och rör om. Häll sedan allt i en smord ugnsform.

Vispa lätt ihop ägg, mjölk, salt och svartpeppar i en liten skål.

Häll detta över makaroniröran i formen. Strö över riven ost.
Grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter i 200 grader tills äggstanningen stelnat och makaronilådan fått guldgul färg.

Servera med kokta morötter.

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards