jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 7 september 2012

40+13

Av Jenny och Jon Sjöberg - 7 september 2012 09:15

  

Här är det tydligen ingen som vill bo... ;)


Man räknas som överburen när man gått över tiden från beräknad förlossning med två veckor och snart är jag där. Då kommer jag i så fall att tillhöra en liten skara på omkring 4 procent. Och tankarna kring detta kommer och går.

VARFÖR KOMMER DEN INTE UT?!

Ibland glömmer jag nästan bort att vi faktiskt väntar barn - och att det kan komma när som helst. Även om det inte alls känns så...

Och ja, det är jobbigt, frustrerande, tungt, irriterande, kämpigt, segt, ömt, stelt, tröttsamt och så vidare. Men det framgår väl ändå? Tanken var ju inte att jag skulle sätta världsrekord i att vara gravid längst tid - det är ju en bebis vi vill ha!

Att gå över tiden kan vara positivt då livmodertappen kan bli mjukare och öppnas mer, och bäckenfogarna mjukas upp ännu lite till, men det finns också risker även om de inte är jättestora.


"Antalet dödfödslar är litet – risken är ungefär 1/3000 graviditeter vid 37 veckor, 3/3000 vid 42 veckor och 6/3000 vid 43 veckor."


Moderkakan har ju sedan en tid börjat åldras. På söndag ska de ta reda på hur det ser ut med näring och syre till bebisen. På nätet finns det massor att läsa om överburenhet och igångsättning. En del tycker att det var bra att bli igångsatta och andra inte, att värkarna kan bli kraftigare, att det ändå kan ta upp till två dygn...

Och är det en jättebebis därinne? Det är också något som de ska uppskatta under undersökningen. En hel del tester kommer alltså att genomföras, och det brukar ta tid.

Givetvis vill jag inte att de stressar fram något, utan är noggranna, men jag gillar inte sjukhus. Sedan tidigare vet vi att jag måste stanna kvar i minst två dygn efter förlossningen eftersom de hittat bakterier när jag var där och då går det till så. Två dygn känns som länge nu, men kanske inte då...?

Om någon sagt till mig att du kommer i framtiden att tillbringa din 30-årsdag på förlossningen för överburenhetskontroll hade jag aldrig trott det.

Men så ser det ut att bli... om inget händer snart förstås. /Jenny

 
 
Ingen bild

Annika

7 september 2012 10:22

Hej Jenny.!!

Läser din blogg fortfarande även att jag har lagt ner min egna blogg.

Men ska dom inte sätta igång dig snart, har dom sagt något datum.
Du ska ju inte behöva gå hur långe som helst övertiden.

Lycka till nu med förlossning & bebis gos.// Kram ifrån Annika i Östergötland. :)

Jenny och Jon Sjöberg

7 september 2012 10:29

Hej, hej! Undrat lite över vart du blivit av...? ;)

Jag har tid på söndag på förlossningen för kontroll så får vi se om de skickar hem mig eller om de sätter igång det hela. Återstår att se om allt ser bra ut eller ej.

Kramar från oss! Ta hand om dig. /Jenny

 
Debbie-Mamma till 2 Prinsar ♥

Debbie-Mamma till 2 Prinsar ♥

8 september 2012 10:59

Det var en envis liten onge du har som inte vill ut;)
När jag fick min första så åkte jag hem dagen efter, när han var 12 timmar gammal. Det ångrade jag sen. Skulle stannat längre. Men jag fick dela rum med en annan kvinna som hela tiden pratade i telefon och jag stod inte ut. Jag sa att amningen fungerade även om den inte gjorde det bara för att få åka hem. Amningen fungerade inte sen och jag var helt vilsen. Hade jag stannat kvar hade jag fått hjälpen jag behövde. Men andra barnet stannade jag två nätter och även där efter kände jag att jag borde stannat lite längre för extra stöd och hjälp men då hade jag en pojk hemma som jag saknade så fruktansvärt mkt. Även fast det inte är det roligaste att ligga på bb (man vill ju bara heeeeem!) men efteråt känns det mycket bättre och man känner sig så mycket säkrare och tryggare.

Hoppas att er lille bebis kommer ut snart.. i morgon kanske?:) och att bbvistelsen inte blir allt för tråkig för dig:)

http://deborapersson.bloggplatsen.se

Jenny och Jon Sjöberg

8 september 2012 11:44

Undrar om vi vågar åka hem med bebisen överhuvudtaget...? Kanske kan kidnappa en barnmorska och ta med? ;)
VAD VET VI OM ATT TA HAND OM ETT BARN EGENTLIGEN?!?!
Det är så mycket som ska fungera och gå bra och bästa hjälpen finns förstås på sjukhuset med personalen. Ska försöka komma ihåg det.
Hoppas att de inte är för stressade med många som ska föda imorgon när vi kommer in så vi får lite tid. Särskilt om det är viktiga beslut som vi måste ta ställning till...
Att inte veta om de kommer att sätta igång det hela eller ej känns lite jobbigt. Fast det viktigaste är ju självklart att allt ser bra ut med bebisen! :) /Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Fredag 19 april 11:30


Nu har något av barnen missat skola det här läsåret på grund av sjukfrånvaro. Efter kyrkgruppen i tisdags kräktes Loe. De hade då varit i badhuset och även om vi misstänkte att det berodde på att han fått i sig klorvatten så kunde vi ju inte vara säk...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 18 april 16:00


Lin och Sia har tillverkat glitterflaskor, ett enkelt men väldigt fascinerande pyssel. I genomskinliga plastflaskor hällde vi olika sorters färgat glitter och diverse småsaker som stjärnor och annat roligt innan vi fyllde upp flaskorna med vatten. Ko...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 17 april 07:30

  Det här pysslet imponerade faktiskt lite på Lin när vi gjorde det, för det var något som hon inte sett innan. Och vid första kollen på utskriften ser allt huller om buller ut, men efter målning och vikning sker det magiska. För i en vinkel bli...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 16 april 15:30


... och så var det inte mer. Och det var inte bara vädret. Kråkfåglar har varit på det igen. Får väl köpa penséer eller nåt istället då...   ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 16 april 07:00


Nu har Lin börjat om simskolan igen och håller till i stora bassängen, och i helgen var vi i badhuset så hon skulle få träna lite mer. Hela familjen var med och simmade och badlekte, men vi satte även Ian, Isa och Loe på att simma några längder och I...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards