jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 12 juli 2012

Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 juli 2012 18:30

Den här dagen blev mycket tuff och har satt spår för resten av livet. På förmiddagen hade vi tid på MVC och Jon skulle följa med, sedan skulle vi åka tillbaka till Karlsborg tillsammans med Johan för att äta thaibuffé. Så blev det inte.

Jon ringde vid tiotiden men samtalet bröts och när han kom hem stod han i hallen och såg alldeles förstörd ut. På hemvägen hade han blivit vittne till efterspelet av en trafikolycka mellan en husbil och en flicka på cykel. Av hänsyn till de inblandade vill vi inte gå in närmare på det här, men givetvis är det fruktansvärt.


Johan blev istället blixtinkallad som chaufför till barnmorskan och han fick sitta i väntrummet med Jon medan jag gick in. För jag ville inte att Jon skulle vara ensam.

Och hos barnmorskan gick det ju som vanligt på mina så kallade rutinbesök - illa. Alltid ska det vara något. Blodtrycket var okej, 120/68, sf-måttet 33 och sockerprovet från förra gången tyckte jag hon sa låg på 5,4, bra var det i alla fall.



Men så till hjärtslagen. Den här gången bad jag om att få hjärtljuden kollade innan de började klämma på magen för att undersöka hur bebisen låg, men inte heller det hjälpte. 168 slag fick hon det till. Barnmorskan förstod att det här är något som jag oroat mig en del för. Hon lugnade mig i alla fall när det gällde att den varit så aktiv för det hade hon aldrig hört skulle vara dåligt.

Däremot fick jag sitta ned i väntrummet medan hon ringde in till sjukhuset i Skövde för att rådfråga om de höga hjärtslagen - och vips så hade jag en tid på antenatalavdelningen mindre än två timmar senare.



Istället för Karlsborg blev det att åka iväg till Skövde och bli undersökt. CTG igen, och i en hel timme höll maskinen på att mäta för den avgjorde själv hur mycket information den behövde. Jag skulle också själv trycka på en knapp när jag kände av fosterrörelser. Det var mest aktivitet från bebisens huvud nedåt mitt bäcken som jag kände, inte alls de vanliga sparkarna.



Det var riktigt jobbigt att ligga där på rygg så länge. Svettades, kallsvettades, kände av ryggen och den där yrsel och illamående-ådran klämdes åt flera gånger. Minns inte ens när jag låg på rygg så länge sist...

Först såg kurvan stabil ut, men sedan drog den iväg med flera höga toppar, men barnmorskan berättade att det såg bra ut ändå.



En överläkare tittade på utskriften samt utförde ett ultraljud och även där såg allt bra ut. Vilken lättnad! Det är bara att inse att den här bebisen är lite mer aktiv och har högre hjärtslag, för i övrigt hittade de inte något fel och vi fick åka hem. Nu ska det skrivas in i min journal att hjärtslagen är lite högre än normalt - fast normalt ändå.

Det här blev verkligen en dag med stora påfrestningar psykiskt och fysiskt. Energin bara rann iväg och McDonald's-maten efteråt täckte ju föga upp. Nu ska vi vila lite, så får vi se om vi orkar iväg till Hjo eller ej. Att få något annat att tänka på kanske inte vore så dumt, fast vila vore ju inte heller fel... /Jenny


Stort tack till Johan som ställde upp och var ett stort stöd under dessa påfrestande timmar.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 juli 2012 18:15

Att arrangera tävlingar på bloggen är inte alltid det lättaste, inte heller att vinna dem... Jag hade den stora turen att kamma hem goodiebagen hos Beatrice - mamma till skrutten Robin i en tävling för en tid sedan.

Nu vill jag rikta ett stort tack till Beatrice och alla fina sponsorer som ställde upp. Hela goodiebagen är levererad och jag är supernöjd med innehållet. Har det inte redan kommit till användning så kommer det att göra! /Jenny

Tusen tack för den fantastiska goodiebagvinsten!

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards