jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 24 maj 2012

Av Jenny och Jon Sjöberg - 24 maj 2012 19:45

Oj då, 16 stycken mössor blev det!


Den galna hattmatterskan har hållit sig sysselsatt och nu är allt tyg slut. Inte för att det var mer än en meter (dubbelt) av varje tygmönster från början men det räckte till en hel del. 

Det råkade blir 16 mössor i olika storlekar... Men det var en så skoj sysselsättning när jag väl fått lite kläm på det. Fast de kanske inte är så jättesnyggt sydda alla gånger. Det blev också ett molnhårband till mig.


Och så fort det blir lite svalare väder igen kommer Nalle att få på sig den snyggaste accessoraren någonsin: en svampscarf!


Kanske är det någon som är intresserad av hur jag gjorde när jag sydde mössorna....? Tyvärr kan jag inte hjälpa till med lämpliga storlekar för jag hade ont om både barn och vuxna här att testa på så jag chansade lite. Och säkert finns det en massa fler bra mönster the google way... Men så här gjorde jag:

   

Först klippte jag ut den här formen i dubbelt tyg, avigsidorna mot varandra. Jag märkte ut var mitten var både upp- och nedtill innan jag hittade någon slags söm som jag sydde två varv med. Efter det klippte jag upp ett V på ena sidan och på den andra ett mindre hål för att kunna vränga mössan igenom.

 

Jag vek de osydda uppklippta sidorna upptill mot varandra och sydde tvärsöver några gånger. Det här blir sedan toppen på mössan.

 

När det är gjort var det bara att vränga mössan genom det lilla hålet och sedan sy igen det lite snyggt. Sedan gömde jag in det igensydda hålet i mössan som samtidigt får dubbelt tyg - och är färdig!

Efter det återstår bara frågan vad man gör med 16 mössor... mitt i sommaren... som man inte vet passar någon... ;) /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 24 maj 2012 17:30

Jag dövade lite trisstess med att göra en beställning från CDON. Beställde till babyn förstås - shopping som är jättekul just nu. Napphållare med figur från Barbapapa, en barnvagnsleksak med Tummen och Dockis och ett barnvagnsparasoll följde också med i bara farten. Nu känns det genaste bättre! :) /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 24 maj 2012 09:30

What to expect har premiär den 25 maj och filmen handlar om fem olika par som ska/vill bli föräldrar. Vi har inte varit på bio på en evighet men den här filmen kanske kan vara värd ett besök. Det verkar i alla fall vara en film som vi är målgruppen för just nu. Men bättre trailar har gjorts:

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards