jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 14 maj 2012

En massa prover senare...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 14 maj 2012 09:30

Det var ju inte tänkt att vi skulle komma hit förrän om över tre månader...


Helt utan förvarning så kräktes jag igår. Jag hade legat och vilat och kände mig inte illamående men jag kräktes ordentligt. Detta fick mig att ringa till förlossningen och nu ville de att jag skulle komma. Vid kvart i tre kom vi dit, och fem timmar senare blev jag "utsläppt". Hade ju hoppats att vårt första besök där skulle bli när det var dags för babyn att komma. Men återigen blev det en förhandstitt, förra gången på ultraljudet efter blödningen och nu på babyns hjärtslag.

Blodtryck, CTG, urinprov, puls, feber, ultraljud, blodtryck igen, puls igen, feber igen, blodprov, det lyssnades på lungor bak och fram, klämdes och bankades - ja, jag fick en väldigt grundlig vård. Men det mesta var ändå bra. Förutom att jag "läckte" äggvita i urinen för det var inte bra och att sänkan låg på 32, skulle ligga på 5, tror jag doktorn sa. Blodtrycket låg på 110/70, babyns hjärtslag var bra, min puls okej, men jag hade fortfarande lite feber.

Babyns hjärtljud lät inte alls som jag förväntat mig - men det var storslaget!


Och när jag låg med CTG:en höll jag på att svimma. Det började brusa i öronen på mig och jag blev tvungen att resa mig upp för att kräkas galla. Kan ha varit livmodern som tryckte på något blodkärl kanske, fast detta har aldrig hänt förut men att ha de där mätarna faststpända runt magen var inte bekvämt eftersom det fortfarande gjorde ont och de skulle jag ligga med i 20-30 min.


Det kändes lite märkligt att ligga i ett förlossningsrum...


Det dröjde innan doktorn kom för hon var på operation men hon började nästan direkt prata om att hålla mig kvar för observation. Och det ville jag inte alls och tittade vädjande på barnmorskan. Givetvis hade jag stannat om det var nödvändigt men att vänta där över natt när de proverna som var tagna ändå kommit tillbaka kändes lite onödigt. (Jag är inte alls särskilt förtjust i sjukhus.) Något prov är iväg på odling, men det skulle dröja några dagar.

Så någon exakt diagnos fick jag inte, men något stod inte rätt till. UVI var inte tydlig och bankandena i rygg för njurbäckeninflammation kändes inte alls som jag antar att det skulle kännas. De pratade om havandeskapsförgiftning, något som kallades HELLP men som sagt jag vet inte vad som är fel. Nu på morgonen låg febern på 37,5 så något jobbar väl kroppen med.

Att ta blodprov på mig är inte det lättaste.

Men barnmorskan lyckades på första, fast efteråt ser det inte så fint ut...


Efter att blodprov tagits och barnmorskan en extra gång frågat doktorn om jag behövde stanna kvar, vilket hon tyckte, fick vi ett rum. Det fanns en säng till Jon också men vi hade ju Nalle i bilen, jag hade ju inte alls räknat med att bli kvar där. Men svaren på blodproven kom och barnmorskan kom med en annan doktor som ansåg att jag överlag mådde bra ändå och kunde få åka hem. Men jag fick lova att ringa under natten så fort det blev värre. Det blev det inte och det var så skönt att få sova i egen säng, även om jag inte fått klart för mig vad det är som spökar...


Men det viktiga är att bebisen mår bra och nu till lyssnandet av hjärtljuden. Barnmorskan hade knappt fått CTG:en på plats innan hon sa att det var en "livlig krabat" därinne. Det kändes skönt att höra, för visst hade jag oroat mig för att allt inte stod rätt till med baby I. Babyns hjärtljud lät ordentligt och det hördes ett skrapande ljud när den rörde på sig där inne. Givetvis kunde vi inte hålla oss ifrån att spela in en liten snutt på denna fantastiska upplevelse. /Jenny

 

Ja, så här låter vår babys hjärtslag och rörelser inne i magen. Siffran till vänster är hjärtslagen och siffran till höger läser av värkarna vid sammandragningar - inte aktuellt riktigt än. Men jag blir ju lite nyfiken på hur högt den siffran kan stiga...? Det var otroligt att få höra bebisen där inne, men det kändes overkligt. Och under mätningen var den inte lugn en stund - den showade friskt där inne!

 
 
Ingen bild

Lina

14 maj 2012 10:32

Här är man lite slöare med internet ett par dagar och då händer det minsann massor! Jag är i alla fall så glad att höra att lilla Baby I mår bra där inne och att du inte blivit sämre under natten. Och så ber vi för att äggvita och feber ska ge med sig!

Jenny och Jon Sjöberg

14 maj 2012 11:07

Ja, den här helgen blev inte som jag tänkt mig...
Jag känner mig trött och lite seg i kroppen, och ska ta det lugnt idag. Riktigt lättad över att det "bara" är jag som drabbats och inte bebisen.
Min lilla teori är att bebisen och livmodern tryckt uppåt bröstkorgen ordentligt och jag har spänt mig och fått något krångel med ryggen som ger feber. Men vad vet jag. Och det låter i alla fall bättre än fel på lever osv. /Jenny

 
ihemmetslugn

ihemmetslugn

14 maj 2012 10:59

Siffran som mäter av sammandragningarna kan bli tresiffrig, man mäter inte riktigt exakt efter den siffran då mycket beror på hur hårt man sätter resåren runt magen, hur pass "rätt" själva dosan sitter på magen osv.
Siffran mäter hur pass lång en värk/sammandragning är samt hur regelbundna dom är.
En mycket bra bedövad kvinna kanske inte alltid känner sina egna värkar och då är det bra för personalen att kunna se hur siffran stiger och hur länge den håller i sig (annars är det bara att lyssna på kvinnans andetag och titta på sättet hon beter sig på).

http://ihemmetslugn.blogspot.com

Jenny och Jon Sjöberg

14 maj 2012 11:13

Mätningen började på 56 tror jag men det var väl innan den ställt in sig ordentligt för sedan sjönk den och låg still runt 20. Några känningar i nedre delen av magen har det ju inte varit utan mer högre upp men det var ju bra att de kollade upp det också.
Tresiffrigt låter ju.... hmm... intressant... :) /Jenny

 
Ingen bild

Camilla

14 maj 2012 11:06

Skönt att det inte var något alarmerande..

Ingen "hint" om vad det var för (modell) på bäbis I ???

Ha det gott!
Camilla

Jenny och Jon Sjöberg

14 maj 2012 11:10

Nej, ingen "hint". Ultraljudet såg vi knappt alls för det utfördes av en mycket bestämd doktor som inte visade oss något. Hon sa något om att moderkakan i alla fall låg bra. Det kändes inte alls som läge att fråga heller... Någonstans har jag ju hört att om hjärtslagen ligger över 140 är det mer troligt att det är en flicka men det kanske är en myt. Kramar! /Jenny

 
Lotta

Lotta

14 maj 2012 13:04

Skönt att bebis verkar må fint iaf! Hoppas att du själv mår bättre oxå snart, Jenny.

Det dröjer ju inte alltför länge innan ni ligger där inne på "riktigt" ;)

Ha det bra idag o ta det lugnt. Här blåser det så jag är glad att mina många kilon håller mig stadigt på marken kan jag säga ;)

Kram!

http://www.esmeralda71.blogg.se

Jenny och Jon Sjöberg

14 maj 2012 13:13

Verkligen skönt att vad det nu är inte påverkar babyn, men jag känner mig inte helt i form än. Men jag tar det lugnt. :)
Den här gången får jag vara glad att jag fick komma därifrån själv, nästa gång hoppas vi på att det blir med bebisen.
Det blåser friskt här också men inget regn i alla fall - tur det!
Ska vila vidare... /Jenny

 
Caroline Andersson - 18år och mamma till Elias

Caroline Andersson - 18år och mamma till Elias

14 maj 2012 16:31

Hoppas det löser sig!

Tänkte tipsa er om att jag startat en ny tävling i bloggen där man kan vinna ett presentkort på sovtex.se finns jätte mycket fint till bebis! :)

http://caroliinea.bloggplatsen.se/2012/05/14/7917761-tavla-om-ett-presentkort-400kr-pa-sovtex-avslutas-31-5/

http://caroliinea.bloggplatsen.se

Jenny och Jon Sjöberg

14 maj 2012 16:59

Ja, det hoppas vi också - och helst NU! Är inte van vid att vara så här "utslagen".

Tävlingen låter spännande - kikar in. /Jenny

 
Malin

Malin

14 maj 2012 16:57

Åh vad magiskt att få höra, fick en rysning igenom kroppen,tänk vad fantastiskt att du har en liten människa där in magen :)
Tack för att ni delar med er!
Kram

http://starchild88.bloggplatsen.se

Jenny och Jon Sjöberg

14 maj 2012 17:00

Det här var ju helt klart det bästa med hela besöket, även om det inte var tänkt att vi skulle få lyssna på hjärtslagen förrän på rutinbesöket imorgon. Fast lättnaden över att allt stod rätt till med bebisen var enorm.
Låter det inte lite som en anka...? ;) Kramar! /Jenny

 
Heidi

Heidi

14 maj 2012 18:36

Usch va trist med allt detta! Men skönt att allt verkar bra med liten!! Skulle det inte kunna vara en rejäl infektion du har i kroppen tro? En penicillinkur så är det *hokuspokusfiliokus* borta! ;) Håller tummarna för er att allt ska gå fint nu och att du ska pigga på dig! =) Kram

http://livetenligtheidi.blogg.se

Jenny och Jon Sjöberg

14 maj 2012 18:53

Jag frågade om jag inte skulle få någon antibiotikakur men jag fick ingenting. Det pratades om det först men när de inte säkert hittade felet blev det inget med det.

Imorgon ska jag be att få en ny sänka tagen på Vårdcentralen i samband med v-25-besöket. Hoppas det sjunkit då och att äggvitan i urinen är borta. Men när jag lämnade in provet igår såg det mörkt och grumligt ut och det såg misstänkt likadant ut idag...

Hade ju varit skönt att veta vad det beror på men ha ont kan jag lika gärna ha här hemma. Tack för omtanken! /Jenny

 
Lotta

Lotta

15 maj 2012 17:53

Inga inlägg idag...hoppas att allt är bra med er.

Tittar in senare igen då ;)

Kram!

http://www.esmeralda71.blogg.se

Jenny och Jon Sjöberg

15 maj 2012 17:55

Roligt att du kikar in och kollar läget. :)

Varit lite si och så med bloggandet idag för jag har mått just lite si och så...
Men nu har vi kött på benen till dagens inlägg för vi är just hemkomna från barnmorskan. Kramar! /Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 28 mars 08:00


Vi var inte snabbast på´t men hade tur ändå för det fanns ägg kvar... Barnen letade kring Högåskyrkan och ganska snabbt hade barnen hittat varsitt fint Bamse-påskägg.    ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 27 mars 17:30

  Med posten kom en hälsning från Påskharen som meddelade att han tänkte ha vägarna förbi senare. Och så blev det! På eftermiddagen fick barnen syn på honom, men då hade han redan hunnit gömma påskäggen i trädgården. Så efter lite meet & greet f...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 17:15

Igår var det Pippi Långstrump-tema på bibblan och särskilt på sagostunden som hölls på ett annat ställe än i det vanliga runda rummet då uppslutningen var så stor. Lin och Sia, som var pippiklädda, gick bland annat tipspromenad innan de satte sig ner...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 12:45


... blev mycket lyckad och det var länge sedan som alla satt kvar så länge och åt middag. Det fanns allt möjligt att välja på i ost- och kexväg, men också lite godis, salta pinnar, sushi, stekt chilihalloumi med mera.   ...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards