jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 7 maj 2012

När har vi bf egentligen...?

Av Jenny och Jon Sjöberg - 7 maj 2012 18:30

Huvudsaken är ju förstås att det är en bebis i magen men ända sedan det positiva graviditetstestet har vi varit förbryllade över vilken vecka vi är i egentligen. Trodde att ultraljudet skulle faställa exakt men vi får inte ihop det heller.


Utgår vi ifrån första dagen i senaste menstrautionen ser det ut så här. Och det här stämmer inte alls för menscykeln är mer oregelbunden än standard 28 dagar. Då skulle vi ha bebis ungefär en månad tidigare.

BF 31 juli 2012.


Utgår vi ifrån det beräknade förlossningsdatumet som vi fick på ultraljudet (vilket vi också till stor del ändå gör) så ser det ut så här. Men även där sa barnmorskan att det kunde diffa på några dagar.

BF 25 augusti 2012.


Men här får vi inte ihop det med vårt sexliv heller för då skulle barnet blivit till den 4 december. Ägglossningstesten visade positiva resultat den 27, 28 och 29 november. Och kunde indikera på att ägg skulle släppas inom 24-48 timmar efteråt. Om vi då utgår ifrån sista möjliga dagen, även om det verkar lite långsökt, skulle det bli den 1 december. Fast det datumet för befruktning stämmer bättre med den 29 november enligt testen. Då ser det ut så här.

BF 22 augusti 2012.


Med den 29 november som datum för då ägg och spermie skulle ha träffats får vi ännu ett datum.

BF 20 augusti 2012.


Och som om det inte vore nog med det, uppfattade vi att vi skulle på nästa besök hos barnmorskan i vecka 25. Alltså nu enligt i alla fall två, tre uträkningar. Men vi blev inbokade i nästa vecka för när hon räknade nämnde hon något om att vecka 25 börjar på söndag. Fast hon kanske räknar att man ska dit när 25 veckor gått...?

Någon gång kommer ju babyn att komma ut och det ska förstås bli spännande när. För vem vill inte ha gigantisk gravidmage länge under den heta sommaren? Men jag vill ju inte riskera att bli överburen för det kan vara farligt. 

Jon gissar på den 25 augusti medan jag tror på den 21:a (Jons namnsdag), men säkert kommer jag att gå (långt...) över tiden. Tror jag läst att bara 2% av bebisarna levereras på utsatt dag.

Vid nästa besök på MVC ska vi i alla fall ta upp det här. Har era bf:ar stämt...? /Jenny  

 
 
ihemmetslugn

ihemmetslugn

7 maj 2012 19:02

Ja du =) Bra fråga det där!
Förstår att det känns väldigt förvirrat, det är väldigt sällan som bebisen kommer exakt på bf dagen. Det händer men det är inte så ofta.

"Vi" godkände bara 14 dagars övertid och hade då koll på både mamman och barnet en gång/vecka samt att det fanns barnmorskor som rådde till färdknäppar, gå i trappor, promenader osv.

Hoppas att ni kan få ordning på det vid nästa MVC besök.
Kramar :)

http://ihemmetslugn.blogspot.com

Jenny och Jon Sjöberg

7 maj 2012 19:20

Det är ju inte så många dagar som skiljer men vill ju inte att det ska dra ut på det mer än nödvändigt, i alla fall inte om bebisen är "färdig".

Det är ju lite skillnad på den 31 juli och på 25 augusti, men ultraljudet måste ju ha mer rätt och jag vet ju att menscykeln är väldigt oregelbunden.

Jag har hunnit samla på mig en del frågor som jag ska ta upp... /Jenny

 
ihemmetslugn

ihemmetslugn

7 maj 2012 19:26

Är man väldigt osäker så kan man göra ett ultaljud för att mäta bebisen och försöka beräkna bf på nytt.
Ultraljudet är det som räknas som mest säkert

http://ihemmetslugn.blogspot.com

Jenny och Jon Sjöberg

7 maj 2012 19:29

Vi får väl se vad barnmorskan säger när hon får reda på hur rörigt det är. Det kanske blir leverans tidigare, vem vet...? /Jenny

 
Caroline Andersson - 18år och mamma till Elias

Caroline Andersson - 18år och mamma till Elias

7 maj 2012 21:24

Enligt mina beräkningar skulle Elias komma 111111 och enligt ul 111113, Elias tittade ut 111118 :)

http://caroliinea.bloggplatsen.se

Jenny och Jon Sjöberg

7 maj 2012 21:46

Där rörde det sig om några dagar efter då, vilket verkar vara vanligt bland förstföderskor.
Det är väl svårt även på ul att säga exakt men där skiljde det ju bara två dagar på din och barnmorskans beräkning.
Var du på mvc-besök i vecka 26 eller vecka 25+? /Jenny

 
Lotta

Lotta

7 maj 2012 21:29

För mig har det stämt hyfsat bra de flesta gångerna :)
Alla tjejerna utom Emma är födda på utsatt datum eller precis därikring. Anthon o Albin är födda två veckor innan bf och Emma en vecka efter.

Vi har ju bf 19 juli nu men jag skulle tippa kring 15e....det blir när det blir ;)

http://www.esmeralda71.blogg.se

Jenny och Jon Sjöberg

7 maj 2012 22:03

Så roligt att det stämt så ofta för dig!

Jag hoppas att det inte drar ut för mycket på tiden för sista tiden verkar inte vara så njutfull hos en del...

Två veckor före och två veckor efter verkar vara normalt men jag vill inte att det ska ta längre tid och jag hoppas ju att de har någorlunda koll på hur långt gången som jag kan vara.

Förresten... Var du på mvc-besök i vecka 26 eller vecka 25+? /Jenny

 
Lotta

Lotta

8 maj 2012 09:02

Jag var där när jag var i v 24...andra besöket, tredje var i v 29 och ett fjärde besök är inbokat i v 34.
Så jag tycker att det är rätt glest mellan besöken faktiskt.
När jag väntade de större hade jag säkert tjugo besök för det var "normalt" då...men nu följer jag enligt min Bm det "normala" som gäller nu.

Jag skulle tippa på att jag får komma i v 38 o 40 sen, blir nog inte fler besök än så, tyvärr. Om det inte skulle bli nån avvikelse eller så iofs.

Hade jag varit förstföderska hade jag iaf krävt fler besök. Nu vet jag ju iaf ungefär vad som komma skall ;) Borde veta iaf ;)

http://www.esmeralda71.blogg.se

Jenny och Jon Sjöberg

8 maj 2012 09:13

Jag har inte varit där sedan i slutet av januari tror jag det var. Så det känns verkligen som ett tag sedan! En del har ju hunnit hända och funderingarna har inte blivit färre...

Det går ju att ringa till dem men det känns ändå lite som att jag ringer och stör när jag bara har någon enstaka fråga. (De har ju det det där återuppringningssystemet och inte sitta snällt och vänta i kö...)

Jag hör väl av mig till dig istället. ;)

Till det kommande besöket tar jag med hela listan och vi har en eftermiddagstid så vi får väl se om vi blir "utslängda" vid stängningsdags eller ej. Skulle ju ta blodprov igen också...

Om du var där i vecka 24, verkar det då inte som om jag borde blivit inbokad den här veckan...? Om man räknar på bf som vi fick på ul är jag ju i 24+3 eller nåt nu.

Vi kanske blir inbokade på alla våra kommande besök då också och det blir väl i samma takt som du då. Hoppas att de inte går på semester... ;) /Jenny

 
Ingen bild

Lina

8 maj 2012 09:23

Med tanke på att jag hittills i alla fall har en väldigt jämn cykel har jag kunnat säga nästan på dagen när det har blivit barn och därmed också när dem ska komma. Med nummer 1 sa jag att barnet skulle komma den 8 november på egen beräkning, bvc höll med och ul sa 10. Det blev dock den 23, nästan två veckor över tiden.

Med nummer 2 beräknades jag först till den 16 maj, efter Ul till den 20 maj och fick jackpot den 28, en vecka över tiden.

Jag har alltid räknat från rul då dem säger att det är mest exakt men samtidigt så undrar man ju ibland. Den där vetenskapen är tydligen inte alltid så enkel.

Men som någon sa i kommentarerna ovan, det är en ganska liten del som föder på bf. 3% tror jag. Så man kan aldrig så noga veta ; ) Jag förstår dock väl att ni LÄNGTAR!

Jenny och Jon Sjöberg

8 maj 2012 09:49

Enligt ul skulle vi blivit gravida ungefär den 4 december men då hade ägglossningstestet slutat visa positivt för flera dagar sedan (sista plusdagen var 29:e november).

Men i så fall är det ju bara några dagar det rör sig om, men jag blir inte förvånad om babyn kommer tidigare.

Det var jag som hittade någon statistik där de kommit fram till att bara 2% föder på beräknad dag.

Om det inte är någon fara för babyn får den ju gärna komma till oss tidigare. :) Just nu är vi inne i en lite långsam period där det inte händer så mycket. Ser fram emot att få lyssna på hjärtslagen om en vecka! /Jenny

 
Annika

Annika

8 maj 2012 21:35

Babyn kommer när den kommer, det märks. :)

Jag själv har fått alla mina barn i vecka 38, alltså 2 veckor innan.
Så var inte så säker på att du kommer gå över tid, det kan komma innan också.

All lycka till nu på färden, att allt ska gå bra.

KramKram ifrån mig

http://imittenavmittliv.bloggplatsen.se

Jenny och Jon Sjöberg

8 maj 2012 21:46

Det här med tålamod och att vänta är inte riktigt min grej, speciellt inte när det är något så roligt som ska ske.

Idag har magen gjort ett nytt växtskutt och stramat ordentligt...

Ju kortare tid jag behöver gå med tjockmage under en het sommar desto bättre. ;) /Jenny

 
Ingen bild

Camilla

8 maj 2012 23:07

Mina döttrar kom med besked båda två... Den första kom dagen efter att jag hade varit till Primärvårdsjouren med ond rygg... Läkaren tog mig på axeln å sa: - Du är gravid... Jahaa.. Vad tänker man då??? Fick sova över på förlossningen för det var beräknad igångsättning dagen efter... En flicka ~Victoria~ föddes kl 18:53, 3565 gram och 51 cm lång...

Den andra flickan var lite mer planerad... Fick lite värkar vid 01:00 på natten den 11 nov 1992 och kvällen efter kl 18:44, 4135 gram och 54 cm lång föddes ~Fanny~ 12 dagar för tidigt...

Å nu har jag fått uppleva att vara med när mitt barnbarn föddes... På fredag fyller ~Minella~ 1 år...

Slutet gott, allting gott!

Jenny och Jon Sjöberg

9 maj 2012 08:51

Det blev två oväntade förlossningar på varsitt sätt, även om den första tar priset... Hade velat sett ditt ansiktsuttryck hos läkaren!

Minella är ett jättefint namn som jag inte vet om jag hört förut. :)

Hoppas att du får en fin dag! Här har regnet nåt oss... :( /Jenny

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Torsdag 28 mars 08:00


Vi var inte snabbast på´t men hade tur ändå för det fanns ägg kvar... Barnen letade kring Högåskyrkan och ganska snabbt hade barnen hittat varsitt fint Bamse-påskägg.    ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 27 mars 17:30

  Med posten kom en hälsning från Påskharen som meddelade att han tänkte ha vägarna förbi senare. Och så blev det! På eftermiddagen fick barnen syn på honom, men då hade han redan hunnit gömma påskäggen i trädgården. Så efter lite meet & greet f...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 17:15

Igår var det Pippi Långstrump-tema på bibblan och särskilt på sagostunden som hölls på ett annat ställe än i det vanliga runda rummet då uppslutningen var så stor. Lin och Sia, som var pippiklädda, gick bland annat tipspromenad innan de satte sig ner...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 26 mars 12:45


... blev mycket lyckad och det var länge sedan som alla satt kvar så länge och åt middag. Det fanns allt möjligt att välja på i ost- och kexväg, men också lite godis, salta pinnar, sushi, stekt chilihalloumi med mera.   ...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards