jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under juni 2011

Av Jenny och Jon Sjöberg - 10 juni 2011 14:00

Västkusten var verkligen inte "bästkusten" igår, när jobbet och jag gjorde en utflykt till Göteborg och Liseberg. Regn och rusk, med SMHI-löfte om åska. Skulle man våga sig upp i AtmosFear och agera åskledare...?

Framme i Kålleåada-stan var folket hungrigt, delades upp i mindre matletargrupper och spriddes som agnar för vinden. Mitt lilla sällskap hade en "inföding" som guidade oss till restaurang Spice, där vi åt god och kryddstark thailändsk mat.

Idag hade jag ingen bruten fot som hindrade mig från att åka årets nya attraktion - AtmosFear! Fritt fall från 146 meters höjd i tre sekunder och 110 km i timmen, med 4 G i inbromsningskraft. De' ni! Jag åkte två gånger...

 

Åkaj, alla goa gubbar, häng med nu: Även om premiärturen i AtmosFear blev uppskjuten, sköt jag inte upp Uppskjutet. Tvärtom sköt det upp mig, på en gång, och Höjdskräcken gav mig inte höjdskräck när man redan varit uppe i det blå...

Jag måste ha fått gunga alldeles för lite när jag var mindre, för Uppswinget är en av mina absoluta favoriter på Liseberg. Och hur högt man än får upp en vanlig gunga i luften, är det blaha-blaha i jämförelse med Uppswinget. Oj, vad det hissnar och killar i magen!

 

 

Jag kramade verkligen ut det jag kunde ur mitt åkpass. Åkte Pariserhjulet, Lisebergsbanan, Balder, SpinRock, Kanonen, Slänggungorna...

 

... och givetvis FlumeRide! (Jag köpte inte bilden på mig själv, förresten...)

  

Trots att det bara är början på juni, kändes det som att hamna på Oktoberfest när gänget och jag slog oss ned på Tyrolen. Skönt att ladda med lite mat och dryck efter allt åkande.

Jag beställde en gulaschsoppa (trodde att det var typiskt ungerskt, men...), och en sejdel "Coca-Cola" som det nog i sanningens namn inte var så mycket Coca i. Men soppan var god, och på scenen underhöll ett ompa-ompa-band med österrikiska tongångar.

 

Sedan gav jag lyckohjulen en chans, men lyckligast blev nog de som räknade mina felplacerade pengar. Jag blev inte "so kla", trots att det fanns så mycket choklad...

 

Så till gårdagens överraskning: Hanghai! Jag var tveksam till den, för jag gillar inte åkattraktioner som snurrar runt för mycket. Jag blir till och med åksjuk av Kaninresan. På allvar.

Och Hanghai påminde om en annan grej som Liseberg hade stående på samma plats, en grej som jag blev rejält illamående av. Meen... jag var tvungen prova ändå. Och blev positivt överraskad! Det kittlades lite i magen och fladdrade i håret (eller skulle ha gjort det om jag hade haft något), så det blev två åk där med.

  

Framåt kvällen försvann regnmolnen och den långa hemfärden bjöd på en riktigt vacker solnedgång. Ett fint avslut på en händelserik dag. /Jon



PS. Här är en liten "bonusbild" till Jenny, som ju bara ääälskar clowner...

Av Jenny och Jon Sjöberg - 10 juni 2011 13:05


Hundens 11 budord


  • Mitt liv varar bara ca 10-15 år. Skild från dig betyder sorg för mig, tänk på det när du skaffar mig.
  • Ge mig tid att förstå vad det är du begär av mig.
  • Gör mig tillitsfull, ty du är mitt hela liv.
  • Var inte arg på mig för länge åt gången och spärra in mig som straff.
  • Du har ditt arbete, dina vänner och nöjen, jag har bara dig.
  • Tala till mig även om jag inte förstår dina ord för din stämma översätter allt.
  • Vet att jag aldrig glömmer hur man är mot mig, snäll som dum.
  • När du slår mig, tänk då på att mina tänder med lätthet kan krossa din hand men jag använder aldrig min makt.
  • När du blir irriterad på mig för att du själv har bråttom, tänk då på att jag kanske har ont i magen, kanske låg för länge i solen eller bara är trött och ledsen på allt.
  • Ge dig tid med mig när jag blir gammal, ty även du blir gammal en dag.
  • Var hos mig när jag har det svårt, ty allt blir lättare för mig om jag har dig.

Jag älskar dig!

KRAM FRÅN DIN HUND!


 

 

Lagen om terrierns äganderätt


§1. Om jag tycker om det så är det Mitt
§2. Om jag har det i munnen så är det Mitt
§3. Om jag kan ta det ifrån dig så är det Mitt
§4. Om jag hade det förut så är det Mitt
§5. Om det är Mitt så kan det aldrig vara Ditt på något sätt
§6. Om jag tuggar sönder det så är alla bitar Mina
§7. Om det ser ut som Mitt så är det Mitt
§8. Om jag såg det först så är det Mitt
§9. Om du leker med något och lägger ifrån dig det så är det automatiskt Mitt
§10.Om det är trasigt eller tråkigt så är det Ditt

Av Jenny och Jon Sjöberg - 10 juni 2011 12:37

Idag har Nalle varit hos veterinären och på frågan hur han mådde kunde för vi för ovanlighetens skull svara att allt var okej. Så okej som det kan vara i Nalles fall... Han äter bra och medicineringen fungerar så vi är nöjda.

Men vad gjorde vi då hos veterinären? Jo, idag gällde besöket en ny hormonspruta för att hans prostata inte ska bli förstorad igen. Nalles hormoner arbetar emot honom och förstorar prostatan, och han behöver en spruta då och då med hormoner för att förhindra att det sker. Nu hoppas vi att vi slipper se veterinären på ett halvår!

  

Nalle var jätteduktig och reagerade inte alls när han fick sprutan. Besöket tog inte lång tid men 350 kr kostade det...

Vi rastade honom ordentligt i Karlsborg före veterinärtiden för att han skulle vara lite trött. En promenade utmed Vättern blev det och jag passade på att spela lite harpa. Mycket spännande att titta på för både två- och fyrfotingar. På en trädstam vid strandkanten hittade vi denna vackra text:

  

"Det är insikten som räknas, inte utsikten" - mycket djupt. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 9 juni 2011 18:52

Här kommer ett superintressant inlägg om.... dadadadaaaa: vädret! Men faktiskt, vad har vädergudarna för sig nuförtiden? Dagen började med att härlig värme slösades bort. Runt 25 grader - men ingen sol. Så himla onödigt!

Nåja, då regnade det i alla fall inte och jag hittade fina prästkragar i dikeskanten. Känns som om allt växtliv ligger flera dagar före sin tid. I lokaltidningen stod det idag att läsa om en kvinna som hittat kantareller. Kantareller! Redan!

 

På eftermiddagen rullade det omtalade åskvädret in. Det kom några ordentliga störtskurar och åskan mullrade. För säkerhets skull drog jag ur telefon, dator med mera. Nalle är inte det minsta rädd för åskan, skönt det. Och kanske slipper studenterna regn i morgon nu... Jag hade förväntat mig ett värre oväder, men är självklart glad för att det inte blev så illa.

Jag lyckades fördriva tiden utan ström ganska bra också. Tog tag i rengöringen av skinnsofforna. Nu ska Jon vara en god make och komma hem och säga att sofforna ser precis ut som nya - för det har jag sms:at honom att göra... Men visst blev det skillnad, låt mig få inbilla mig det i alla fall. Varför har vi ljusa soffor?! Varför?!

En bild på en blixt lyckades jag också ta. Ni som har sett fotot på Turning Torso med blixtrar i bakgrunden kan ju försöka glömma bort att ni sett den bilden lite grann bara... /Jenny

"Väder "Väder är en av Gud skapad inrättning för att motbevisa meteorologerna."

/Ralph Boller

Av Jenny och Jon Sjöberg - 9 juni 2011 18:43

Jag till Nalle, samtidigt som jag torkar svetten ur pannan:

"Nu får du inte hoppa upp i soffan för nu har matte rengjort den,

och det har tagit jättelång tid och nu måste den torka..."




Samtidigt sms:ar Jon från Liseberg:

"Har åkt allt som inte snurrar... Är less på att åka."



Men stackars dig då!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 9 juni 2011 04:30

Gissa vart Jon ska idag...? Stämmer bra det. Till Liseberg. Kul för dig. Nej, då, tänk inte på mig. Jag trivs bättre här - jag menar, vad kan vara roligare än att sitta och vänta på ett åskväder...? Vem vill förresten ge sig själv whiplash-skador frivilligt?!

Jag har ju att göra... kanske skulle testa äta chipsen med pinnar för det är nog precis lika underhållande som Lisebergsbanan? Precis lika... nej, det är det inte. Bryt inga fötter nu bara. Hahaha! Vi minns ju fortfarande hur det gick när du skulle hoppa från 10-meterssvikten i Gustavsviks badhus, eller hur du slog i ryggen i Fritt fall på Sommarland, eller hur du...

Nåja, en klen tröst är i alla fall att resan blir billigare utan mig: jag hade bara stått vid hjulen och spelat upp alla pengar - OCH VUNNIT MASSOR!!!

Ses ikväll! Brake a leg... Eller nåt. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 8 juni 2011 16:53

   

Nalle måste ha tyckt att kopplet såg alldeles för trist ut, för med en liten piruett hade han lyckats piffa upp det med en bukett blommor. Han valde inte helt oväntat hundkex...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards