jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 16 juni 2011

Av Jenny och Jon Sjöberg - 16 juni 2011 22:30

Dags för en liten tävling igen! Vi har köpt en grej och läste bruksanvisningen med stora ögon (klicka på bilden för att se den större):

Vad tror du att det är för pryl som det handlar om? Och får vi egentligen använda denna grej överhuvudtaget? Hur har vi det med vår fysiska, sensoriska och mentala kapacitet egentligen...? 

Lämna ditt kvalificerade eller helt ur luften tagna svar som en kommentar. Den som först lämnar det rätta svaret vinner några saker som passar bra nu i semestertider: en liten reseplattång och ett litet resekit som innehåller ögonlapp, nackkudde samt öronproppar.

Du får gissa hur många gånger du vill. Först med rätt svar vinner. Lycka till!


Tävlingen är avslutad! Vi har en vinnare: Lotta!

Hon gissade på elvisp och det är rätt svar. Grattis!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 16 juni 2011 22:15

Denna afton var det stor galapremiär för äventyret "Jakten på den försvunna guldreserven" på Karlsborgs fästning, och jag var en av de inbjudna. Voffö dådå? Jo, jag ställde ju upp som statist under inspelningen av 3D-filmen, som är en del av den nya fästningsturen.

Då var det kallt, mörkt, regnigt och blåsigt, för filminspelningen skedde nattetid i början på november ifjol, och vi statister frös och var trötta, hungriga och genomblöta. (Ni kan läsa inlägget från filminspelningen här.)

Ikväll visade vädret sig dock från sin allra bästa sida. Solen sken från en molnfri himmel, inte en vindpust krusade Vätterns stilla yta och det kändes faktiskt som en riktig högsommarafton. Vilka kontraster!

Dörrarna slogs upp till den nybyggda 3D-biografen utanför fästningens murar, och vi välkomnades av projektledaren Jan Dahlqvist, Karlsborgs förre turistchef. Före själva visningen bjöds vi på förfriskningar och snittar. Jag kände mig som ett riktigt premiärlejon i minglandet, trevligt. Tyvärr såg jag inte så många bekanta ansikten i folkmängden, men några statistkollegor dök upp - kul att ses igen!

Efter mingel och ett kort inledningstal av herr Dahlqvist, började så själva äventyret - 3D-glasögon på! Det var faktiskt lite spännande. Skulle filmen vara bra? Och framför allt: skulle jag få se mig själv i någon scen? (Ja, man blir lätt en aning egocentrerad när man är filmstjärna...)

Filmen var bra. Och jodå, nog kunde man skymta mig. I ungefär en nanosekund, men ändå... Jag är med i Sveriges första 3D-film!

Men äventyret slutar inte med filmen. Strax efter ridån fallit störtade en skådespelerska, som gestaltade flickan i filmen, fram. Hon drog oss med på en skattjakt efter den stulna guldreserven, gömd någonstans på fästningen.

Turen gick både över och under jord, och vi tog oss fram genom vindlande gångar och in i olika rum i vårt sökande efter ledtrådar till var skatten låg. På ett ställe fick vi även pröva på ett sorts dataspel, där man fick använda kroppen för att komma nånvart. Det var roligt att vara bland de första att delta i detta fästningsäventyr, synd bara att det inte varade ännu längre...

Karlsborgs fästning är ett unikt besöksmål, och Karlsborgs Turism AB satsar stort på denna nya attraktion. Turen riktar sig i första hand till barnfamiljer med barn i åldrarna fem till tretton år, och jag tror att det kan bli sommarens stora dragplåster. Inte minst för att man har chansen att vinna en guldtacka!

Visst låter det spännande? Den officiella premiären är den 27 juni och turer pågår hela sommaren.

Om ni vill läsa mer, hittar ni länken till fästningsäventyret här. Mycket nöje! /Jon


PS. Jag kan inte låta bli att även slå ett slag för Den historiska äventyrsturen, som tills helt nyligen hette Nya äventyrsturen, i vilken jag jobbade som äventyrsguide säsongen 2004. Den riktar sig till lite äldre personer, men även yngre kan följa med på den. Rekommenderas också varmt!


Av Jenny och Jon Sjöberg - 16 juni 2011 13:15

"Människan ska inte äga mer än att

hon kan ta det med sig upp i en björk."
  

Björken är en ornäsbjörk - speciell med sina flikiga blad. Den växer så fint här utanför. Ordspråket är ryskt, och jag tänker inte leva efter det... Varför skulle någon vilja klättra upp i en björk med sina ägodelar? Varför? Lönnar är ju mycket finare. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 16 juni 2011 12:45

Här står jag och gnäller med en tuggring i munnen. Se mig! Kanske om jag gnäller lite högre. Hallå! Här är jag! Titta, vilken häftig grej jag har hittat. Ni kan få vara med och leka om ni vill...? Hmmm. Fungerar inte. Tänk om. Okej, ingen bryr sig...

Äh, jag behöver inte dem! Jag kan leka med mig själv. Men jag gnäller lite ändå bara för att. Jag gömmer tuggringen här i soffan. Här hittar de den ALDRIG! Jag är så bra. Och sedan går jag och pressar mig fram mellan husse och matte - SE MIG! - och sedan tränger jag mig in under skrivbordet. Här ligger jag sedan och ser nöjd ut. Jättenöjd. Precis så gör jag. Precis. /Nalle

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards