jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 19 maj 2011

Av Jenny och Jon Sjöberg - 19 maj 2011 19:00

Jag läser på Wikipedia att rödhaken inte har så stora krav när det gäller val av boplatser. Nu säger jag inte att ovanför garderoben hos mamma och pappa på altanen i korgen under cykelhjälmen är ett dåligt val. Absolut inte. Säkert jättemysigt och där har den byggt sitt bo.

Tidigt i våras märkte vi av att en, kanske flera, rödhakar började synas kring huset. Det brukar mest vara blåmes och talgoxar bland småfåglarna som syns till. Eftersom vi var osäkra på dess kön döpte vi den till det könsneutrala namnet Robin (rödhake på engelska).

Robin verkade hålla sig intill huset och har varit mycket kring all ved, förmodligen för att leta insekter. Den dyker upp här och var med sitt nästan självlysande röda bröst.

Men mest har den alltså hållit till på altanen, dit den har hittat från en glipa mellan bräderna. Och nu håller den till där ännu mer för i den flätade korgen har den ungar!

Jag ville självklart inte störa för mycket men det såg ut att vara i alla fall två stycken ungar i boet. Och Robin flyger fram och tillbaka med kryp i näbben för att mata de små. Hoppas att de klarar sig!


Rödhaken är ett mytomspunnet djur. I Wales berättas det att det var rödhaken som förde elden till människan. Det finns också fler berättelser om hur rödhaken fått sitt röda bröst. Enligt vissa blev rödhakens bröst bränt när den skulle hämta vatten åt själar i skärselden.

En annan legend är att en rödhake var närvarande hos Jesus på korset. Med vingen torkade den Jesus tårar och med näbben försökte den dra ut törnen ur hans panna. En utav bloddropparna färgade då bröstet rött och Jesus välsignade fågeln.

Ofta beskrivs rödhaken som lyckobringande, beskyddande och omhändertagande så det är bara att gratulera mina föräldrar som fått dessa skyddsänglar så tätt inpå. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 19 maj 2011 18:33

... är svårt att säga fort flera gånger. Försök själva, så får ni se.

Något annat som är svårt, är att försöka sopa med en kvast där skaftet inte riktigt sitter fast i borsten. Jag vet att detta inte är det sexigaste att skriva om, men jag måste göra lite smygreklam för en fantastisk uppfinning: Kvastklon!

Eller, ja... måste och måste, förresten. Det är ju inte precis så att jag får betalt för att marknadsföra denna pryl (liten pik till företaget...), men eftersom den har gjort det sopande livet så mycket lättare, känner jag att jag vill dela med mig av min upptäckt.

Kvastklon tillverkas av Ahrmans AB i Sandviken, är helt i metall och fästs med hjälp av skruvar på skaft och borste. Enkelt, men ack så genialt! Sedan har man en kvast som minsann inte dansar hula-hula när man försöker sopa med den.

Såja, nu har jag fått berätta om denna innovativa och användbara sak (som finns i välsorterade järnaffärer). Lovar att skriva om något mycket mer spännande och sexigare nästa gång. På heder och samvete. /Jon

Av Jenny och Jon Sjöberg - 19 maj 2011 17:30

Jag drabbades av en släng av fåfänga och beställde ett tandblekningskit från EaseWhite. Jag menar, vem vill inte ha vita tänder? Jag valde, kanske inte helt oväntat EaseWhite Instant som skulle ge resultat snabbare.

Att bleka tänderna hos tandläkaren kostar massor och var inte att tänka på, men att i lugn och ro pyssla med detta hemma lockade.

I förpackningen följde två tandskenor, gelen och en bruksanvisning med. Innan jag kunde komma igång med behandlingen behövde jag forma skenorna efter mina tänder och det var lurigt. Jag doppade ner skenan i varmt vatten för att sedan föra in den i munnen och forma den. Gick väl så där...

Jag passade på att ta en före-bild och en efter-bild, eller kanske snarare under tiden-bild, för jag har gel kvar. Det var väldigt svårt att ta bilderna likadant med samma ljus osv.

Nu har jag suttit och dreglat med dessa skenor i runt åtta timmar. Och oj, vad jag har dreglat! Konstigt, minns inte att jag läste något om det.

Många uppnår sitt resultat efter 10-20 timmar. Än så länge tycker jag inte att det hänt så mycket... Fortfarande gult.

Före jag började behandlingen...


 

... och hur tänderna ser ut nu.


Nu hade jag i och för sig ganska vita tänder från början, för jag är ju inte den som dricker en massa Coca-Cola och äter mängder med godis...

Jag hade hoppats på ett tydligare resultat. Men jag tänker göra slut på tuben så får vi se vad som händer. /Jenny

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards