jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 11 maj 2011

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 maj 2011 22:30

Den här dagen började med solsken och fågelkvitter för att övergå i mörka moln och regn. Vi slapp i alla fall åskväder, och fick tillbaka bilden på trean... Hockey!

I lådan idag låg en kakvinst från Maria bloggar: 2 paket med Marabou cookies! Ska bli spännande att testa schweizernötkakorna. Några utav kakorna med mjölkchoklad försvann till fikat i pausen av sågningen på eftermiddagen.

Jag fortsatte nämligen med min motorsågning, men den här gången flöt det inte lika bra. Det började som vanligt, det vill säga med att jag inte kunde knycka igång sågen och vid första kapningen nöp jag fast svärdet... Det var visst något om stammens spänning som jag missat. Inte det minsta spännande alls - bara irriterande - om jag får säga något om saken.

Efter pausen blåste regnvädret in, och jag tog det som ett tecken på att packa ihop för denna gång. Hem till duschen! Och hockeyn... /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 maj 2011 09:05

Körsbärstomater i oktober i fjol.


Min tomatodling blev överdrivet stor i och med att jag aldrig trodde att det skulle bli något utav de där pluttefjuttiga små fröna. Av 29 frön tog sig 28. Men Cherry, frömodern, var en fantastisk planta. När mina svärföräldrar var här över nyår fick de smaka nyplockade tomater.


Körsbärstomater i november i fjol.


Jag fick Cherry utav mamma förra året och såg det som kul grej. Dessutom äter ju Jon tomater även om inte jag gör det. Cherry gav massor med tomater under en väldigt lång period. Jag fick många gånger höra att jag skulle klippa ner henne, men det tog emot. Men hon blev till slut ganska stor och fick inte längre plats i fönstret...


  

Första bilden är tagen i juli, den andra i november (lägg märke till julgardiner och raggsockar). Då var plantan lite tanigare men gav fortfarande tomater.


Ganska snart insåg jag att det inte skulle fungera med 28 stycken sådana stora tomatplantor här. Mamma tog hand om fyra stycken, men allt eftersom de har vuxit har det blivit trängre och trängre här. Men igår förbarmade sig mammas kusiner Anneli och Lilian Druve över åtta utav mina plantor. Stort tack till er!


Anneli och Lilian tillsammans med Cherrys bebisar.


Det kändes verkligen skönt att någon tog sig an dem för jag ville ju inte ha ihjäl plantorna.

I samma veva som de skulle sätta sig i bilen med växterna var en granne ute och rastade sin hund. Och på något vänster slutade det med att även han ville ha tomater och tog fyra plantor.

Det kändes lite i hjärteroten att skiljas från dem, men nu har de fått nya hem och kommer säkert att få det bra. Och jag har ju tolv syskon kvar... /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 maj 2011 08:49

Just som sista perioden i hockeymatchen mot Kanada skulle börja i förrgår försvann bilden på trean. Och bara på trean! Allt blev svart - tur att det finns radio...

Bilden kom aldrig tillbaka och igår ringde jag och felanmälde. Försökte verkligen pusha på att det faktiskt är hockey-VM och att Sverige spelar kvartsfinal.

Är dock lite osäker på om reparatören är någon hockeyfantast, kändes inte som han förstod allvaret... Hoppas verkligen att det blir lagat under dagen! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 11 maj 2011 08:33

Här kommer ett lätt och snabbt recept på goda grova tekakor!

Ingredienser:

100 g margarin

4 dl mjölk

50 g jäst

2 msk socker

2 krm salt

ca 8-10 dl vetemjöl/grahamsmjöl, bestäm grovheten själv

 

Smält margarinet i en kastrull och tillsätt mjölken. Värm till 37 grader. Smula jästen i en skål och häll mjölken över. Blanda. Tillsätt socker, salt och mjöl. Arbeta degen smidig och tillsätt mer mjöl om det behövs. Låt jäsa under bakduk cirka 10 min. Sätt ugnen på 250 grader och smörj plåt/plåtar. Arbeta degen smidig på mjölat bakbord och dela sedan degen till tekakor, ca 12 cm i diameter. Lägg kakorna på plåten och nagga med gaffel. Låt jäsa ca 10 min och grädda sedan i ugnen i ungefär 8 min.

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards