jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 10 maj 2011

Av Jenny och Jon Sjöberg - 10 maj 2011 22:37

Dagen avslutades med en underbar solnedgång.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 10 maj 2011 21:43

Denna vecka pågår folkhälsoveckan i Tibro kommun, med en mängd olika aktiviteter. Bland mycket annat anordnades idag en vandring på Prästberget i Ransberg. Jag och Hugo åkte dit tillsammans, för vi gillar natur båda två. Hugo hade gått den guidade vandringen en gång förut med sin farmor, men för mig var det första gången. Och vi såg nog fram emot den lika mycket, tror jag...

Bortåt ett tjugotal personer hade samlats vid gamla Örlenbadet för att lyssna till när guiden Arne Jansson, skogskonsulent från Skogsstyrelsen, berättade om Prästbergets rika natur- och kulturhistoria. Gruppen välkomnades av Jan Östlind (i förgrunden på bilden) från Kultur och Fritid, som också gick med på vandringen.

 

Med inlevelse och humor talade Arne Jansson om de många växter och djur som finns på Prästberget, som är ett område med naturvårdsavtal, vilket i korthet innebär att markägaren mot en ersättning avsätter marken för att bevara och utvecka naturvärderna som finns där.

Arne visade bland annat på nyttan med död ved i skogarna, och vi stannade vid många fina ädellövsträd, som lönn och de vackert blommande körsbärsträden.

 

Hugo verkade ha jätteroligt och kunde väldigt många träd, och hela gruppen lyssnade när Arne berättade om vad människor har använt vissa träd och växter till. Det verkade som om man förr gjorde avkok på både det ena och det andra som ökade på pinkeriet. Det skrattade i alla fall både jag och Hugo gott åt...

Nåja, alla var kanske förresten inte så värst intresserade av vad som sas. Ett litet busfrö tyckte att det var mycket roligare att tugga på alla pinnar som blivit över efter den nyss utförda röjningen i området.

 

Hugo tog en fin bild på mig vid en stor och gammal... ja du, Hugo, vad hette nu trädet? Lind, eller hur? Japp. Och efter vandringen blev vi bjudna på fika på Örlenbadets pizzeria. En cola och en bulle är inte så dumt efter den långa promenaden. Det var jätteroligt och både jag och Hugo hoppas att det anordnas fler sådana aktiviteter i "bôgda". /Jon

Av Jenny och Jon Sjöberg - 10 maj 2011 11:02

Vår dator lever ett eget liv och gör ofta sina egna uppdateringar. Men ibland frågar den faktiskt om lov, som häromdagen när den undrade om jag ville installera Internet Explorer 9 (IE9). Det hade jag ingen aning om ifall jag ville eller ej, utan tryckte på "Fråga mig igen senare" - för övrigt en mycket bra knapp...

Jag ville inte installera något utan att ha sparat alla mina favoriter ifall de skulle försvinna.

Nu gjorde de inte det, allt finns kvar. Men det ser inte ut som förut. Så nu kämpar jag med att lära mig att hitta i webbläsaren. Det känns lite avigt, men det är bara att försöka vänja sig.

IE9 ska vara Microsofts starkaste webbläsare på flera år, har jag läst mig till, och det bådar ju gott. Det ska bli intressant att se om vi kommer att komma överens med varandra. /Jenny

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards