jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 5 maj 2011

Av Jenny och Jon Sjöberg - 5 maj 2011 21:15

Det sägs visst att den enda skillnaden mellan en saxofon och en motorsåg är greppet. Nu kan jag inte spela saxofon, men har i alla fall övat lite på motorsågen. Jag har inte sågat på två och ett halvt år och då var det bara något litet träd och ett sextiotal trissor för att ha till att ställa alla marschallerna på till vårt bröllop.

Men Jon höll en liten snabbkurs i motorsågens grunder och sedan var jag igång!

Jag fick låna Jons något för stora utrustning, kände mig lite klumpig men hellre det än ett avsågat ben. Sedan tror jag att sågen är tillverkad i bly - tung var den i alla fall!

Men vad föranledde då detta tilltag? Jo, ett överskott av energi i kombination med rastlöshet förstås! Och gratis motion är aldrig fel. Sedan var det roligare att vara på den sidan av sågen. Jon såg ganska avundsjuk ut när mina sågspån yrde som värst!

 

Jag mjukstartade med att såga i en liten björkstam för att känna lite på sågen. Och det gick bra, publiken till trots: Jon, pappa, Hugo, Jörgen, Nalle, mamma... Det svåraste momentet var att få igång sågen. Jag hade absolut inte det rätta knycket!

 

Jon och pappa, mina "curlingföräldrar", kom med tips och råd och rullade fram några stockar. Och det blev inte bättre än att jag fick börja med en grov och seg björkstam. Jag fick såga den från båda håll för att komma igenom den. Men det gick!

Svetten rann och jag sågade och sågade och till slut fick jag soppatorsk. Sedan blev sågen sur, och jag med, fick vänta på att den skulle bli på bättre humör innan jag kunde härja vidare bland trästockarna.

Nalle var förstås inte heller sen att vara framme och hjälpa till som den lille skogshuggare han är. Vet inte om han gjorde någon nytta, men han gjorde heller ingen skada - roligt verkade han ha i alla fall!

Det blev inte mycket sågat, det här var mest som ett litet test för att känna på grejerna. Och jag tror att det kommer att bli ännu roligare nästa gång! Men till dess inväntar jag att känna av muskler som jag aldrig vetat om att jag haft. Hej på dig, morgondagens träningsvärk! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 5 maj 2011 21:13

I eftermiddag bjöds det på nybakade brödkakor och årets första rabarberpaj hos svärmor och svärfar i Solvik. Åh, så gott det var alltihop! Pajen tog slut men vi fick med oss lite gott bröd hem. Tack, Kristina! /Jon

Av Jenny och Jon Sjöberg - 5 maj 2011 21:00

Det har myllrat av Flexbert-västar idag. Lite här och var dök det upp småttingar som var ute på sopjakt. Såg tyvärr ut som att de fyllde sina påsar med skräp... Vi tackar så mycket för uppfräschningen!

Håll Sverige Rent är ett initiativ av Svenska Naturskyddsföreningen. Det gäller för barn och ungdomar att samla så mycket skräp som möjligt och förstå konsekvenserna av nedskräpning med vuxna som goda förebilder. Och givetvis snygga till här och var!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 5 maj 2011 20:17

Nätterna är fortfarande kalla och termometern sjunker under nollan. Hoppas att man snart slipper att skrapa rutorna... /Jon

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards