jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under mars 2011

Av Jenny och Jon Sjöberg - 23 mars 2011 18:07

Titta vad jag har vunnit! Jag hade turen att hos bykarolina vinna ett jättesnyggt ugglehalsband. Vill du också ha ett finns de att köpa hos Pinkordead som har många vackra saker i sitt sortiment. In och kika på både blogg och shop. Stort tack till båda!

Det var verkligen roligt att få besked om en vinst, var så länge sedan och nu är det bara att hoppas att min motivering slår in... /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 23 mars 2011 17:40

På eftermiddagen, just som jag var på väg ut med Nalle plingade det på dörren. Jag öppnade och där stod - Linda - som jag inte sett på flera år! Det tog någon sekund innan jag kände igen henne men sedan blev jag bara glad. Vilket härligt besök! Vi har inte träffats på jättelänge, men nu så dök hon upp som ett oväntat besök likt i en Gevaliareklam.

Det här gjorde mig verkligen glad idag, och när hon berättade att hon tänkt mycket på mig värmde det massor. Tack, fina Linda för att du kikade förbi. Jag behövde verkligen ditt besök idag! Många kramar till dig. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 23 mars 2011 17:28

 

Ja, men vad 17 står det då?!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 23 mars 2011 17:21

Ibland lyssnar Nalle som tur är på ordet "nej", annars hade premiärdoppet skett i den här dikespölen i en skogsdunge idag.

Han är ju så badtokig!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 23 mars 2011 13:45

Vad har hänt?


Jo, i söndags, på väg hem från affären här i Fagersanna, lyckades jag halka på vägens enda isfläck, bara ett stenkast från hemmet. Så otroligt klantigt! Och onödigt. Det värsta var att jag faktiskt såg isen när jag klev på den och tänkte att nu skulle jag minsann passa mig från att halka omkull. Swoosh! Knappt var tanken färdig förrän jag slant till. Under en ynka millisekund hann jag se hur jag föll på plastkassen och resonera följade:

"Jag faller. Mäh?! Faller?? Det brukar jag ju aldrig göra! Åh nej, nu kommer nachosen att krossas!"


Brottsplatsen...


Men nachosen klarade sig, den stora havregrynspåsen fick istället ta smällen. Fast jag kände direkt en intensiv smärta i högerfoten, och plötsligt låg jag där och vred mig i plågor, "som en skalbagge på rygg" eller hur det nu var...

Svågern Johan, som var hembjuden på nacholunch, skyndade fram och hjälpte mig på fötter. Jag linkade hem och lindade foten, som svullnade rätt så kraftigt under kvällen.

Övertygad om att det bara rörde sig om en ordentlig stukning, tog jag mig morgonen därpå med visst besvär till jobbet, men besökte företagsläkaren för säkerhets skull. Han bedömde dock att foten behövde röntgas, så med en akutremiss bar det av till Kärnsjukhuset i Skövde (KSS) tillsammans med svärmor Kristina, som körde.

Efter röntgen fick jag ytterligare en remiss till akuten, samt en rullstol. När det strax därefter blev min tur fick jag flytta över från rullstolen till en rullbår i undersökningsrummet på akuten. Gôtt, tänkte jag, färdsätten blir bara bekvämare och bekvämare. Men det blev aningen pinsamt när sköterskan frågade om jag ville att "frugan" skulle följa med till observationssalen. Smått förnärmad fick jag påpeka att det var min svärmor...

Efter bara en kort stunds väntan fick jag träffa läkaren Arthur i ett behandlingsrum. Han hälsade, skakade hand och klämde sedan på insidan av foten.

"Gör det ont här?" frågade han.

"Nej", svarade jag, "men på utsidan, vid fotknölen."

"Jag vet", sa dr Arthur, "det är därför att du brutit foten där. Men det var inte det jag undrade, jag vill veta om du har ont på insidan."

Jag blev så paff över det torra konstaterandet att luften gick ur mig. Jag, som aldrig brutit något i hela mitt liv (förutom löften)! De goda nyheterna, sa Arthur, var att röntgenbilderna visade att operation inte var nödvändig. Men det skulle givetvis behöva gipsas. Skit!


Ömfot...

 

Så länge som jag och Jenny sett fram emot den stundande semesterresan med föräldrar/svärföräldrar till Falkenberg, shopping i Ullared, långa sköna promenader med Nalle på Skrea strand, bad och relax på Klitterbadet, havsfiske med pappa, och mycket mera... Sämsta tänkbara tidpunkt för en fraktur, med andra ord. Detta kullkastar ju mer eller mindre alla våra planer! Och allt på grund av en liten fläck fruset vatten, i kombination med dåligt balanssinne...

Nåja. Utan havregryn i påsen kunde jag ha pajat höften. Eller dunkat huvudet i asfalten. Nu skulle vissa sarkastiskt lagda kunna hävda att då hade ju det åtminstone inte drabbat någon vital kroppsdel, men...

Så, nu ligger jag alltså så stilla jag kan med gipsad fot i högläge, har redan sett runt femtielva filmer, några naturprogram, läst lite truckteori (fast jag lär missa själva utbildningen) och skriver ett långrandigt och delvis självömkande inlägg.



Varje gång man inte är riktigt kurant, som när man har flunsan, migrän eller som nu, blir man genast påmind om hur okomplicerat livet för det mesta egentligen är. Ta bara det här med att duscha. En vanligtvis rätt så enkel aktivitet, men pröva göra det stående på ett ben med det andra inlindat i en svart sopsäck som är fastsatt med två kilometer brun packtejp...



Men jag kan absolut inte klaga på den service jag fått, varken från företagshälsan (särskilt tack till dr Zak!), KSS (supersnabb undersökning och behandling!) eller från min kära fru, som numera sköter hela hushållet helt på egen hand och ändå hinner sköta om sin krympling till make. Jag är grymt imponerad av hennes energi och planeringsförmåga. Älskade, du är bäst.

Sist men inte minst vill jag tacka alla er kära läsare som skickat så många och fina krya på dig-hälsningar, tankar och roliga kommentarer. De värmer. Stort tack till er alla! /Jon

Av Jenny och Jon Sjöberg - 22 mars 2011 22:00

Idag har jag haft en del för mig. Jag har rastat Nalle några gånger förstås (första gången vid femtiden imorse och har kvällsrastningen kvar), jag har dammat och dammsugit, kört fyra maskiner tvätt, lagat mat (fisk/sesamnuggets, ris och underbart god currysås), framfört ALLA era fina krya-på-dig-hälsningar till Jon, varit och handlat allt från mjölk till lite uppmuntrande godis till patienten, lagat kvällsmat (blev bara några mackor i smörgåsgrillen med grönt till - så enkelt gott!), jag har passat på Jon med allt från att lägga i DVD-skivor i DVD-spelaren till att jag har fått leta rätt på en sopsäck i källaren för att han skulle kunna duscha, jag har så smått planerat resten av veckan, jag har fyllt på 14 kilo hundmat i Nalles tunna, jag har beställt snygga gummistövlar samt 3 nummer av tidningen Allt om trädgård för endast 59 kr + 29,50 kr i premieporto och det var fina premier: doftliljelökar, Fiskarssekatör, planteringsspade och handluckrare, jag har fått tvätten torr och lagt in all tvätt på rätt plats, nybäddat sängen, fått ett intressant samtal med en förfrågan som vi ska fundera på tills imorgon (lite hemligt än...) och det var allt jag kunde komma på just nu. Säkert är det något mer.
Jo, just det. Jag har gjort en liten video som sammanställer Jons dag. Här kommer den. Bra låt också! Nu ska jag ut med Teddy, sedan dusch och i säng och säkert kommer något att komma däremellan... /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 22 mars 2011 17:53

Mina gamla gummistövlar åkte i soptunnan för flera månader sedan då de var trasiga och läckte in vatten. Nu har jag även lyckats gå sönder mina Ecco-kängor. De har spruckit i sömmen på sidan och tar nu också in vårslasket.

Så varför då inte investera i ett par nya gummistövlar? Vinterkängor får vi skjuta på framtiden, känns inte så akut.

Surfade runt och fastnade för Tretorns Längta, inte bara för att namnet är fint, utan för att jag gillar modellen. Den är hög, den har ett spänne, den är fleecefodrad, den är rosa.

Och jag försökte hitta de billigaste förstås. På både Stadium och Ellos ville de ha 699 kr för stövlarna. Men på Sportamore säljs Tretorn Längta för 495 kr med frakt och fri retur! Jag slog till. /Jenny

Tretorn Längta

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards