jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Direktlänk till inlägg 10 mars 2011

Nalles mage krånglar

Av Jenny och Jon Sjöberg - 10 mars 2011 08:59

Nalle har haft problem med att bajsa på sistone. På morgonen har avföringen varit hård men under dagen lösare, och han har gjort flera försök att bajsa utan att det kommit något. Det här har givetvis oroat oss, för det var så det började när vi fick reda på om hans usla leder och hela den vevan drog igång. Igår verkade han också ovillig att sitta ner... (Det blev en del oro varvat med firandet av vår dag.)

Idag har vi varit i kontakt med veterinär som dock inte trodde att det var något allvarligt. Stor lättnad. (För visst tänkte vi att nu kanske sjukdomen brutit igenom den smärtstillande medicinen och det är kört.)

Vi blev rekommenderade att inte ge honom specialfodret under den närmsta tiden, istället ska han äta ris och köttfärs. (Och hålla tummarna för att han äter torrfoder igen...)

Vi kollade febern på honom imorse och det har han ingen. För övrigt så uppför han sig som vanligt. Han äter och dricker som han ska och är pigg när vi är ute med honom och verkar annars vara okej. Och säkert är det inte så allvarligt heller.

Att han tar sovmorgon, efter den tidiga rastningen med Jon vid femtiden, är dock helt enligt rutinerna.

 
 
Ingen bild

Marianne

10 mars 2011 09:21

Tråkigt att Nalle inte mår riktigt bra men han får trösta sig med den goda dieten.

Jenny och Jon Sjöberg

10 mars 2011 09:37

Ja, det blir nästan lite som Karlsson på takets kuckelimuckmedicin! :)
Det är säkert bara något tillfälligt, han har väl också sina dåliga dagar ibland. Håller tummarna.
Hoppas att Keso snart kryar på sig, såg en bild på honom där han inte alls såg munter ut den lille stackarn.
Hoppas att ni får en fin dag!

 
Ingen bild

Gun-Hilde

10 mars 2011 09:57

Hej Jenny jag har bara ett litet tips som jag brukar göra med våran Victor. Han har en dålig mage så han går på vetrinärfoder och det fungerar bra. Men ibland så blir han så hård och då tar jag bara några droppar matolja på maten några gånger och det brukar släppa. Jag vet att på Mini-Zoo gör dom det med grisarna som också har problem med hård mage. Det är ju inget farligt så kanske det kan hjälpa er.
Hoppas det blir bättre

Jenny och Jon Sjöberg

10 mars 2011 10:28

Tack för tipset!
Vi har hört det här förut men inte testat - roligt att veta att det fungerar.
Nu är vi lite osäkra på om han är hård eller lös i magen. När det väl kommer något är det som en grynig liten massa. Och han som kämpat så!
Men som du skriver, det är ju inte farligt och värt ett försök.
Tack än en gång för din omtanke. /Jenny

 
Annika

Annika

10 mars 2011 11:36

Stackars Nalle.. Hoppas det ordnar sig för honom så han blir normal igen i lilla magen. Han har inte ätit något olämpligt ute, då han har varit ute och sprungit. Ha en fin dag // Annika

http://ochsakomannika.blogspot.com

Jenny och Jon Sjöberg

10 mars 2011 12:48

Vi hoppas givetvis också att han snart är bättre i magen. Vi fortsätter hålla honom under uppsikt och när helgen är slut är allt som vanligt igen. Det måste vi tro. (Men vi har koll på jourveterinär i helgen ifall...)

 
Spanaren

Spanaren

10 mars 2011 12:14

Att inte kunna bryta ned fett (fel på bukspottskörteln) innebär dålig mage. Lösa avföringar ibland med lite blod i. Hårda avföringar som kan likna cementfärg. Sjukdomen går i skov och hunden blir helt utan ork. Schäfer har en belägenhet för denna sjukdom så ett råd från mig ... exprimentera inte för mycket med Nalle! Skulle Nalle få denna sjukdom så ingen matolja, fil osv. Bara en liten notering från mig/ kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Jenny och Jon Sjöberg

10 mars 2011 13:05

Vi får hoppas att det här bara är något tillfälligt, för det får inte plats mycket mer i hans sjukjournal...

Bland det svåraste tycker jag är att fortsätta som vanligt, för går jag omkring och är orolig så märker han så lätt av det.

Hur och när upptäckte du att din hund hade felet på bukspottskörteln?

Tack för din omsorg! /Jenny

 
Spanaren

Spanaren

10 mars 2011 18:07

Skrev ett långt svar som inte togs med )-:
Min mamma köpte Odi som omplaceringshund då han var 9 månader. Mamma och Odi flyttade närmare oss och då fick hon veta att hon hade obotlig cancer och dog i december 2001 endast 63 år gammal.

Så Odi bodde hos oss från augusti 2001. Vi hade en blandrastik också ... kul med löp *ler*

Googla på Pankreatin (fel på bukspottskörteln) så får du svar. Allt som jag skrev försvann ;.)
/kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Jenny och Jon Sjöberg

10 mars 2011 18:51

Vad tråkigt att det du skrivit försvunnit! :(

Bloggplatsen har varit lite konstig på sistone tycker jag. Vet med säkerhet att minst en kommentar till inte heller kommit fram heller... Kanske är det fler.

Jag gjorde ett inlägg om det för inte länge sedan, för jag vill inte att de som skriver ska ta illa upp när deras kommentarer inte blir publicerade.

Intressant att få veta lite mer om Odis bakgrund, men som sagt trist att det du skrev först är borta.

Nalle verkar förresten redan piggare. Bajsade utan problem nu på eftermiddagen och lättnaden är stor.

Trevlig kväll till dig!

 
Ingen bild

Margoth Östman

11 mars 2011 14:17

Tur att Nalle verkar vara på G igen,inte roligt när de blir sjuka och inte kan tala om vad det är.

Jenny och Jon Sjöberg

11 mars 2011 14:53

Nej, det är inte skoj. :(
Önskar ju att de kunde vara lite mer tydliga med hur de mår. Men sedan känner man ju sin hund ganska väl och anar nog när något är lite på tok.
Hoppas att du får en trevlig kväll!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny och Jon Sjöberg - Onsdag 17 april 07:30

  Det här pysslet imponerade faktiskt lite på Lin när vi gjorde det, för det var något som hon inte sett innan. Och vid första kollen på utskriften ser allt huller om buller ut, men efter målning och vikning sker det magiska. För i en vinkel bli...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 16 april 15:30


... och så var det inte mer. Och det var inte bara vädret. Kråkfåglar har varit på det igen. Får väl köpa penséer eller nåt istället då...   ...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Tisdag 16 april 07:00


Nu har Lin börjat om simskolan igen och håller till i stora bassängen, och i helgen var vi i badhuset så hon skulle få träna lite mer. Hela familjen var med och simmade och badlekte, men vi satte även Ian, Isa och Loe på att simma några längder och I...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Måndag 15 april 05:45


Efter förra måndagens plus har jag kämpat hårt den här veckan för jag ville verkligen inte ha två plus på raken. Och det blev det inte heller! Att det skulle bli minus visste jag faktiskt redan när jag gick och la mig igår för jag har aldrig gått u...

Av Jenny och Jon Sjöberg - Söndag 14 april 15:45


Y E L L O W S T O N E     Jag vet inte exakt hur många avsnitt under hur lång tid man måste avklara för att verkligen bingea en serie, men jag tyckte att jag hyfsat fort tog mig igenom avsnitten som fanns ute, dvs. de fyra första säsongerna ...

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards