jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg under februari 2011

Av Jenny och Jon Sjöberg - 4 februari 2011 17:15

Nu har vi handlat lite gott för helgen. Det blev givetvis chips och cola men också en massa Gott & Blandat (för vi är ute efter dansmattan man får mot fyra streckkoder...), mer marsipan och även chokladtomtar från Kinder - ja, varför inte.
I kylen står redan Fresta Mangomousse på kylning, det råkade bli så den här helgen också, men den är ju sååå god.
Vi var även förbi skolskogen (där vi gifte oss) och luftade Nalle. Han gillar platsen lika mycket som vi. Det är svårt att tro att han ska ha så dåliga höfter som röntgenplåtarna visar när man ser honom in action. Tänk vad lite smärtstillande kan göra!
Nu ska vi ut och förtjäna allt gott - en lång promenad, framåt marsch, innan vi slänger oss i varsin soffa. Hoppas att ni får en trevlig helg!

 

Av Jenny och Jon Sjöberg - 4 februari 2011 15:46

Under veckan som gått har jag fått en inblick i en hittills mystisk och svåråtkomlig värld, nämligen sjöfartens. Den är full av underliga ting med konstiga namn, som kölsvin, och ännu konstigare förkortningar, som EPIRB. Det är en ny och annorlunda kultur, med egna seder och bruk.

Verktyg för bestickföring


Jag har på arbetstid gått en teorikurs i navigation för fartygsbefäl klass VIII. Detta för att i tjänsten kunna köra de båtar som används vid vissa övningar. Kursen hölls på regementet i Karlsborg och lärare var sjökapten Tim. Han lärde ut grunderna i navigering på ett intressant och roligt sätt. Med mycket erfarenhet, kunskap och en stillsam humor undervisade han oss landkrabbor i vett och etikett på sjön.

Kapten Tim visar bestickföring

 

Det var mycket att lära sig på ganska kort tid, men tack vare att Jenny hjälpte mig med hemstudierna, klarade jag provet galant. Det känns skönt att ha kommit en bit på (sjö-)vägen närmare att bli kustbefäl. Nu återstår en hälsokontroll och den praktiska navigeringsdelen ute på böljan den blå. Sedan ska jag leta fram min gamla kaptensmössa och insistera på att alla svarar mig med "aj aj, kapten"... /Jon


PS. EPIRB, om någon är intresserad, står för Emergency Position Indicating Radio Beacon, som är en sorts radiofyr som används i nödsituationer.

Av Jenny och Jon Sjöberg - 4 februari 2011 12:42

Idag kom Jons gratislott från Miljonlotteriets kampanj, som jag skrev om här i bloggen. Och det var vinst på den - hela 10 kr. Vi är rika! Texten som jag lämnade stod med på ett fint vykort med rosblad. Så sött! Jag hade skrivit "För vår framtid" - den var visst värd tio spänn... 

Nu ska vi ta oss iväg till Tibro så att jag och Nalle får se lite fôlk, hä va int igår precis... Måste ju ordna lite för fredagsmyset. Det blir På spåret för vår del. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 4 februari 2011 11:30

Jon fixade provet i Navigation för fartygsbefäl klass VIII. Jippi! Stort grattis. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 4 februari 2011 11:28

Jag och Nalle hittade lite misstänkt barnarbete på promenaden... Pappa skjutsades runt på sparken på isen utav barnbarnet Lova - hej vad det gick! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 3 februari 2011 19:41

Ja, här sitter vi och tragglar sjökunskaper. Riktigt knepigt faktiskt och imorgon gör Jon, den stackarn, provet. Men jag tycker att "fartyg hämmat av sitt djupgående" låter ganska poetiskt. Det har ett väldigt ångestladdat klang. "O Captain my Captain! Our fearful trip is done..."

Det är ljud- och ljussignaler att hålla reda på, förkortningar i massor och en massa andra våta kunskaper som inte alls är särskilt upphetsande. Behöver bara tänka på ordet bogvisir och det känns som om jag håller på att drunkna...

Tillbaka till förhörandet. Nu ska jag lära mig allt jag aldrig velat veta om förtöjningar. Sedan var det visst något om förända, tvärända, förspring, akterspring, tvärända och akterända. Det är som ett helt nytt språk! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 3 februari 2011 17:14

Nalle verkade lite rastlös så jag tog ut honom bara för en liten sväng. Och hittade polisen i Fagersanna. Igen. Två gånger på så kort tid. Visserligen stod inte polisbilen på samma ställe men det känns lite olustigt att den varit här igen... Vad är det om egentligen? Säkert inget farligt men jag skulle gärna vilja veta. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 3 februari 2011 15:39

Snödroppar, krokusar och fågelkvitter är ju fina vårtecken. Nalle som drar in grus och fäller vinterpälsen är också ett vårtecken - men kanske inte lika trevligt. Dammsög igår, dammsög idag och lär få dammsuga imorgon om vi inte ska få klampa omkring i ett grustag. Vad härligt det är när det börjar våras! Kanske skulle ta och raka honom...? /Jenny

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards