jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 13 januari 2011

Av Jenny och Jon Sjöberg - 13 januari 2011 19:37

På eftermiddagsrastningen tog jag och Nalle med oss repknuten ut till vår lilla skogsdunge och tränade lite. Ibland kan det vara mycket annat i skogen som är roligare, men just idag var Nalle på humör för att jobba lite med mig och sin hjärna.

  

Vi busade med tuggknuten, tuggade på den, gömde den högt och lågt, sökte efter den, apporterade den...

Och jag varierade svårighetsgraderna och körde igenom hans lilla kommandorepertoar. 

Övade "stanna" lite mer, för det har det varit lite si och så med på sistone - vårt fel förstås.

Och med damasker - vilket fantastiskt köp, på tar jag mig fram i snårig skog och djup snö perfekt. För där jag tar mig fram kan Nalle också göra det!

Nalle såg så lycklig ut där han sprang omkring och sökte mellan trädstammarna! Men han är inte sen att säga ifrån när han tycker det blir för mycket hjärnaktivitet - då låtsas han som om jag inte finns och börjar jobba febrilt med en trädstock istället - som om det vore hans livsviktiga uppgift. Den lille busen! /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 13 januari 2011 14:13

Jag kanske inte ska döma ut ett program innan det ens har börjat sändas och jag inte har sett ett enda avsnitt. Men under våren kommer SVT att sända serien Huset fullt av hundar med Claudia Galli som programledare, och om det är som jag förstått är jag mycket fundersam.

Programmet ska gå ut på att sex hundar som behöver nya hem kommer till en familj. Och under bara en vecka ska de lära känna varandra. De ska prova allt från sportaktiviteter till vardagssysslor tillsammans. Och utifrån det ska familjen komma fram till vilken hund som passar dem bäst.

För varje dag kommer en hund att försvinna utifrån vilka hundar som familjen vill lära känna bättre, och när veckan är slut väljer familjen vilken hund de vill behålla.

Det står att det ska vara på ett varmt och humoristiskt sätt men jag är mycket tveksam... Att utsätta hundar som redan säkert är mycket känsliga för den hanteringen tycker jag verkar jättekorkat. Och vem kan göra en rättvis bedömning av en hund på bara en vecka? Hoppas verkligen att det här slutar väl för den här programidén väcker många känslor hos mig och det ska bli intressant att följa utvecklingen. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 13 januari 2011 13:32

I julklapp fick jag ett vackert kalligrafi-set som jag nu har testat. Och det var verkligen inte det lättaste! Bara att hålla i en penna är ovant när man mest sitter och skriver på ett tangentbord.

Jag provade mig fram och insåg ganska snart att jag har långt kvar tills man kan kalla mig kalligraf!

Det var i alla fall skoj och med lite övning kan jag kanske få till något som går att utläsa, för nu var det mer en fråga om konsten att skriva kråkfötter... Och lite bläck hamnade förstås på fingrarna också. Blått är flott!

Lite synd att jag i skolan fick lära mig skrivstilsvarianten där man bara "knyter ihop" bokstäverna och inte den där vackra gammeldagsstilen, för det hade blivit vackert.

Med i förpackningen fanns också en sigillstämpel med guldvax - det har jag heller aldrig testat. Men det var också skoj och blir säkert snyggt när jag får till det. En rolig pysseljulklapp som blir en spännande utmaning! /Jenny 

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards