jennyjon - vår vrå av världen - livet med fem barn

Alla inlägg den 12 januari 2011

Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 januari 2011 17:50

”Sex has never been this yellow!”. Hallå!!!

Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 januari 2011 17:30

Vad är ett lyckat tandläkarbesök? Ett där man går ifrån tandläkaren utan några hittade hål? Jo, det kan man ju tycka. Jag hade inga hål, men inte är jag glad för det. För med den försäkringspremie jag får betala hoppas jag att jag snart får tandvärk så jag får komma tillbaka!

Jag hade ju gjort mig till med nyborstade tänder (gör väl alla i och för sig...), tandtråd och fluorskölj men inte hjälpte det. Kände nervositeten redan i väntrummet, jag har ju inte varit hos tandläkaren på nästan 18 månader.


Jag anmälde mig i receptionen, så fort kvinnan bredvid kvinnan som satt där förstod att den första kvinnan inte skulle sluta prata i telefon och grep in istället. Satte mig ned i väntrummet med knepig konst på väggarna. I det skedet gäller det att vara på tårna för när som helst kan det dyka upp en blåvit liten tandläkarperson och ropa upp ens namn och sedan springa iväg som haren i Alice i Underlandet mot undersökningsrummet medan man själv inte hunnit lyfta rumpan från den obekväma soffan. Sedan får man som i blindo försöka hitta rätt på egen hand - vilken service!

Min tandhygienist hämtade mig och började utföra den första delen av undersökningen tillsammans med en annan kvinna som jag tror vara någon slags tandläkarwannabe - men jag är inte riktigt säker. Efter en stund sa de att de väntade på tandläkaren. De roade sig under tiden med att sätta på mig den fula röntgenkragen och stoppa vassa röntgenplåtar i munnen på mig och springa ut och in ur rummet en tre, fyra gånger. Och den fula kragen lämnade de säkert kvar långt efter att röntgandet var färdigt med mening....

Jag fick också svara på några frågor, om jag röker, nej, tål penicillin, ja, hur många gånger om dagen jag äter, typ fem, hur många gånger i veckan jag äter godis, typ 2 - as if...  

Sedan gjorde tandläkaren entré och började rota i munnen och rabbla massa konstigheter till vikarien. Sedan stack han mig i tandköttet med den skitstora och skitvassa nålen och hade mage att säga att jag måste fortsätta med tandtråd för det började blöda i tandköttet. Inte så konstigt med den där gigantiska nålen - men tydligen fick man inte lära sig på tandläkarskolan att vassa föremål och tandkött inte går så bra ihop.

Sedan var det ju då dags att få mitt frisktandvårdsavtal förnyat. Tidigare var jag i den bästa gruppen och betalade 540 kr per år. Hade ju hoppats på något liknade men inte då! Jag hamnade i grupp tre av tio, för nu har de gjort om avtalet och priset blir 780 kr för första året och sedan när jag fyller 30 blir det 924 kr i två år, innan jag ska utredas för ett nytt avtal.

Och vad tjänar jag nu på det här? Jag kommer att bli kallad igen om 18 månader för "vi beräknar att kalla Dig var 18:e månad". Och jo, om jag befinner mig i Flen på semester och får tandvärk där så gäller även avtalet i Flen och ger mig gratis tandvård där, i Flen. Sedan fick jag ett fantastiskt fint utformat egenvårdsprogram där det står hur jag ska sköta min hygien och kost. Som om jag inte redan gjort allt som står - till ingen nytta!

Nu är det här avtalet frivilligt, kan ju inte påstå något annat. Men när de säger allt det där fina och försäkring i ett låter det ju så bra. Bara att hoppas att jag får lite tandvärk och behöver lite fyllning, rotbehandling eller varför inte lite bettfysiologisk behandling.

Var så deppig när jag gick därifrån att jag höll på att springa direkt till affären och köpa massa godis och vräka i mig. Men kom snart på mig själv med att inte vilja ge dem det nöjet!

Ja, jag vet att ingen heller har orkat ta sig igenom det här hemska inlägget - för vem vill läsa miljoner tecken om ett tandläkarbesök, men jag fick i alla fall skriva av mig lite. /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 januari 2011 13:54

Dagen har rullat på bra. Visst kändes det lite motigt när det återigen låg ett lager med nysnö, men nu är det i alla fall inte lika halt längre. Och Nalle glädjer det förstås, men å andra sidan har han med sitt "lever för dagen-minne" för länge sedan glömt allt vad sommar är...

Till lunch blev det en vegetarisk lasagne med en massa gott i! Ja, vad gör man inte när man har lite tid över och en massa mjölk som håller på att bli för gammal. Några lunchlådor blev det också förstås.

Och med posten kom det lite roliga vinster. En vacker poster från en bloggtävling, ekologiska kryddor och en fribiljett till en handbollsmatch med IFK Skövde (får se vad vi gör med den...).

Jag mottog även ett mejl om att jag vunnit två biobiljetter och igår kom det två biobiljetter från Amelia - en vinst i ett korsord. Tack så mycket, svärmor Marianne för korsordslösandet när du var här! Roligt att det gav utdelning. Det blir mycket biomys för oss framöver.

Nu hoppas jag att besöket hos tandläkaren går bra. Är faktiskt lite nervös men jag har vidtagit diverse åtgärder. Jag har bland annat duschat för jag inbillar mig att renlighet över lag kanske ger ett gott intryck, plockat fram en massa cerat för tandläkare har en liten ovana att dra sönder redan spruckna läppar och fram till besöket ska jag bekanta mig med dessa produkter:

Och jag hoppas att allt de hittar är lite tandsten så jag slipper komma tillbaka. För jag minns inte den där bedövningssprutan i tandköttet med någon större glädje precis... /Jenny

Av Jenny och Jon Sjöberg - 12 januari 2011 09:14

I helgen blir det om inget annat dyker upp bio. Biljetter är reserverade till filmen Little Fockers. Vi har verkligen gillat de tidigare två filmerna, Släkten är värst och Familjen är värre, och hoppas att trean är minst lika bra. Men vi har hört rykten som tyder på det motsatta... Att göra uppföljare är ju alltid lite lurigt, hoppas att det inte blir för tjatigt för vi har nyss sett de två tidigare filmerna och har dem i färskt minne.

Presentation


Välkommen till Jenny och Jon, ett gift par som bor i Tibro tillsammans med våra fem härliga barn. Ian är född -12, Isa -14, Loe -16, Lin -18 och Sia -21.

Följ oss i vår vardag!

Kontakt: jenjonsjoberg@hotmail.com

Vi har bloggat i över 13 år!

Den 25 juli 2010 startade vi jennyjon-bloggen. I över ett decennium har vi hållit liv i den här bloggen. Minst ett blogginlägg per dag har vi publicerat. Och fler ska det bli!

Vi finns på Youtube!

 

          Följ oss på Youtube:
               jennyjontube

 

      

Besökare just nu...


Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards